REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

39 proc. polskich firm padło ofiarą przestępstw gospodarczych

REKLAMA

W ciągu ostatnich 12 miesięcy 39 proc. polskich firm padło ofiarą przestępstw gospodarczych - wynika z raportu PwC "Global Economic Crime Survey 2011". Najczęściej spółki wskazywały na kradzież aktywów, a w drugiej kolejności na ataki cyberprzestępców.

To o 9 pkt proc. więcej niż średnia dla firm z Europy Środkowowschodniej i o 5 pkt proc. więcej niż średnio deklarują przedsiębiorstwa na całym świecie. Z badania wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat odsetek polskich spółek, które uważają, że padły ofiarą przestępstwa gospodarczego, wzrósł o 9 pkt proc.

REKLAMA

Eksperci z firmy doradczej PricewaterhouseCoopers (PwC) wyjaśnili podczas konferencji, że na wzrost liczby przestępstw ma wpływ m.in. kryzys ekonomiczny i związane z tym spowolnienie gospodarcze, a także nieefektywność mechanizmów służących zapobieganiu i wykrywaniu nadużyć w polskich firmach.

REKLAMA

"Polskę odróżniają od reszty świata mechanizmy wykrywania przestępstw gospodarczych przez firmy. Często te mechanizmy nie istnieją bądź są nieskuteczne, albo spółki zostawiają wykrywanie nadużyć przypadkowi" - powiedział dyrektor w dziale przestępczości gospodarczej ogólnej w PwC Dariusz Cypcer.

Katarzyna Kreft z PwC wyjaśniła, że w czasie kryzysu obserwowana jest większa presja na popełnianie przestępstw, poza tym firmy w ramach oszczędności zwalniają pracowników - także w działach kontrolingu - oraz ograniczają mechanizmy kontrolne. "Niewykluczone, że gdyby mechanizmy wykrywania przestępstw były bardziej skuteczne, to odsetek byłby większy" - powiedziała.

Wśród trzech najczęściej wymienianych przestępstw wskazano sprzeniewierzenie aktywów (61 proc. w Polsce wobec 72 proc. na świecie i 69 proc. w Europie Środkowo-Wschodniej), cyberprzestępstwa (odpowiednio 26 proc., 23 proc. i 18 proc.) oraz korupcję i przekupstwo (26 proc., 24 proc. i 36 proc.)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najczęściej sprawcy takich przestępstw pochodzą z poza firmy (58 proc.). Spośród pozostałych 42 proc. sprawców działających na niekorzyść własnych firm większość (69 proc.) to osoby należące do kadry kierowniczej. Zwykle jest to mężczyzna w wieku 31-40 lat, o stażu pracy 3-5 lat z wyższym wykształceniem.

"Im wyżej w hierarchii organizacji jest osoba popełniająca przestępstwo, tym jest ona starsza, a przestępstwo ma większy zasięg i powoduje większe straty" - dodał Cypcer.

W badaniu prowadzonym przez PwC wzięło udział 3 tys. 877 firm z 78 krajów, w tym 79 z Polski. Wśród polskich respondentów 65 proc. stanowiło kierownictwo wyższego szczebla i zarząd, 44 proc. ankietowanych firm to spółki giełdowe, 6 proc. to firmy rządowe, 48 proc. należało do sektora prywatnego.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA