REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie firmy nie wykorzystują własności intelektualnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polskie spółki nie wykorzystują potencjału, tkwiącego w zarządzaniu własnością intelektualną, w niewielkim stopniu wykorzystują tę własność do zwiększenia swojej wartości i efektywności operacyjnej - wynika z raportu firmy doradczej CODES Strategie.

Własność intelektualna (IP) w posiadaniu spółek nie powiększa sprzedaży, nie powiększa marż, firmy nie wykorzystują monopolu patentowego, a patenty obniżające koszty nie są rozwijane - stwierdza się w zaprezentowanym raporcie, który powstał po przebadaniu prawie 400 spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych.

REKLAMA

REKLAMA

Badane spółki zgłaszały posiadane elementy IP. W ponad 80 proc. były to znaki towarowe, w 10 proc. patenty, w pozostałych przypadkach wzory przemysłowe i użytkowe. Autorzy raportu stwierdzili, że 10 proc. badanych spółek nie ma zarejestrowanych znaków towarowych, 85 proc. nie ma zgłoszonych wzorów przemysłowych, a tylko niespełna co trzecia ma zgłoszony przynajmniej jeden wynalazek lub wzór użytkowy.

Za polskie branże z najlepszą ochroną IP autorzy raportu uznali: chemiczną, farmaceutyczną i materiałów budowlanych. "Gdy firma jest ostatecznym dostawcą dla klienta masowego, marka ma większe znaczenie" - stwierdza raport.

Z kolei najsłabiej chronione branże to finansowa, motoryzacyjna i deweloperzy. "Marka jest w tych branżach jednym z najważniejszych narzędzi służących do wpływania na klienta, dlatego brak rejestracji może zaskakiwać" - oceniono w raporcie.

REKLAMA

Polskie spółki są nastawione na produkcję dóbr niskoprzetworzonych, krajowe firmy nie są gotowe na bezpieczną ekspansję zagraniczną, do ochrony własności intelektualnej przedsiębiorstwa są zmuszane przez międzynarodową konkurencję, rzadziej jest to konwencja branży czy świadomość prezesów i zarządów, firmy z GPW w niewielkim stopniu wykorzystują własność intelektualną do zwiększenia swojej wartości i efektywności operacyjnej - podsumowują autorzy raportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezes Urzędu Patentowego, Alicja Adamczak podkreślała na konferencji, że świadomość wartości posiadanej własności intelektualnej jest w polskich firmach znikoma. "Powinniśmy przywiązywać ogromną wagę do podnoszenia świadomości, do kształtowania pewnych postaw, przyjaznych własności intelektualnej" - mówiła. Z powodu braku tej świadomości często niektóre rozwiązania nie zostają zgłaszane, a potem zamiast przynosić wartość dodaną temu, kto je opracował, wchodzą do domeny publicznej - wskazywała Adamczak.

Prezes CODES, Jarosław Filipek wskazywał przykłady, kiedy odpowiednio zarządzając posiadaną własnością intelektualną różne firmy zyskiwały bądź duże wpływy bądź nowe rynki.

Wymienił koncern IBM, który sprzedał swój dział produkcji komputerów, a tylko ze sprzedawanych licencji na swoje pomysły otrzymuje rocznie ok. 2 mld dolarów. "IBM jest największym licencjodawcą na świecie. Firma ma kilkadziesiąt patentów, co rocznie uzyskuje kilka tysięcy patentów, do tego dochodzą wynalazki nieopatentowane" - mówił Filipek.

Jako przykład niefortunnej transakcji Filipek wskazał zakup przez Volkswagena firmy Rolls-Royce. "VW nie kupił znaku towarowego RR. Kupił fabrykę i maszyny, ale nie możliwość ich wykorzystania, bo znak towarowy został przeniesiony do spółki produkującej silniki lotnicze" - wskazał.

Inny przykład wykorzystania własności intelektualnej to przypadek przynoszącej straty firmy Amati. "Została kupiona za 400 mln dol. przez koncern Texas Instruments. TI kupił w ten sposób patent na technologię DSL, który otworzył mu rynek na poziomie kilku miliardów dolarów" - mówił prezes CODES. Inną strategię przyjął koncern Westinghouse, który sprzedał wszystkie swoje fabryki, ale udziela licencji na swoje produkty innym koncernom - dodał Filipek.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

REKLAMA