REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na zmianie skali podatkowej zyskali najlepiej zarabiający

REKLAMA

Na zmianie skali podatkowej w 2009 r. najbardziej skorzystały osoby lepiej zarabiające. Do budżetu, mimo wyższych dochodów podatników, wpłynęło o 5,5 mld zł mniej z tytułu PIT za 2009 r. niż w rozliczeniu za 2008 r. - oceniają eksperci firmy Deloitte.

Dyrektor w dziale doradztwa podatkowego Deloitte Adam Mariuk powiedział podczas spotkania z dziennikarzami, że ubytek wpływów z PIT za 2009 r. byłby wyższy, gdyby nie to, że w ub.r. znacząco wzrosła kwota dochodu do opodatkowania. W porównaniu z 2008 r. była ona o ok. 40 mld zł wyższa i wyniosła 543,2 mld zł.

REKLAMA

REKLAMA

"Jestem zdziwiony wzrostem dochodów do opodatkowania o 40 mld zł. Dzięki temu różnica wpływów w 2008 i 2009 r. wyniosła tylko 5,5 mld zł. Gdyby wielkość dochodów utrzymała się na poziomie z poprzedniego roku, to różnica ta byłaby znacznie większa" - powiedział Mariuk. Zwrócił uwagę, że ubytek wpływów budżetowych z tytułu podatku dochodowego za 2009 r. odpowiada mniej więcej zaplanowanym w 2011 r. wpływom z podwyżki VAT.

W 2009 r. trzystopniową skalę podatkową ze stawkami w wys. 19, 30 i 40 proc. zastąpiły dwie stawki, w wysokości 18 i 32 proc. "Na zmianie skali podatkowej najbardziej skorzystały osoby lepiej zarabiające, szczególnie te, które w 2008 r. płaciły podatek w wysokości 30 i 40 proc." - powiedział Mariuk.

W 2008 r. osoby z pierwszego i drugiego przedziału skali (czyli 19 i 30 proc.) płaciły odpowiednio podatek w wys. 13,85 i 18,71 proc. - po odliczeniu różnych zwolnień i ulg. Realne opodatkowanie osób z trzeciego przedziału skali wyniosło 29,02 proc. Z kolei w 2009 r. osoby z pierwszego przedziału skali (dawny pierwszy i drugi) odprowadziły podatek w wys. 13,93 proc., a osoby z drugiego przedziału opodatkowane w 2008 r. 40-proc. PIT-em zapłaciły 22,75 proc. Zdaniem Mariuka osoby najgorzej zarabiające zyskały na zmianie stawek kilka złotych miesięcznie.

REKLAMA

Według eksperta z Deloitte, w rozliczeniach za 2010 r. można się spodziewać podobnych wpływów co za 2009 r., pod warunkiem, że wysokość dochodów do opodatkowania będzie na podobnym poziomie. Zwiększyć może się liczba podatników korzystających z ulgi internetowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mariuk zwrócił uwagę, na resort finansów próbuje, wydając własne interpretacje, uszczelniać system podatkowy bez zmieniania przepisów. Niektóre wyjaśnienia mają uzasadnienia, ale inne - jego zdaniem - nie. Jako przykład podał stanowisko w sprawie opodatkowania świadczeń dla pracowników, np. imprez integracyjnych.

"Minister finansów reprezentuje utarty styl myślenia, że wszystko, co nie podlega zwolnieniu, jest przychodem pracowników. (...) Tak więc jeżeli pracownik jest na liście zaproszonych na imprezę integracyjną, to pracodawca powinien mu wyliczyć przychód" - wyjaśnił. Wytłumaczył, że zdaniem MF nie ma znaczenia, czy dany pracownik korzystał ze wszystkich atrakcji, które zaplanowano podczas imprezy, czy nie.

"Co więcej, pojawiają się głosy ze strony organów skarbowych, że nawet jak ktoś nie pojedzie na imprezę, ale był zaproszony, to też ma przychód. Tu już idziemy za daleko" - ocenił Mariuk.

"Jeżeli pracodawca chciałby wziąć na siebie dodatkowe koszty związane z imprezą integracyjną (...), to wydatki musiałby +ubruttowić+. Do każdych wydanych 100 zł powinien dodać od siebie kolejne 60-70 zł z tytułu podatku, składki na ZUS i ubezpieczenia społecznego. To dużo" - zaznaczył.

Zdaniem Mariuka nie wiadomo, jak duże konsekwencje dla budżetu będzie miał wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z maja 2010 r., dotyczący opodatkowania pakietów medycznych kupowanych przez firmy dla pracowników. "Minister finansów uważa, że wszyscy pracodawcy (którzy nie opodatkowali świadczeń - PAP) powinni skorygować podatek za pięć lat wstecz" - wyjaśnił Mariuk.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA