REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 19 czerwca ciężarówki tylko z dodatkowymi lusterkami

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Wszystkie samochody ciężarowe jeżdżące w kraju muszą zostać wyposażone w dodatkowe lusterka, które poprawią widoczność wokół kabiny pojazdu.

ZMIANA PRAWA 

REKLAMA

REKLAMA

Do 19 czerwca firmy transportowe muszą wyposażyć swoje ciężarówki w dodatkowe lusterka poprawiające widoczność - przewiduje rozporządzenie ministra infrastruktury z 4 maja 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. nr 75, poz. 639). Specjalne lusterka pozwolą dostrzec motocykl, rowerzystę lub pieszego, który znajduje się bardzo blisko kabiny, szczególnie po prawej stronie auta.

Zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem obowiązek wyposażenia pojazdu w dodatkowe lusterka obejmie auta zarejestrowane po 1 stycznia 2000 r. Te samochody, które zostaną objęte nowymi wymogami, będą posiadać oprócz lusterka podstawowego także szerokokątne i rampowe, które zmniejszą strefę tzw. martwego pola z boku pojazdu. Ciężarówki zostaną wyposażone także w lusterko z przodu kabiny. Umożliwi ono dostrzeżenie tego, co znajduje się bezpośrednio przed kierowcą. Z uwagi na fakt, że szofer siedzi wysoko, ma małe pole widzenia bezpośrednio przed kabiną. Jest to powodem potrąceń pieszych, przechodzących tuż przed pojazdem, gdy auto stoi w korku i nagle rusza. Do takich zdarzeń najczęściej dochodzi na skrzyżowaniach i rondach.

REKLAMA

Unia Europejska określiła, że państwa członkowskie powinny wprowadzić wymóg posiadania dodatkowych lusterek najpóźniej do końca marca 2009 r. Polska jednak nie przygotowała odpowiednich regulacji na czas. Z tego powodu do tej pory tylko ci przedsiębiorcy, którzy wykonują międzynarodowy transport, musieli doposażyć swoje ciężarówki. Pozostali, wykonujący przewozy krajowe, czekali na polskie przepisy. Po wejściu w życie nowelizacji rozporządzenia także pojazdy ciężarowe podróżujące wyłącznie po Polsce będą musiały zostać wyposażone w lusterka szerokokątne, rampowe oraz z przodu kabiny.

- Na każde dodatkowe lusterko trzeba wydać około 500 zł. Przewoźnicy wykonujący przewóz międzynarodowy dokonali zmian do końca marca - mówi Bolesław Milewski, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego. Obawia się on jednak, że w przypadku pojazdów ciężarowych wykorzystywanych do przewozu krajowego może pojawić się problem z terminowym dostosowaniem ich do wymagań prawa. Jego zdaniem z uwagi na większą liczbę przewoźników krajowych niż międzynarodowych może dojść do sytuacji, w której na rynku po prostu zabraknie lusterek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe wymagania dotyczące dodatkowych lusterek związane są z tym, że w całej Unii każdego roku ginęło do tej pory średnio 400 osób pod kołami ciężarówek z uwagi ograniczoną widoczność z kabiny pojazdu. Dodatkowe lusterka, które zmniejszą tzw. martwe pole wiedzenia mają zapobiec takim sytuacjom.

500 zł może kosztować jedno dodatkowe lusterko

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wakacje składkowe dla małych przedsiębiorców. Nowa wersja projektu ustawy z rocznym limitem wydatków

    Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało nową wersję projektu ustawy o tzw. wakacjach składkowych. Obniżono w nim szacunek kosztu rozwiązania dla finansów publicznych w 10 lat do 20,4 mld zł z niemal 25 mld zł.

    Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

    Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

    Jak handel wykorzystuje nowe technologie

    Technologia to nieodłączna część funkcjonowania nowoczesnej dystrybucji towarów. Pracownicy sektora sprzedaży nie wyobrażają sobie bez niej pracy. Tak wynika z raportu Slack przygotowanego na bazie ankiety wśród dyrektorów i menadżerów z sektora handlowego. 

    Komisja Europejska wydała wstępną pozytywną ocenę pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy

    Mamy dobrą wiadomość: jest formalna zgoda KE ws. akceptacji pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy, jak też warunku związanego z Kartą Praw Podstawowych UE - poinformowała w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    REKLAMA

    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    Ponad 20 mln zł z tytułu niezapłaconych podatków. Rozbita została zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową

    Zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową została rozbita. Śledczy szacują straty Skarbu Państwa na ponad 20 mln zł.

    Co to jest działalność badawczo-rozwojowa? W teorii i praktyce

    Działalność badawczo-rozwojową definiuje m.in. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. oraz Podręcznik Frascati. Zgodnie z definicją działalność badawczo-rozwojowa to twórcza praca podejmowana w sposób celowy i systematyczny, mająca na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz tworzenie nowych zastosowań dla istniejącej wiedzy. Działalność B+R zawsze ukierunkowana jest na nowe odkrycia, oparte na oryginalnych koncepcjach lub hipotezach. Nie ma pewności co do ostatecznego wyniku, ale jest ona planowana i budżetowana, a jej celem jest osiągnięcie wyników, które mogłyby być swobodnie przenoszone lub sprzedawane na rynku. Co to oznacza w praktyce? 

    REKLAMA

    Każdy projekt finansowany z UE musi uwzględniać zasady horyzontalne. O jakie zasady chodzi?

    Polityka horyzontalna Unii Europejskiej, która powinna być uwzględniona w każdym projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich, to równe szanse i niedyskryminacja, równość kobiet i mężczyzn, zrównoważony rozwój oraz zasada „nie czyń poważnych szkód”. Ponadto, beneficjenci są zobligowani do przestrzegania Karty Praw Podstawowych UE oraz spełnienia horyzontalnego warunku podstawowego w zakresie wdrażania postanowień Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

    Polskie bizneswoman systematycznie przejmują kierowanie firmami z branży hotelarskiej i gastronomicznej

    Już prawie co czwarta firma działająca w branży HoReCa – hotele, restauracje, catering, ma szefową a nie szefa. W firmach mających jednego właściciela ten odsetek jest nawet wyższy i wynosi 48 procent. Biznesy zarządzane przez kobiety z tej branży należą do prowadzonych najlepiej.

    REKLAMA