REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawcy i związki porozumiały się w sprawie pakietu antykryzysowego

REKLAMA

Pracodawcy i związki zawodowe porozumiały się w sprawie pakietu antykryzysowego - poinformowali PAP w piątek przedstawiciele organizacji biorących udział w pracach Komisji Trójstronnej.

Teraz podpisanie pakietu zależy tylko od rządu - powiedział przewodniczący OPZZ Jan Guz.

REKLAMA

Przedstawiciele związków zawodowych i organizacji pracodawców spotkali się w piątek bez udziału przedstawicieli rządu. Jak powiedział Guz, "chodziło o sprawdzenie, czy nadal gramy w jednej drużynie. Okazało się, że tak, i to cieszy".

REKLAMA

Pakiet antykryzysowy to 13 punktów dotyczących zmian w prawie pracy, podpisanych przez związki zawodowe i pracodawców w końcu marca. Kierując się tym porozumieniem, rząd opracował zbiór propozycji zmian w prawie, który przedstawił KT w końcu kwietnia. Wiele rządowych propozycji wzbudziło wówczas niezadowolenie partnerów społecznych.

"Jednym z sukcesów dzisiejszego spotkania jest zgoda partnerów społecznych na to, aby umowy na czas określony mogły być zawierane na 12 miesięcy. Zasada ta musi być jednak wpisana do układów zbiorowych pracy, albo - gdy w firmie nie ma związków zawodowych - do porozumień pracowników z pracodawcami" - powiedział PAP przewodniczący Forum Związków Zawodowych (FZZ) Wiesław Siewierski.

Podkreślił, że związki i pracodawcy "uzgodnili wszystkie punkty pakietu i czekają tylko na wskazanie przez rząd, skąd i ile pieniędzy będzie miał na jego finansowanie, w tym np. na szkolenia w firmach, na aktywne poszukiwanie pracy czy pomoc finansową dla przedsiębiorstw w kłopotach finansowych".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister pracy Jolanta Fedak powiedziała na piątkowej konferencji prasowej, że "rząd wywiązał się ze swoich obowiązków i przesłał do końca kwietnia propozycje rozwiązań do pakietu antykryzysowego. Żeby jednak dostarczyć wyliczenia finansowe, musi wiedzieć, na które z nich godzi się strona społeczna".

Prezydent PKPP Lewiatan Henryka Bochniarz powiedziała w piątek PAP, że "pracodawcy i związki zawodowe mają nadzieję, że uda się dojść do porozumienia z rządem do końca maja".

"Nasz największy niepokój budzi to, że rząd wskazuje jako jedynie źródło finansowania pakietu Fundusz Pracy. Tymczasem w tym funduszu właściwie nie ma już pieniędzy, tyle celów ma być z niego realizowanych" - zaznaczyła Bochniarz.

Przewodniczący OPZZ zaznaczył, że dla związku szczególnie ważne jest, aby rząd wpisał do pakietu antykryzysowego podwyżki płacy minimalnej w najbliższych 5 latach.

"Zgadzamy się na zamrożenie płac w 2009 r. ze względu na kryzys, ale chcemy, aby do 2011 r. wzrosły one z obecnych 40 do 42 proc. przeciętnej płacy, w kolejnym roku do 45 proc., a za 5 lat do 50 proc." - powiedział.

REKLAMA

"Dopóki rząd nie przedstawi szczegółowych wyliczeń, które przekonają nas o potrzebie podwyżki składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, to nie zgodzimy się na nie - powiedział ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich (KPP) Adam Ambrozik.

Zaproponowane przez rząd w pakiecie antykryzysowym rozwiązanie dotyczące subsydiowania bezrobocia technicznego polega na tym, że przedsiębiorca, który mimo utraty zamówień nie zwolni pracowników, dostanie pomoc finansową od państwa. Pieniądze na subsydia mają pochodzić częściowo z FGSP, a częściowo z Funduszu Pracy.

Inne rozwiązania pakietu antykryzysowego przewidują zmiany w prawie pracy, przede wszystkim dotyczące tzw, elastycznego czasu pracy, określenia maksymalnego okresu, na jaki mogą być zawierane umowy na czas określony, pomocy socjalnej dla osób, które wskutek kryzysu stracą pracę.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA