REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy stosowaniu nowej ustawy akcyzowej firmy mogą mieć problemy

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od niedzieli przedsiębiorcy muszą stosować nową ustawę o podatku akcyzowym. Wiele regulacji może przysporzyć podatnikom praktycznych problemów.

• 1 marca 2009 r. weszła w życie nowa ustawa o podatku akcyzowym. Jakie fundamentalne zmiany czekają przedsiębiorców?

REKLAMA

REKLAMA

- Wydaje się, że najbardziej zasadnicze zmiany dotkną branżę energetyczną. Zmienia się bowiem moment, w którym akcyza staje się wymagalna i obowiązek rozliczania akcyzy przechodzi co do zasady z producentów na podmioty dostarczające energię elektryczną do odbiorców końcowych, tzw. dystrybutorzy w rozumieniu przepisów akcyzowych. Podmioty te staną się więc podatnikami akcyzy. Producenci nadal będą zobligowani do deklarowania i płacenia akcyzy na zużyciach własnych oraz w przypadku sprzedaży energii do odbiorców końcowych.

Odbiorca końcowy został zdefiniowany jako podmiot nieposiadający koncesji na obrót, przesyłanie, wytwarzanie lub dystrybucję energii. W konsekwencji zarówno dystrybutorzy, jak i producenci będą zobligowani do weryfikacji, czy podmioty, którym sprzedają energię, posiadają jedną z czterech koncesji w celu ustalenia, w przypadku jakich transakcji powinni dokonać rozliczenia akcyzy. W praktyce może okazać się także, że podmioty, których podstawową działalnością nie jest obrót energią (np. zakłady produkcyjne), jeśli posiadają koncesję na obrót, gdyż odsprzedają część nabywanej przez siebie energii innym podmiotom, staną się podatnikami akcyzy w zakresie zużyć własnych oraz sprzedaży energii do odbiorców końcowych.

• Jakie jeszcze obszary nowelizuje ustawodawca?

- Kolejną ważną zmianą jest doprecyzowanie, kiedy właściciel towaru jest podatnikiem z tytułu wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składów obcych, a kiedy podatnikiem jest prowadzący skład. Ustawodawca określił, że właściciel wyrobu akcyzowego może stać się podatnikiem po uzyskaniu zezwolenia. Przepisy przejściowe przewidują, że właściciel towaru może być podatnikiem akcyzy do czasu uzyskania zezwolenia przez trzy miesiące na podstawie wniosku złożonego do właściwego urzędu celnego. W tym momencie pojawia się praktyczny problem związany z faktem, że 1 marca wypada w niedzielę, kiedy urzędy są zamknięte.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Czy wnioski złożone przed wejściem w życie znowelizowanych przepisów będą skuteczne. Jeśli nie, kto będzie podatnikiem od wysyłek dokonywanych 1 marca, jeśli wniosek będzie złożony 2 marca?

- Ta kwestia nie jest jasna. Wydaje się, że Ministerstwo Finansów powinno wypowiedzieć się w tej materii.

• A co z wyrobami zwolnionymi z akcyzy?

- Istotne w tym zakresie jest traktowanie dla potrzeb akcyzy wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie. Dotychczasowe reguły opierały się głównie na oświadczeniach składanych przez odbiorców. Obecnie odbiorcy będą musieli rejestrować się na potrzeby akcyzy, a w przypadku większości zwolnień potwierdzać odbiór towarów na dokumencie dostawy. Warunki korzystania z tych zwolnień zostały, co zasady, ujednolicone.

Fot. Arch.

Joanna Stawowska, partner w Deloitte Doradztwo Podatkowe

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA