REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz mniej firm pyta ZUS o interpretację przepisów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Jakubczak
Paweł Jakubczak

REKLAMA

Zmniejszyło się zainteresowanie przedsiębiorców składaniem wniosków do oddziałów ZUS o urzędową interpretację przepisów ubezpieczeniowych. Składają je zazwyczaj duże firmy.

Od 20 września 2008 r. firmy mogą składać do ZUS wnioski o interpretację przepisów ubezpieczeniowych. Z informacji, jakie uzyskaliśmy z centrali i oddziałów ZUS, wynika, że niewielu przedsiębiorców jest tym zainteresowanych. Do końca października 2008 r. oddziały przyjęły 220 wniosków od przedsiębiorców, tj. średnio około pięć wniosków na oddział.

REKLAMA

Jak sprawdziliśmy, w kolejnych miesiącach zainteresowanie firm było nadal niewielkie. Na przykład do I Oddziału ZUS w Warszawie w styczniu 2009 r. wpłynęły cztery wnioski, a w grudniu 17. W Krakowie w styczniu złożono cztery wnioski, tak jak w grudniu 2008 r. Natomiast do oddziału w Biłgoraju żadna firma nie złożyła wniosku o interpretację.

Zdaniem Doroty Twardo, specjalisty ds. płac, firmy dostały taką możliwość o wiele za późno.

- Po dziesięciu latach funkcjonowania systemu emerytalnego wielu przedsiębiorców nauczyło się, jak stosować przepisy - mówi Dorota Twardo.

Ponadto, jak wskazuje, napisanie wniosku wymaga pewnej wiedzy prawniczej. Także to może mieć wpływ na niewielką liczbę wniosków składanych do ZUS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce tylko połowa z nich zostaje rozpatrzona przez Zakład. Na przykład do oddziału w Legnicy wpłynęło do tej pory 27 wniosków, a zostało wydanych 11 interpretacji. W I Oddziale w Warszawie na 43 wnioski wydano 8 decyzji. Tak niska liczba udzielonych interpretacji w stosunku do liczby złożonych wniosków wynika z tego, że znaczna część wniosków nie spełnia wymogów formalnych. Na przykład są kierowane do ZUS przez nieuprawnione podmioty.

- Wnioski składają np. gminy czy szkoły publiczne - mówi Małgorzata Bukała z oddziału ZUS w Rzeszowie.

Dyrektorzy oddziałów ZUS często wydają decyzje odmowne, bo wnioski dotyczą spraw niepodlegających rozstrzygnięciu w trybie wydania interpretacji w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Pytania dotyczą na przykład dokumentacji, jaką zakład zatrudniający zleceniobiorców ma gromadzić w aktach w celu ustalenia obowiązku ubezpieczenia społecznego z tytułu zawartej umowy zlecenia lub ustalenia uprawnień do zasiłku opiekuńczego.

- Wnioskodawcy pytają również o zasiłek chorobowy szczególnie po głośnym wyroku Trybunału Konstytucyjnego - mówi Elżbieta Kanus z oddziału w Legnicy.

Chodzi o wyrok TK (sygn. akt SK 16/06), na podstawie którego pracownicy mogą domagać się przeliczenia zasiłków i wynagrodzeń chorobowych.

Najczęściej wnioski składają duże firmy, które mają wiele oddziałów na terenie Polski, zatrudniają dużą liczbę pracowników i zleceniobiorców.

- Są to banki, instytucje ubezpieczeniowe, uczelnie wyższe, spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a także instytucje zajmujące się usługami telekomunikacyjnymi - mówi Justyna Adamowska z I Oddziału ZUS w Warszawie.

PAWEŁ JAKUBCZAK

pawel.jakubczak@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA