REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy wciąż nie są chronieni przed azbestem

Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Firmy budowlane nadal nielegalnie usuwają azbest. Mimo to resort gospodarki odmówił zaostrzenia przepisów bhp dotyczących takiej działalności.

W Imbramowicach (woj. dolnośląskie) pracownicy firmy przetwórstwa drewna usuwali azbest bez odzieży ochronnej oraz sprzętu chroniącego górne drogi oddechowe. Teren prowadzonych robót nie był ogrodzony i odpowiednio oznakowany. Wokół budynku znajdowały się pokruszone, niezabezpieczone przed pyleniem kawałki płyt eternitowych zawierających azbest.

REKLAMA

- W takich sytuacjach nie tylko pracownicy, ale też postronne osoby są narażone na kontakt z pyłem azbestowym - mówi prof. Maciej Krzakowski, konsultant krajowy ds. onkologii klinicznej.

Najwięcej pyłu dostaje się bowiem do dróg oddechowych w trakcie przeróbki mechanicznej azbestu, czyli w trakcie usuwania lub niszczenia materiałów zawierających azbest.

REKLAMA

Zgodnie z rozporządzeniem ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. nr 71, poz. 649) każda firma, która zajmuje się taką działalnością, jest zobowiązana do izolowania od otoczenia obszaru prac przez stosowanie osłon zabezpieczających przenikanie azbestu do środowiska. Musi też ogrodzić teren prac z zachowaniem bezpiecznej odległości od traktów komunikacyjnych dla osób pieszych (nie mniejszej niż 1 m) oraz umieścić w strefie prac w widocznym miejscu tablice informacyjne o zagrożeniu azbestem.

- Na pewno brakuje jednolitych procedur kontroli firm, a przede wszystkim osób fizycznych usuwających azbest - mówi Marcin Ziętkowski z firmy Ziętkowski - Usługi Budowlane, która m.in. zajmuje się usuwaniem wyrobów azbestowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kontrole takie może przeprowadzać Państwowa Inspekcja Pracy i Główny Urząd Nadzoru Budowlanego. Z danych PIP wynika, że w ubiegłym roku około 30-35 proc. firm nie umieściło tablic ostrzegających osoby postronne o zagrożeniu azbestem, a co szósta z nich w ogóle nie wyznaczała strefy, w której wykonywała prace groźne dla życia lub zdrowia. 40 proc. przedsiębiorstw nie prowadziło rejestrów pracowników narażonych na działanie czynników rakotwórczych, co w przyszłości może utrudniać lub uniemożliwiać orzekanie chorób zawodowych. Co piąta firma w ogóle nie zgłaszała PIP i GUNB, że usuwa materiały zawierające azbest.

Dlatego PIP domaga się zaostrzenia wymogów bhp, jakie muszą spełniać przedsiębiorstwa budowlane usuwające ten niebezpieczny materiał. Inspekcja wystąpiła do Ministerstwa Gospodarki z wnioskiem o przygotowanie projektu nowelizacji wspomnianego rozporządzenia. Za- proponowała wprowadzenie przepisów, które szczegółowo określiłyby warunki techniczne monitoringu powietrza przy usuwaniu tego materiału. Chciała też, aby firmy zajmujące się usuwaniem azbestu musiały informować o tym PIP co najmniej dziesięć dni przed rozpoczęciem takich prac.

Wszystko jednak wskazuje, że przepisy nie zostaną zaostrzone. Resort gospodarki uznał bowiem wniosek inspekcji za nieuzasadniony.

Państwowa Inspekcja Pracy, kierowana przez Tadeusza Zająca, wystąpiła do resortu gospodarki o zaostrzenie przepisów bhp dotyczących usuwania azbestu

Fot. Wojciech Górski

Łukasz Guza

lukasz.guza@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA