REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy mniej zapłacą za kontrolę produktów spożywczych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daria Stojak

REKLAMA

Kontrola produktów spożywczych będzie znacznie tańsza, a kryteria, które muszą być spełnione przy staraniu się o wpis na listę produktów tradycyjnych, zostaną uściślone.

ZMIANA PRAWA 

REKLAMA

Sejm przyjął nowelizację ustawy o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych, która precyzuje wymagania, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o uznanie jej wyrobu za produkt tradycyjny. Będą mogły nim zostać produkty spożywcze czy alkohole, które stanowią element dziedzictwa kulturowego regionu oraz społeczności lokalnej.

Zgodnie z tradycją

Zasadą jest, że produktem tradycyjnym może być tylko ten, który jest wytwarzany i sprzedawany przez co najmniej 25 lat. Jeśli jednak produkt wytwarzany jest od 25 lat, ale nie ma związku z kulturą i tradycją regionu, z którego pochodzi, nie może być wpisany na listę tradycyjnych produktów żywnościowych, których wykaz znajdziemy w dzienniku urzędowym. Ustawa zakłada także, że minister rolnictwa będzie mógł wyznaczyć okres dostosowawczy na używanie nazwy, która ma zostać zarejestrowana jako nazwa chroniona pochodzenia lub oznaczenia geograficznego. Warunkiem jest jednak, aby osoba, która nazwy chce używać, przez minimum pięć lat legalnie sprzedawała produkty pod tą nazwą i złożyła zastrzeżenie do wniosku o rejestrację tej nazwy.

Dwa rodzaje kontroli

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Do tej pory kontrola procesu produkcji ze specyfikacją prowadzona była przez prywatne jednostki certyfikujące. Nowe przepisy zezwalają na kontrolę prowadzoną także przez podmioty państwowe, a dokładniej wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Rząd chce w ten sposób obniżyć koszty usług kontrolnych, które ponoszą przedsiębiorcy.

- Równoległe funkcjonowanie na rynku podmiotów państwowych i prywatnych jednostek certyfikujących, wydających dwa różne dokumenty potwierdzające zgodność procesu produkcji ze specyfikacją, spowoduje zachwianie konkurencji - mówi Maciej Sokalski, prezes firmy PNG.

Natomiast główny inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych ma wyłącznie nadzorować kontrolerów. Za samo badanie zgodności produkcji ze specyfikacją odpowiedzialne będą natomiast jednostki certyfikujące oraz wojewódzcy inspektorzy jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

- Dopuszczenie wojewódzkich inspektorów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych do kontroli procesów produkcji spowoduje, że funkcje organu kontrolnego i nadzorczego nie będą rozdzielone - wyjaśnia Maciej Sokalski.

Ustawa trafi teraz teraz do Senatu. Ma ona wejść w życie po 30 dniach od dnia ogłoszenia.

25 lat trzeba wytwarzać artykuł spożywczy, żeby mógł on zostać wpisany na listę produktów tradycyjnych

Daria Stojak

daria.stojak@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych (Dz.U. z 2005 r. nr 187, poz. 1577 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

REKLAMA

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA