REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od września limit do prowadzenia ksiąg zmalał o ponad 440 tys. zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Od przyszłego roku księgi będą musieli założyć podatnicy, których przychody przekroczą w tym roku 1,2 mln euro, czyli 4 089 960 zł.

Jednostki, których przychody netto w tym roku przekroczą równowartość 1,2 mln euro, tj. 4 089 960 zł, od 2009 roku będą musiały prowadzić pełną księgowość. Wynika to z kursu euro obowiązującego 30 września, który jest brany do przeliczenia limitu na złote. Przypomnijmy, że od sierpnia limit 800 tys. euro obowiązujący od kilku lat zwiększył się do 1,2 mln euro.

REKLAMA

REKLAMA

Ponadto nowelizacja ustawy o rachunkowości pozwalała jednostkom, których przychód w 2007 roku nie przekroczył 4533 tys. zł, od 1 września tego roku powrócić na podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jak jednak wynikało z sondy przeprowadzonej przez GP, takie działania podjęło tylko 14 proc. do tego uprawnionych. Większość nie skorzystała z tej możliwości, odkładając zmianę zasad ewidencji na początek roku. Część przedsiębiorców w ogóle z niej zrezygnowała biorąc pod uwagę spadający kurs euro.

Mimo że próg wzrósł o ponad 1 mln zł w stosunku do tego, który zobowiązywał do przejścia na księgi rachunkowe od 1 stycznia 2008 r. to porównując z tym, który pozwalał na powrót na uproszczoną ewidencję w trakcie roku, zmalał o ponad 440 tys. zł.

Zmiana zasad ewidencji w związku z przekroczeniem przychodów netto o wartości 1,2 mln euro dotyczy tylko działalności prowadzonej przez osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie. Warto wiedzieć, jakie elementy wliczane są do tej wartości.

REKLAMA

Małgorzata Szaniawska, biegły rewident, Ruciński i Wspólnicy Kancelaria Audytorów i Doradców, wyjaśnia, że w tym przypadku należy wziąć pod uwagę, po pierwsze, przychody z działalności operacyjnej, czyli przychody netto ze sprzedaży produktów, tj. wyrobów i usług, oraz przychody ze sprzedaży towarów. Ekspert wyjaśnia, że przychód netto oznacza przychód ze sprzedaży, bez VAT i akcyzy, pomniejszony o rabaty, opusty i podobne zmniejszenia. Po drugie, przy obliczaniu limitu zobowiązującego do prowadzenia ksiąg rachunkowych uwzględnia się przychody z operacji finansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W szczególności zalicza się do nich otrzymane dywidendy, udziały w zyskach, odsetki, zyski ze zbycia inwestycji, aktualizacji wartości inwestycji, nadwyżki dodatnich różnic kursowych nad ujemnymi - wyjaśnia nasza rozmówczyni.

Małgorzata Szaniawska przypomina też, że przy określaniu limitu przychodów nie uwzględnia się przychodów ze sprzedaży materiałów, pozostałych przychodów operacyjnych oraz zysków nadzwyczajnych.

Przejście na pełną księgowość wymaga przygotowania.

Według Ewy Sobińskiej, biegłego rewidenta, prezesa zarządu ABES Audyt, działania należy rozpocząć od opracowania dokumentacji opisującej przyjęte przez jednostkę zasady (politykę) rachunkowości i zamknięcia księgi przychodów i rozchodów. Następnie należy sporządzić wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz) potwierdzony inwentaryzacją, a następnie wycenić.

- Wycena zinwentaryzowanych składników majątkowych i źródeł ich finansowania pozwala na ustalenie wartości aktywów i pasywów, jak również wartości kapitału właściciela, które powinny być przyporządkowane do odpowiednich kont syntetycznych - twierdzi Ewa Sobińska.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA