REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma wyda druk ZUS RMUA na żądanie pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska

REKLAMA

Pracodawca raz w roku, a nie co miesiąc, będzie zobowiązany przekazać podwładnym raport o opłaconych składkac. Informacje będzie można przekazywać w formie papierowej lub, za zgodą pracownika, elektronicznej. Firma będzie wydawać druk ZUS RMUA na każde żądanie pracownika.

Od 1 stycznia 2009 r. płatnicy składek nie będą musieli drukować wszystkim pracownikom raportów miesięcznych ZUS RMUA lub innych dokumentów poświadczających opłacanie składek do ZUS i NFZ. Informacje te będzie można przekazywać na piśmie lub, za zgodą ubezpieczonego, w formie elektronicznej. Dokument elektroniczny musi być jednak podpisany bezpiecznym e-podpisem. Zmiany takie zakłada projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, przygotowany przez sejmową Komisję Przyjazne Państwo (druk 921). Propozycja przekazywania druków drogą elektroniczną wywołała jednak zaniepokojenie placówek medycznych. Nie są przygotowani do weryfikacji takich dokumentów. Z tego powodu posłowie proponują kolejne zmiany.

REKLAMA

Hanna Zdanowska, poseł sprawozdawca, mówi GP, że druk RMUA będzie więc można uzyskać od pracodawcy na każde żądanie.

Raz w roku

REKLAMA

Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2007 r. nr 11, poz. 74 z późn. zm.) nakłada na pracodawców obowiązek comiesięcznego poinformowania pracowników m.in. o składkach, jakie odprowadzili za niego do ZUS i NFZ. Firmy najczęściej w tym celu posługują się przygotowanymi przez ZUS drukami ZUS RMUA. Posłowie chcą, aby od przyszłego roku pracownicy otrzymywali takie raporty nie co miesiąc, ale raz w roku wraz z formularzem PIT-11. Firma byłaby jednak zobowiązana do ich wydania na każde żądanie ubezpieczonego. Także pracownik, który będzie odchodził z pracy w ciągu roku, otrzyma raport potwierdzający opłacenie składek. Od samego zainteresowanego będzie zależeć, czy takie poświadczenia otrzyma w formie papierowej czy elektronicznej.

Przedsiębiorcy popierają ograniczenie liczby dokumentów przekazywanych pracownikowi. Według Henryki Bochniarz, prezydenta PKPP Lewiatan, możliwość wyboru formy papierowej lub elektronicznej ograniczy kosztowną dystrybucję dokumentów. Aflons Krzysztoforek, właściciel firmy przewozowej na Śląsku, twierdzi, że nie ma powodu, aby co miesiąc drukował im druki ZUS RMUA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Związkowcy są przeciwni takiemu rozwiązaniu. Według Wiesławy Taranowskiej, wiceprzewodniczącej OPZZ, przekazywanie takiej informacji raz w roku to stanowczo zbyt rzadko.

- Pracownik powinien na bieżąco kontrolować pracodawcę, czy ten faktycznie płaci składki - mówi.

Z laptopem do szpitala

REKLAMA

Agnieszka Osińska, rzecznik prasowy Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Lublinie, wskazuje, że osoba zgłaszająca się do szpitala musi przedstawić dowód ubezpieczenia. Podstawą do udzielenia bezpłatnej pomocy jest ważna przez miesiąc legitymacja ubezpieczeniowa lub druk ZUS RMUA. Zauważa jednak, że jeśli ktoś nie dysponuje na miejscu dowodem ubezpieczenia, a tak może być, jeśli pracownik na przykład nagle zachoruje w weekend i nie będzie miał druku ZUS RMUA, może go przedstawić w późniejszym terminie.

- Ubezpieczeni mają siedem dni na dostarczenie dowodu potwierdzającego opłacanie składek. To wystarczająco dużo czasu, aby zwrócić się do pracodawcy o odpowiedni dokument w formie papierowej - mówi Agnieszka Osińska.

Jednak w przypadku dokumentu elektronicznego podpisanego bezpiecznym e-podpisem, pracownik lub jego firma musiałby go przesłać do szpitala drogą elektroniczną. Taki dokument jest bowiem ważny tylko w oryginale.

- Jeśli szpital nie otrzymałby go w formie elektronicznej, ubezpieczony musiałby przyjść do nas z laptopem - dodaje Agnieszka Osińska.

Nowe serwery

Edyta Grabowska-Woźniak, rzecznik prasowy Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia, zwraca uwagę, że przekazywanie dokumentów potwierdzających opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne drogą elektroniczną wymagałoby stworzenia u świadczeniodawców możliwości ich odbioru.

- Podmiot udzielający świadczeń na podstawie kontraktu z NFZ musiałby mieć możliwość odebrania od pacjenta maila z dokumentem potwierdzającym prawo do bezpłatnego leczenia. Trudno w tej chwili ustalić jednoznacznie, czy wydruk takiego dokumentu byłby honorowany - mówi Edyta Grabowska-Woźniak.

Wiesław Paluszyński, członek Polskiego Towarzystwa Informatycznego, zwraca uwagę, że nie można korzystać z wydruku elektronicznego podpisanego bezpiecznym e-podpisem.

- Istota dokumentu podpisanego bezpiecznym podpisem elektronicznym polega na tym, że się go nie drukuje - mówi Wiesław Paluszyński.

Eksperci zwracają więc uwagę, że ważność dokumentu nie oznacza tego samego co możliwość korzystania z niego. Posłowie chcą wprowadzić zmiany, lecz w Polsce biurokracja nie jest na nie przygotowana. W praktyce więc mogą się one obrócić przeciw ubezpieczonym.

Zmiany w sposobie informowania pracownika o składkach do ZUS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

BOŻENA WIKTOROWSKA

bozena.wiktorowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA