REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma wyda druk ZUS RMUA na żądanie pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska

REKLAMA

Pracodawca raz w roku, a nie co miesiąc, będzie zobowiązany przekazać podwładnym raport o opłaconych składkac. Informacje będzie można przekazywać w formie papierowej lub, za zgodą pracownika, elektronicznej. Firma będzie wydawać druk ZUS RMUA na każde żądanie pracownika.

Od 1 stycznia 2009 r. płatnicy składek nie będą musieli drukować wszystkim pracownikom raportów miesięcznych ZUS RMUA lub innych dokumentów poświadczających opłacanie składek do ZUS i NFZ. Informacje te będzie można przekazywać na piśmie lub, za zgodą ubezpieczonego, w formie elektronicznej. Dokument elektroniczny musi być jednak podpisany bezpiecznym e-podpisem. Zmiany takie zakłada projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, przygotowany przez sejmową Komisję Przyjazne Państwo (druk 921). Propozycja przekazywania druków drogą elektroniczną wywołała jednak zaniepokojenie placówek medycznych. Nie są przygotowani do weryfikacji takich dokumentów. Z tego powodu posłowie proponują kolejne zmiany.

REKLAMA

Hanna Zdanowska, poseł sprawozdawca, mówi GP, że druk RMUA będzie więc można uzyskać od pracodawcy na każde żądanie.

Raz w roku

REKLAMA

Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2007 r. nr 11, poz. 74 z późn. zm.) nakłada na pracodawców obowiązek comiesięcznego poinformowania pracowników m.in. o składkach, jakie odprowadzili za niego do ZUS i NFZ. Firmy najczęściej w tym celu posługują się przygotowanymi przez ZUS drukami ZUS RMUA. Posłowie chcą, aby od przyszłego roku pracownicy otrzymywali takie raporty nie co miesiąc, ale raz w roku wraz z formularzem PIT-11. Firma byłaby jednak zobowiązana do ich wydania na każde żądanie ubezpieczonego. Także pracownik, który będzie odchodził z pracy w ciągu roku, otrzyma raport potwierdzający opłacenie składek. Od samego zainteresowanego będzie zależeć, czy takie poświadczenia otrzyma w formie papierowej czy elektronicznej.

Przedsiębiorcy popierają ograniczenie liczby dokumentów przekazywanych pracownikowi. Według Henryki Bochniarz, prezydenta PKPP Lewiatan, możliwość wyboru formy papierowej lub elektronicznej ograniczy kosztowną dystrybucję dokumentów. Aflons Krzysztoforek, właściciel firmy przewozowej na Śląsku, twierdzi, że nie ma powodu, aby co miesiąc drukował im druki ZUS RMUA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Związkowcy są przeciwni takiemu rozwiązaniu. Według Wiesławy Taranowskiej, wiceprzewodniczącej OPZZ, przekazywanie takiej informacji raz w roku to stanowczo zbyt rzadko.

- Pracownik powinien na bieżąco kontrolować pracodawcę, czy ten faktycznie płaci składki - mówi.

Z laptopem do szpitala

REKLAMA

Agnieszka Osińska, rzecznik prasowy Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Lublinie, wskazuje, że osoba zgłaszająca się do szpitala musi przedstawić dowód ubezpieczenia. Podstawą do udzielenia bezpłatnej pomocy jest ważna przez miesiąc legitymacja ubezpieczeniowa lub druk ZUS RMUA. Zauważa jednak, że jeśli ktoś nie dysponuje na miejscu dowodem ubezpieczenia, a tak może być, jeśli pracownik na przykład nagle zachoruje w weekend i nie będzie miał druku ZUS RMUA, może go przedstawić w późniejszym terminie.

- Ubezpieczeni mają siedem dni na dostarczenie dowodu potwierdzającego opłacanie składek. To wystarczająco dużo czasu, aby zwrócić się do pracodawcy o odpowiedni dokument w formie papierowej - mówi Agnieszka Osińska.

Jednak w przypadku dokumentu elektronicznego podpisanego bezpiecznym e-podpisem, pracownik lub jego firma musiałby go przesłać do szpitala drogą elektroniczną. Taki dokument jest bowiem ważny tylko w oryginale.

- Jeśli szpital nie otrzymałby go w formie elektronicznej, ubezpieczony musiałby przyjść do nas z laptopem - dodaje Agnieszka Osińska.

Nowe serwery

Edyta Grabowska-Woźniak, rzecznik prasowy Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia, zwraca uwagę, że przekazywanie dokumentów potwierdzających opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne drogą elektroniczną wymagałoby stworzenia u świadczeniodawców możliwości ich odbioru.

- Podmiot udzielający świadczeń na podstawie kontraktu z NFZ musiałby mieć możliwość odebrania od pacjenta maila z dokumentem potwierdzającym prawo do bezpłatnego leczenia. Trudno w tej chwili ustalić jednoznacznie, czy wydruk takiego dokumentu byłby honorowany - mówi Edyta Grabowska-Woźniak.

Wiesław Paluszyński, członek Polskiego Towarzystwa Informatycznego, zwraca uwagę, że nie można korzystać z wydruku elektronicznego podpisanego bezpiecznym e-podpisem.

- Istota dokumentu podpisanego bezpiecznym podpisem elektronicznym polega na tym, że się go nie drukuje - mówi Wiesław Paluszyński.

Eksperci zwracają więc uwagę, że ważność dokumentu nie oznacza tego samego co możliwość korzystania z niego. Posłowie chcą wprowadzić zmiany, lecz w Polsce biurokracja nie jest na nie przygotowana. W praktyce więc mogą się one obrócić przeciw ubezpieczonym.

Zmiany w sposobie informowania pracownika o składkach do ZUS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

BOŻENA WIKTOROWSKA

bozena.wiktorowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA