REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma wyda druk ZUS RMUA na żądanie pracownika

Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska

REKLAMA

Pracodawca raz w roku, a nie co miesiąc, będzie zobowiązany przekazać podwładnym raport o opłaconych składkac. Informacje będzie można przekazywać w formie papierowej lub, za zgodą pracownika, elektronicznej. Firma będzie wydawać druk ZUS RMUA na każde żądanie pracownika.

Od 1 stycznia 2009 r. płatnicy składek nie będą musieli drukować wszystkim pracownikom raportów miesięcznych ZUS RMUA lub innych dokumentów poświadczających opłacanie składek do ZUS i NFZ. Informacje te będzie można przekazywać na piśmie lub, za zgodą ubezpieczonego, w formie elektronicznej. Dokument elektroniczny musi być jednak podpisany bezpiecznym e-podpisem. Zmiany takie zakłada projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, przygotowany przez sejmową Komisję Przyjazne Państwo (druk 921). Propozycja przekazywania druków drogą elektroniczną wywołała jednak zaniepokojenie placówek medycznych. Nie są przygotowani do weryfikacji takich dokumentów. Z tego powodu posłowie proponują kolejne zmiany.

REKLAMA

Hanna Zdanowska, poseł sprawozdawca, mówi GP, że druk RMUA będzie więc można uzyskać od pracodawcy na każde żądanie.

Raz w roku

REKLAMA

Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2007 r. nr 11, poz. 74 z późn. zm.) nakłada na pracodawców obowiązek comiesięcznego poinformowania pracowników m.in. o składkach, jakie odprowadzili za niego do ZUS i NFZ. Firmy najczęściej w tym celu posługują się przygotowanymi przez ZUS drukami ZUS RMUA. Posłowie chcą, aby od przyszłego roku pracownicy otrzymywali takie raporty nie co miesiąc, ale raz w roku wraz z formularzem PIT-11. Firma byłaby jednak zobowiązana do ich wydania na każde żądanie ubezpieczonego. Także pracownik, który będzie odchodził z pracy w ciągu roku, otrzyma raport potwierdzający opłacenie składek. Od samego zainteresowanego będzie zależeć, czy takie poświadczenia otrzyma w formie papierowej czy elektronicznej.

Przedsiębiorcy popierają ograniczenie liczby dokumentów przekazywanych pracownikowi. Według Henryki Bochniarz, prezydenta PKPP Lewiatan, możliwość wyboru formy papierowej lub elektronicznej ograniczy kosztowną dystrybucję dokumentów. Aflons Krzysztoforek, właściciel firmy przewozowej na Śląsku, twierdzi, że nie ma powodu, aby co miesiąc drukował im druki ZUS RMUA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Związkowcy są przeciwni takiemu rozwiązaniu. Według Wiesławy Taranowskiej, wiceprzewodniczącej OPZZ, przekazywanie takiej informacji raz w roku to stanowczo zbyt rzadko.

- Pracownik powinien na bieżąco kontrolować pracodawcę, czy ten faktycznie płaci składki - mówi.

Z laptopem do szpitala

REKLAMA

Agnieszka Osińska, rzecznik prasowy Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Lublinie, wskazuje, że osoba zgłaszająca się do szpitala musi przedstawić dowód ubezpieczenia. Podstawą do udzielenia bezpłatnej pomocy jest ważna przez miesiąc legitymacja ubezpieczeniowa lub druk ZUS RMUA. Zauważa jednak, że jeśli ktoś nie dysponuje na miejscu dowodem ubezpieczenia, a tak może być, jeśli pracownik na przykład nagle zachoruje w weekend i nie będzie miał druku ZUS RMUA, może go przedstawić w późniejszym terminie.

- Ubezpieczeni mają siedem dni na dostarczenie dowodu potwierdzającego opłacanie składek. To wystarczająco dużo czasu, aby zwrócić się do pracodawcy o odpowiedni dokument w formie papierowej - mówi Agnieszka Osińska.

Jednak w przypadku dokumentu elektronicznego podpisanego bezpiecznym e-podpisem, pracownik lub jego firma musiałby go przesłać do szpitala drogą elektroniczną. Taki dokument jest bowiem ważny tylko w oryginale.

- Jeśli szpital nie otrzymałby go w formie elektronicznej, ubezpieczony musiałby przyjść do nas z laptopem - dodaje Agnieszka Osińska.

Nowe serwery

Edyta Grabowska-Woźniak, rzecznik prasowy Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia, zwraca uwagę, że przekazywanie dokumentów potwierdzających opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne drogą elektroniczną wymagałoby stworzenia u świadczeniodawców możliwości ich odbioru.

- Podmiot udzielający świadczeń na podstawie kontraktu z NFZ musiałby mieć możliwość odebrania od pacjenta maila z dokumentem potwierdzającym prawo do bezpłatnego leczenia. Trudno w tej chwili ustalić jednoznacznie, czy wydruk takiego dokumentu byłby honorowany - mówi Edyta Grabowska-Woźniak.

Wiesław Paluszyński, członek Polskiego Towarzystwa Informatycznego, zwraca uwagę, że nie można korzystać z wydruku elektronicznego podpisanego bezpiecznym e-podpisem.

- Istota dokumentu podpisanego bezpiecznym podpisem elektronicznym polega na tym, że się go nie drukuje - mówi Wiesław Paluszyński.

Eksperci zwracają więc uwagę, że ważność dokumentu nie oznacza tego samego co możliwość korzystania z niego. Posłowie chcą wprowadzić zmiany, lecz w Polsce biurokracja nie jest na nie przygotowana. W praktyce więc mogą się one obrócić przeciw ubezpieczonym.

Zmiany w sposobie informowania pracownika o składkach do ZUS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

BOŻENA WIKTOROWSKA

bozena.wiktorowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA