REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez kopii paragonów przy awarii kasy podatnik zamknie firmę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Po wejściu w życie przepisów, które zniosą obowiązek przechowywania elektronicznych i papierowych kopii paragonów, w razie awarii kasy fiskalnej podatnik będzie musiał zamknąć firmę na czas jej serwisowania.

• W Sejmie znajduje się projekt zmian do ustawy o VAT, opracowany przez Komisję Przyjazne Państwo, zgodnie z którym podatnicy nie będą musieli przechowywać kopii paragonów. Czy chodzi tylko o dokumenty papierowe?

REKLAMA

- Komisja nie tylko chce zlikwidować konieczność posiadania kopii papierowej paragonów. Podatnik nie będzie musiał tworzyć i przechowywać kopii paragonów, zarówno w postaci papierowej, jak i elektronicznej.

• Likwidacja obowiązku przechowywania paragonów uprości rozliczenia...

- Owszem uprości, jednak z zastrzeżeniem, że Komisja zapewne nie zdaje sobie sprawy z faktu, że kasy fiskalne są urządzeniami elektronicznymi, które podlegają wszystkim prawom i ograniczeniom wynikającym z tego faktu.

• Jeśli zmienione przepisy wejdą w życie i przedsiębiorca nie będzie już musiał przechowywać kopii paragonów, co się stanie, gdy kasa ulegnie awarii?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Specyfika działania kasy fiskalnej jest taka, że informacje o utargu, o kolejnych paragonach, przechowywane są w pamięci ulotnej kasy, czyli takiej, która w przypadku samoistnego wyczerpania się baterii lub awarii urządzenia - zostanie utracona. Dotychczas w wypadku utraty danych podatnik był zobowiązany do dokonania wyliczeń na podstawie wszystkich wydrukowanych kopii paragonów, które musiał przechowywać pięć lat. Projekt ustawy pozwala na to, by wartość sprzedaży dokonanej przez podatnika w dniu awarii bądź w dniu wyczerpania się baterii podtrzymującej pamięć kasy - została bezpowrotnie utracona.

• Ale chyba awarie nie zdarzają się często?

- Oczywiście możliwość masowego występowania podobnych problemów jest niewielka, o ile założymy brak umyślnego działania podatnika. Jednak, gdy przyjmiemy, że podatnik nie będzie chciał ujawnić rzeczywistych obrotów przed fiskusem, to doprowadzenie kasy do utraty danych będzie dziecinnie proste.

• Wszystko zgodnie z prawem.

- Tak. W dodatku bez naruszania plomb serwisowych i bez ingerencji we wnętrze urządzenia fiskalnego.

• Co więc trzeba zrobić?

- Ministerstwo Finansów będzie musiało wprowadzić nowy rodzaj zabezpieczenia informacji o realizowanej w ciągu dnia sprzedaży, tj. pomiędzy jednym raportem dziennym zerującym a kolejnym dziennym raportem zerującym, w czasie wykonywania którego dane w postaci podsumowań zapisywane są w nieulotnej pamięci stałej kasy, tj. w pamięci fiskalnej.

• Ale to chyba kwestia budowy kasy?

- Ministerstwo będzie musiało wymóc na producentach zmianę techniczną, która pozwoli na zapisywanie dotąd ulotnych danych do pamięci gwarantującej ich nieulotność. Oznacza to, że w wypadku rzeczywistej awarii kasy nie wystarczy już wykonanie resetu urządzenia, wyczyszczenia pamięci, wymiany podzespołu. Kasa będzie musiała być odesłana do producenta, który w sposób laboratoryjny odczyta zawartość pamięci, określi protokołem wartość nieewidencjonowanych wskutek awarii obrotów.

• Co to oznacza dla podatników?

- Niemały kłopot. To, co dotąd można było załatwić w ciągu pięciu minut pracy serwisanta, po wejściu w życie znowelizowanych przepisów będzie zajmowało co najmniej siedem dni, bo na tyle minimalnie da się określić czas potrzebny na wysłanie urządzenia do producenta, wykonanie autoryzowanego protokołu i powrót urządzenia tą samą drogą do podatnika. Co więcej, w czasie awarii urządzenia podatnik nie może prowadzić żadnej sprzedaży.

• Czyli na okres awarii kasy będzie trzeba zamknąć biznes?

- Tak, o ile podatnik nie zakupi tzw. kasy rezerwowej, na czas usuwania awarii w kasie głównej.

FIRMA GMTR

Polski producent kas i drukarek fiskalnych trzeciej generacji, również z kopią elektroniczną.

Fot. Marek Matusiak

Dorian Liszcz, ekspert z firmy GMTR

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA