REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy nie chronią swoich systemów informatycznych

REKLAMA

Firmy w Polsce niedostatecznie chronią swoje systemy informatyczne - alarmował na konferencji prasowej analityk Deloitte Cezary Piekarski.

Zdaniem specjalistów z Deloitte, najczęstszymi przyczynami włamań do systemów informatycznych są niewyszkoleni pracownicy i złe procedury bezpieczeństwa, a nie luki techniczne w systemach informatycznych. Niewiele firm przyznaje się do takich włamań, bo cierpi na tym ich prestiż.

REKLAMA

"Do każdego systemu informatycznego można się włamać, jednak wymaga to czasu, przygotowania i pieniędzy. Nasze badania pokazują, że do takich +prawdziwych+ włamań dochodzi rzadko" - powiedział analityk z działu zarządzania ryzykiem Deloitte Jakub Bojanowski.

Jego zdaniem, dużo większym problemem jest niewystarczająca ochrona informacji.

Lechosław Nowak z Deloitte uważa, iż zarządzanie bezpieczeństwem informacji sprowadza się do umiejętnego zarządzania ludźmi. "Technologia może jedynie wspierać ten proces" - wyjaśnił.

REKLAMA

W opinii analityków, w firmach brakuje okresowych przeglądów systemów bezpieczeństwa informacji. Bojanowski powiedział, że w instytucjach finansowych takie audyty powinny być przeprowadzane co pół roku. Dodał, że prawo powinno nakładać na firmy obowiązek przeglądów, a takich przepisów w Polsce nie ma.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawiciele firmy Deloitte odnieśli się do niedawnej sprawy wycieku danych osobowych z Pekao SA. Jak w sobotę podały media, kilka tysięcy CV i listów motywacyjnych nadesłanych do tego banku było dostępnych w internecie. Można było je przeglądać na stronie, z której istniała możliwość wysyłania podania o pracę. Stronę rekrutacyjną wykonała i obsługiwała dla banku zewnętrzna firma.

"Po ataku hakerskim okazało się, że zabezpieczenia nie były wystarczające. W tym przypadku błąd nie leżał po stronie człowieka" - powiedział we wtorek PAP rzecznik prasowy Pekao Arkadiusz Mierzwa. Zaznaczył, że nie może kontrolować systemów bezpieczeństwa zewnętrznej firmy, z którą współpracuje.

Rzecznik wyjaśnił, że audyty systemów bezpieczeństwa informacji odbywają się w banku "bardzo często". Dodał, że bank wyciągnął wnioski i "zmieni politykę delegowania niektórych zadań na zewnątrz". "Prowadzimy szkolenia w zakresie bezpieczeństwa informacji. Większość osób, które mają kontakt z klientem - doradców klienta, kasjerów - szkolimy w momencie przyjęcia do pracy. Prowadzimy też szkolenia uzupełniające" - wyjaśnił.

Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) bada sprawę wycieku danych osobowych z Pekao. Kontrola ma potrwać kilka dni.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA