REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powstanie instrukcja korzystania z refundacji składek ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Każdy niepełnosprawny przedsiębiorca otrzyma instrukcję jak ubiegać się o refundację składek na ubezpieczenia społeczne z PFRON. Będzie też mógł skorzystać ze specjalnej infolinii.

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ciągu najbliższych kilku dni uruchomi specjalne call center, dzięki któremu niepełnosprawni przedsiębiorcy oraz pracodawcy zatrudniający osoby niepełnosprawne będą mogli uzyskać informacje o tym, jak prawidłowo składać do funduszu wnioski o refundację ich składek ZUS.

REKLAMA

- Każdy przedsiębiorca, który zarejestruje się w Systemie Obsługi Dofinansowań i Refundacji, otrzyma też instrukcję korzystania z tego typu pomocy - zapowiada Marian Leszczyński, prezes PFRON.

Od wczoraj na stronie internetowej funduszu można też znaleźć wykaz pracowników każdego regionalnego oddziału PFRON, którzy są odpowiedzialni za udzielanie informacji osobom starającym się o refundację składek ZUS.

REKLAMA

Wszystkie te działania mają usprawnić procedurę refundowania składek. Dotychczas spośród 27 tys. niepełnosprawnych, którzy od początku roku do maja ubiegali się o rejestrację w systemie SODiR, tylko 4,5 tys. otrzymuje refundację opłaconych już do ZUS składek. Fundusz tłumaczy to m.in. faktem, że aż 10,5 tys. zarejestrowało się w systemie, ale nie złożyło comiesięcznych wniosków o wypłatę refundacji, co jest konieczne, jeśli chce się otrzymać taką pomoc. 12,5 tys. osób złożyło takie wnioski, ale aż w 8 tys. przypadkach konieczne były ich korekty. A to wstrzymuje lub wydłuża procedurę starania się o pieniądze z PFRON.

Zdaniem pracodawców główną przyczyną problemów z wypłatą refundacji są zbyt skomplikowane przepisy. Z badania przeprowadzonego przez Polską Organizację Pracodawców Osób Niepełnosprawnych wynika, że aż 96 proc. firm uważa, że przepisy dotyczące dofinansowania i refundacji składek są bardzo skomplikowane i niejasne, formularze wniosków nieczytelne i niezrozumiałe, a ich wypełnienie jest bardzo trudne. Tylko 4,1 proc. ankietowanych przedsiębiorców poświęca tyle samo czasu na wypełnienie formularzy, co przed zmianami w ustawie. Pozostali nawet pięć razy więcej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- 98 proc. spośród 216 pracodawców uważa, że system wspierania zatrudniania niepełnosprawnych powinien zostać radykalnie uproszczony, a 93 proc. że obecnie zniechęca do zatrudniania tych osób - mówi Jan Zając, prezes POPON.

Procedura może być uproszczona tylko dzięki nowelizacji przepisów ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2008 r., nr 14, poz. 92) lub wydanych na jej podstawie rozporządzeń wykonawczych. Resort pracy przygotowuje obecnie projekt zmian w tej sprawie.

- Niewykluczone, że wrócimy do systemu finansowania składek na ubezpieczenia społeczne, jaki obowiązywał przed 1 stycznia 2008 r. - mówi Marian Leszczyński.

REKLAMA

W takim przypadku pracodawcy i niepełnosprawni przedsiębiorcy nie musieliby sami opłacać składek, bo PFRON i ZUS samodzielnie rozliczałyby się z takiego finansowania. Prezes PFRON nie ukrywa, że zmiany mogą jednak polegać także wyłącznie na uproszczeniu obecnego systemu refundacji składek na ubezpieczenia społeczne.

Do czasu opracowania projektu zmian PFRON we współpracy z firmą Sygnity przygotuje ułatwienia w elektronicznym systemie SODiR, które nie wymagają nowelizacji przepisów. Chodzi na przykład o stworzenie raportu, w którym będzie podawana narastająco zbiorcza wysokość dofinansowania i refundacji przysługujących na niepełnosprawnego pracownika.

- Ułatwienia powinny być wprowadzone do końca maja - mówi Szczepan Wroński, dyrektor Wydziału Dofinansowań Rynku Pracy PFRON.

4,5 tys. niepełnosprawnych przedsiębiorców otrzymało refundację składek ZUS

Łukasz Guza

lukasz.guza@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA