REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy popełniają błędy przy sporządzaniu bilansu

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Spółka musi zaliczyć w bilansie zobowiązania finansowe do krótkoterminowych, gdy umowa o przesunięciu terminów zapłaty, zmieniająca charakter zobowiązania na długoterminowy, została podpisana po zakończeniu roku obrotowego.

Do 31 marca muszą sporządzić sprawozdania finansowe spółki, których rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym.

REKLAMA

REKLAMA

- Jednym z błędów przy sporządzaniu bilansu jest nieprawidłowa klasyfikacja zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek. Dokładne wytyczne w tym zakresie podaje Międzynarodowy Standard Rachunkowości 1, który wskazuje okoliczności, w których dane zobowiązanie może być zakwalifikowane jako długo- lub krótkoterminowe - mówi Aneta Parafiniuk, menedżer w dziale audytu TPA Horwath Horodko Audit.

Wyjaśnia, że jednostka zalicza m.in. swoje zobowiązania finansowe do zobowiązań krótkoterminowych, nawet wówczas gdy umowa o refinansowaniu lub umowa o przesunięciu terminów zapłaty zmieniająca charakter zobowiązania na długoterminowy została zawarta po dniu bilansowym. Ekspert jako inny przykład podaje sytuację, w której zostały złamane warunki umowy długoterminowej pożyczki w dniu bilansowym lub przed dniem bilansowym, w związku z czym zobowiązanie staje się natychmiast wymagalne.

- Wówczas zobowiązanie jest zaliczane do krótkoterminowych, nawet jeżeli pożyczkodawca wyraził po dniu bilansowym, a przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego, zgodę na zaniechanie żądania spłaty mimo niedotrzymania warunków kredytowych - podkreśla Aneta Parafiniuk.

REKLAMA

Kolejny problem dotyczący klasyfikacji pozycji w bilansie dotyczy nieruchomości inwestycyjnych. Anita Bis, konsultant w dziale audytu TPA Horwath Horodko Audit, wskazuje, że w praktyce zdarza się, że nieruchomość inwestycyjna powinna być wykazana w bilansie jako zapas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zgodnie z MSR 40, jednostka dokonuje przeniesienia nieruchomości inwestycyjnej do zapasów, gdy następuje zmiana sposobu użytkowania nieruchomości udowodniona przez rozpoczęcie dostosowania nieruchomości do sprzedaży - podkreśla nasza rozmówczyni.

Wyjaśnia, że jeżeli jednak jednostka zdecyduje się na sprzedaż nieruchomości, która nie została poprzedzona jej dostosowaniem, to traktuje tę nieruchomość jako nieruchomości inwestycyjną aż do czasu usunięcia jej z ksiąg.

Innym powszechnym błędem jest brak prezentacji w bilansie rezerw na świadczenia emerytalne i podobne.

Jak twierdzi Hanna Kobus, konsultant w dziale audytu TPA Horwath Horodko Audit, niektóre spółki nie tworzą rezerwy na świadczenia emerytalne i podobne. Zgodnie z ustawą o rachunkowości, jednostka powinna tworzyć rezerwy na prawdopodobne przyszłe zobowiązania.

- Ponieważ w tekście ustawy nie pojawia się bezpośrednie odniesienie do tej pozycji, kwestia ta jest niejednokrotnie pomijana - podkreśla rozmówczyni.

Zwraca jednak uwagę, że rezerwa na świadczenia emerytalne i podobne stanowi osobną pozycję w bilansie. Według eksperta, można zrezygnować z tworzenia rezerw z tego tytułu, jedynie gdy pozycja ta jest nieistotna. W pozycji rezerw na świadczenia emerytalne i podobne prezentuje się rezerwy na nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne, niewykorzystane urlopy oraz inne podobne świadczenia.

- Koszty z nimi związane powinny być ujmowane w księgach zgodnie z zasadą memoriału - wyjaśnia Hanna Kobus.

Dlatego np. koszty związane z przysługującym pracownikowi w danym roku urlopem powinny być uwzględnione w okresie, w którym pracownik nabył prawo do urlopu, a nie przeniesione na następny okres, w którym pracownik faktycznie odbierze przysługujący mu urlop.

Ważne!

Spółka powinna w bilansie utworzyć rezerwy na nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne, niewykorzystane urlopy oraz inne podobne świadczenia emerytalne. Może zrezygnować z tworzenia tych rezerw, jeżeli ich wartość jest nieistotna

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA