REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy popełniają błędy przy sporządzaniu bilansu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Spółka musi zaliczyć w bilansie zobowiązania finansowe do krótkoterminowych, gdy umowa o przesunięciu terminów zapłaty, zmieniająca charakter zobowiązania na długoterminowy, została podpisana po zakończeniu roku obrotowego.

Do 31 marca muszą sporządzić sprawozdania finansowe spółki, których rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym.

REKLAMA

REKLAMA

- Jednym z błędów przy sporządzaniu bilansu jest nieprawidłowa klasyfikacja zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek. Dokładne wytyczne w tym zakresie podaje Międzynarodowy Standard Rachunkowości 1, który wskazuje okoliczności, w których dane zobowiązanie może być zakwalifikowane jako długo- lub krótkoterminowe - mówi Aneta Parafiniuk, menedżer w dziale audytu TPA Horwath Horodko Audit.

Wyjaśnia, że jednostka zalicza m.in. swoje zobowiązania finansowe do zobowiązań krótkoterminowych, nawet wówczas gdy umowa o refinansowaniu lub umowa o przesunięciu terminów zapłaty zmieniająca charakter zobowiązania na długoterminowy została zawarta po dniu bilansowym. Ekspert jako inny przykład podaje sytuację, w której zostały złamane warunki umowy długoterminowej pożyczki w dniu bilansowym lub przed dniem bilansowym, w związku z czym zobowiązanie staje się natychmiast wymagalne.

- Wówczas zobowiązanie jest zaliczane do krótkoterminowych, nawet jeżeli pożyczkodawca wyraził po dniu bilansowym, a przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego, zgodę na zaniechanie żądania spłaty mimo niedotrzymania warunków kredytowych - podkreśla Aneta Parafiniuk.

Kolejny problem dotyczący klasyfikacji pozycji w bilansie dotyczy nieruchomości inwestycyjnych. Anita Bis, konsultant w dziale audytu TPA Horwath Horodko Audit, wskazuje, że w praktyce zdarza się, że nieruchomość inwestycyjna powinna być wykazana w bilansie jako zapas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Zgodnie z MSR 40, jednostka dokonuje przeniesienia nieruchomości inwestycyjnej do zapasów, gdy następuje zmiana sposobu użytkowania nieruchomości udowodniona przez rozpoczęcie dostosowania nieruchomości do sprzedaży - podkreśla nasza rozmówczyni.

Wyjaśnia, że jeżeli jednak jednostka zdecyduje się na sprzedaż nieruchomości, która nie została poprzedzona jej dostosowaniem, to traktuje tę nieruchomość jako nieruchomości inwestycyjną aż do czasu usunięcia jej z ksiąg.

Innym powszechnym błędem jest brak prezentacji w bilansie rezerw na świadczenia emerytalne i podobne.

Jak twierdzi Hanna Kobus, konsultant w dziale audytu TPA Horwath Horodko Audit, niektóre spółki nie tworzą rezerwy na świadczenia emerytalne i podobne. Zgodnie z ustawą o rachunkowości, jednostka powinna tworzyć rezerwy na prawdopodobne przyszłe zobowiązania.

- Ponieważ w tekście ustawy nie pojawia się bezpośrednie odniesienie do tej pozycji, kwestia ta jest niejednokrotnie pomijana - podkreśla rozmówczyni.

Zwraca jednak uwagę, że rezerwa na świadczenia emerytalne i podobne stanowi osobną pozycję w bilansie. Według eksperta, można zrezygnować z tworzenia rezerw z tego tytułu, jedynie gdy pozycja ta jest nieistotna. W pozycji rezerw na świadczenia emerytalne i podobne prezentuje się rezerwy na nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne, niewykorzystane urlopy oraz inne podobne świadczenia.

- Koszty z nimi związane powinny być ujmowane w księgach zgodnie z zasadą memoriału - wyjaśnia Hanna Kobus.

Dlatego np. koszty związane z przysługującym pracownikowi w danym roku urlopem powinny być uwzględnione w okresie, w którym pracownik nabył prawo do urlopu, a nie przeniesione na następny okres, w którym pracownik faktycznie odbierze przysługujący mu urlop.

Ważne!

Spółka powinna w bilansie utworzyć rezerwy na nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne, niewykorzystane urlopy oraz inne podobne świadczenia emerytalne. Może zrezygnować z tworzenia tych rezerw, jeżeli ich wartość jest nieistotna

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA