REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksport towarów będzie łatwiejszy od 2008 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Molik

REKLAMA

Wdrażany nowy System Kontroli Eksportu ECS ma zrewolucjonizować procedury celne dla potrzeb VAT. Zamiast papierowych potwierdzeń wywozu towarów będą e-maile.

NOWOŚĆ

REKLAMA

Na odprawy towarów rejestrowane przez Służbę Celną za pomocą obecnie funkcjonującego systemu Celina narzekają niemal wszyscy przeprowadzający transakcje eksportowe. Zdaniem Marka Szymańskiego, z zespołu ds. cła i akcyzy KPMG Tax, dotychczas dużym problemem dla eksporterów było oczekiwanie na dokumenty niezbędne do wykazania sprzedaży eksportowej opodatkowanej preferencyjną 0-proc. stawką VAT.

- Komplikacje pojawiały się nie tylko na polskich granicach, ale również w momencie, kiedy polski eksporter korzystał z usług zagranicznego podmiotu. W praktyce okazywało się, że w momencie zgłoszeń wywozu towarów poza teren UE, np. w Hamburgu czy Rotterdamie, tamtejszy agent celny, czekając na zebranie większej ilości dokumentów od innych eksporterów, mógł zwlekać z ich przesłaniem do Polski nawet kilka miesięcy. Oczywiście uniemożliwiało to przedsiębiorcom złożenie korzystnej deklaracji podatkowej za dany miesiąc - twierdzi doradca z firmy KPMG.

Od przyszłego roku powinno się to zmienić, bowiem dokumentem umożliwiającym zastosowanie zerowej stawki VAT będzie nie dotychczasowa papierowa karta 3 SAD, ale komunikat elektroniczny IE-599 „Potwierdzenie wywozu”. Jak przyznaje Marek Tarczyński, prezes Polskiej Izby Spedycji i Logostyki (PISL) będzie to duże uproszczenie, bowiem wszystkie firmy spedycyjne i tak od lat przygotowywały najpierw dokumenty w formie elektronicznej, a potem musiały dostarczać wydrukowane papiery do urzędu celnego.

- Teraz wystarczające będzie przesłanie ich przez internet - dodaje Marek Tarczyński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowy System Kontroli Eksportu ECS, z formalnego punktu widzenia uruchomiony został już w lipcu tego roku. Z uwagi jednak na to, że wielu eksporterów nie złożyło jeszcze wniosku o przyznanie specjalnego klucza do podpisu elektronicznego, Ministerstwo Finansów do końca roku dopuszcza stosowanie starej procedury.

Według prezesa PISL, wynika to raczej z faktu niedostosowania na czas aplikacji informatycznych do wymogów ministerstwa.

- Niepokojąca może być również opieszałość administracji celnej w upowszechnieniu tego systemu i odpowiednie przygotowanie do tego celników - mówi prezes Marek Tarczyński.

Dodaje równocześnie, że wdrożenie ECS powinno jednak zakończyć się jak najszybciej, bowiem w tej materii Polska jest daleko w tyle za pozostałymi krajami UE.

Pamiętać jednak należy, że prawdziwym wyzwaniem dla polskiej administracji celnej, po zautomatyzowaniu procedur eksportowych, będzie całkowita informatyzacja importu, w której obowiązują przepływy należności celnych i podatkowych. Rozpoczęcie procesu jej wdrażania planowane jest na 2009 rok.

AUTOMATYZACJA EKSPORTU

Do 31 grudnia 2007 r. możliwe jest alternatywne korzystanie z systemów ECS i Celina

Od 1 stycznia 2008 r. zgłoszenia wywozowe możliwe z wykorzystaniem ECS albo na kartach SAD, ale nierejestrowanych w Celinie

Od 1 lipca 2009 r. ECS będzie obligatoryjny na obszarze całej UE (z wyjątkiem procedury awaryjnej); system przybierze postać Automatycznego Systemu Eksportu

PRZEMYSŁAW MOLIK

przemyslaw.molik@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA