REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Operator wyszukiwarki internetowej poza prawem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Gienas

REKLAMA

Niejednego przedsiębiorcę może zaskoczyć fakt, że po wpisaniu negatywnie kojarzącego się hasła w wyszukiwarce internetowej pojawia się witryna jego firmy. Nic jednak nie może zrobić. Zarówno w Polce, jak i w Unii Europejskiej brak jest przepisów, które regulowałyby zasady odpowiedzialności operatorów systemów wyszukiwawczych.

Łatwość poszukiwania informacji w sposób zautomatyzowany sprawia, że powszechne jest dążenie do uzyskania jak najlepszej pozycji w wynikach wyświetlanych przez wyszukiwarki. Systemy takie rządzą się jednak własnymi prawami, pomijając czasem niektóre z zasobów. Może być to wynik bądź to czysto technicznych rozwiązań, bądź usunięcia strony spośród wyników (ewentualnie obniżenie jej pozycji w rankingu wyświetlanych treści) jako sankcji za nieuczciwe jej promowanie. Zainteresowani zapewne chcieliby wymóc bezwarunkowe uwzględnianie ich stron przez wyszukiwarki. Z prawnego punktu widzenia nie ma jednak regulacji gwarantujących skuteczność żądania umieszczenia witryny w wynikach przeszukiwania internetu. W szczególności, trudno mówić o utrudnianiu dostępu do rynku, bo formalnie pomijana strona WWW funkcjonuje w internecie. Tyle że trudniejsze będzie dotarcie do niej nowych klientów. Pozostaje więc dostosowywanie się do warunków dyktowanych przez operatorów. Wszystko dlatego, że zabiegi zmierzające do uwzględniania strony WWW przez wyszukiwarkę nie prowadzą do zawarcia żadnej umowy. Odrębną kwestią jest umowa o świadczenie usług reklamowych przez operatora wyszukiwarki.

REKLAMA

 

Uważny internauta zapewne zdaje sobie sprawę z ułomności systemów wyszukiwawczych. Zaskakujące może być jednak odnalezienie swojej strony WWW, po wpisaniu obiektywnie negatywnie kojarzącego się hasła. Z problemem tym zmierzył się niedawno sąd w Hamburgu (wyrok z 20 lutego 2007 r.). Sprawa dotyczyła rozważenia odpowiedzialności operatora systemu wyszukiwawczego za wyświetlanie strony WWW po wpisaniu haseł fraud i immobile fraud. Z wspomnianego rozstrzygnięcia wynika, iż o naruszeniu prawa nie może być mowy, jeśli wpisywane hasła nie pozostają w konkretnej relacji z nazwą przedsiębiorcy. Wyeksponowano przy tym fakt, iż działanie wyszukiwarki jest procedurą stricte techniczną i zautomatyzowaną, pozbawioną elementu wysiłku intelektualnego. Mechanizmy składające się na procedurę indeksowania zasobów sieciowych są przy tym ściśle skrywaną tajemnicą. Pojedyncze słowa, występujące w charakterze haseł nie wykazują powiązania z żadnym zindywidualizowanym podmiotem. Biorąc pod uwagę przytoczone okoliczności, także z perspektywy rodzimych przepisów, dochodzenie w takiej sytuacji roszczeń z tytułu naruszenia dóbr osobistych, a w szczególności dobrego imienia, renomy firmy byłoby skazane na niepowodzenie. Dopiero wtedy, gdy strona pojawiałyby się po wpisaniu bardziej złożonego zestawienia słów, można byłoby rozważać taką odpowiedzialność. Zaznaczyć trzeba przy tym, iż jak dotąd nie zdecydowano się na odrębne uregulowanie zasad, na których odpowiadaliby operatorzy systemów wyszukiwawczych. Zarówno na poziomie przepisów wspólnotowych, jak i rodzimych. Brak klarownych reguł może być oceniany krytycznie, biorąc pod uwagę niepewność towarzyszącą trudniącym się zarządzaniem mechanizmami przeszukującymi internet.

 


Najbardziej racjonalne - biorąc pod uwagę przepisy ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną - jest stosowanie w drodze analogii przepisów traktujących o usługach polegających na przechowywaniu cudzych danych (tzw. hosting). Oznacza to, że dopóki operator systemu wyszukiwawczego nie będzie świadomy, iż poprzez wyświetlanie wyników na ekranach użytkowników doszło do bezprawnego działania (np. naruszenia dóbr osobistych, czynu nieuczciwej konkurencji, nieuprawnionego użycia znaków towarowych), nie ma mowy o jego odpowiedzialności. Droga do ewentualnych roszczeń otworzy się dopiero, gdy operator wyszukiwarki dowie się o wyliczonych przykładowo naruszeniach prawa i nie skoryguje odpowiednio wyświetlanych wyników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

KRZYSZTOF GIENAS

doktor nauk prawnych, asesor Prokuratury Rejonowej Szczecin-Zachód

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

REKLAMA

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA