Zakazy w reklamie, marketingu i promocji
REKLAMA
zmiana prawa
REKLAMA
Chodzi o praktyki, które mogą doprowadzić do tego, że konsument podejmie decyzję dotyczącą umowy, której w innej sytuacji by nie podjął. Dlatego zakazane będzie wprowadzanie w błąd konsumentów przez rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji, ale również i prawdziwych, które mogą wprowadzać w błąd. Przed nieuczciwymi praktykami klient będzie mógł się bronić, żądając zaniechania ich, usunięcia skutków, unieważnienia umowy, naprawienia wyrządzonej szkody oraz zasądzenia odpowiedniej kwoty.
REKLAMA
Przedsiębiorcy oraz działający w ich imieniu nie będą więc mogli stosować niedozwolonych praktyk rynkowych w stosunku do wprowadzanych na rynek produktów, opakowań, znaków towarowych, nazw handlowych lub innych oznaczeń indywidualizujących przedsiębiorcę lub jego produkty.
- Ustawa gwarantuje te prawa konsumenckie, które są narażone na uszczerbek wskutek praktyk rynkowych pozostających w bezpośrednim związku z oddziaływaniem na decyzje konsumenta przy zawieraniu transakcji gospodarczych - tłumaczy Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Za niedozwolone praktyki rynkowe uważa się także niektóre rodzaje reklamy, na przykład kryptoreklamę, reklamę przynętę oraz reklamowanie produktu podobnego do wyrobu innej firmy.
- Bardzo dobrze się stało, że ustawa zakazuje prowadzenia reklamy porównawczej - mówi Danuta Gut, dyrektor Biura Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. Przy prowadzeniu takiej reklamy możliwe były nadużycia, ponieważ przepisy były mało precyzyjne.
- Dobra reklama to reklama, która wzbudza pożądanie, pragnienie posiadania reklamowanego produktu czy skorzystania z usługi - mówi Ewa Blocher, dyrektor marketingu i sprzedaży pionu marek premium w Laboratorium Kosmetycznym Dr Irena Eris.
- Jednak określenie, czym jest dobra reklama, zależy od punktu widzenia - czym innym jest dla konsumenta, reklamodawcy i konkurenta - dodaje dyrektor.
W promowaniu produktów nie będzie też można wykorzystywać treści publicystycznych, za które w dodatku zapłacił przedsiębiorca (kryptoreklama).
MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ
REKLAMA
REKLAMA