Akcyza na paliwa wzrośnie, jeśli będzie zwrot VAT w budownictwie
REKLAMA
"Polska jest objęta procedurą nadmiernego deficytu. Zgodnie z Programem Konwergencji, deficyt nie może przekroczyć 33 mld zł w 2006 r. W związku z tym Ministerstwo Finansów będzie zmuszone pokryć powstałe braki poprzez podwyższenie akcyzy na paliwa napędowe o minimum 25 groszy na litrze" - dodano.
Według komunikatu, podwyższanie akcyzy jest jedynym dostępnym instrumentem pozostającym w kompetencjach Ministerstwa Finansów. W poniedziałek na dodatkowym posiedzeniu Sejmu posłowie zajmą się wetem prezydenta do ustawy o zwrocie części VAT na materiały budowlane.
Marszałek Włodzimierz Cimoszewicz zdecydował o zwołaniu posiedzenia po konsultacjach z partiami politycznymi, prezydentem i Ministerstwem Finansów. O zwołanie dodatkowego posiedzenia Sejmu apelowały m.in. PiS, LPR, PSL i SdPl. Sejm może odrzucić prezydenckie weto do ustawy większością 3/5 głosów, przy czym na sali musi być co najmniej połowa ustawowej liczby posłów.
Prezydent zawetował ustawę po apelach szefa resortu finansów Mirosława Gronickiego, który wskazywał na duży ubytek dochodów w budżecie na 2006 rok, jaki może ona spowodować. Ministerstwo Finansów wyliczyło koszt wejścia w życie ustawy na 4,5 mld - 18 mld zł.
Jak powiedziała wiceminister finansów Elżbieta Suchocka-Roguska skutek finansowy dla przyszłorocznego budżetu z tego tytułu szacowany był na 2-3 mld zł. Celem nowych przepisów o zwrocie VAT było złagodzenie skutków podniesienia od 1 maja 2004 roku z 7 do 22 proc. podatku na materiały budowlane dla osób budujących własny dom lub prowadzących remont.
Zgodnie z ustawą rekompensaty dotyczyły faktur wystawionych od 1 maja 2004 roku. Przepisy miały wejść w życie 1 stycznia 2006 roku, natomiast zwrot poniesionych wydatków na cele budowlane, udokumentowanych fakturami, dotyczył okresu od 1 maja 2004 roku do 31 grudnia 2007 roku.
REKLAMA
REKLAMA