REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GUS. Badania małych firm

REKLAMA

Spośród wszystkich nowo utworzonych małych firm, w rok po podjęciu przez nie działalności funkcjonowało 64,4 proc. mikroprzedsiębiorstw, po dwóch latach od zarejestrowania działało 44,5 proc. podmiotów, a po trzech latach utrzymało się na rynku tylko 39,2 proc. nowych firm - wynika z badań GUS.

Najwięcej firm tworzą osoby z wykształceniem średnim, ale najwyższy wskaźnik „przeżycia” mają mikroprzedsiębiorstwa należące do absolwentów szkół wyższych i pomaturalnych.

REKLAMA

REKLAMA

W 2003 r. zarejestrowało działalność 176,9 tys. firm, w których deklarowana liczba pracowników nie przekraczała 9 osób. Spośród tych mikroprzedsiębiorstw po roku działało prawie 114 tys. podmiotów, czyli 64,4 proc. – wynika z badań Głównego Urzędu Statystycznego. Tymczasem spośród firm utworzonych w 2002 r., po roku na rynku pozostało mniej przedsiębiorstw, bo 61,5 proc. Ubiegłoroczny wzrost tzw. wskaźnika przeżywalności przedsiębiorstw dotyczył zarówno firm, w których pracowali tylko ich właściciele i członkowie rodzin, jak i tych, które zatrudniały pracowników najemnych. A wiązało się to z lepszymi warunkami do prowadzenia podejmowanej działalności gospodarczej.

Wśród przedsiębiorstw utworzonych w 2003 r. najwięcej utrzymało się na rynku firm przemysłowych, transportowych, budowlanych i zajmujących się obsługą nieruchomości i firm. Natomiast najmniejszy odsetek jednostek aktywnych odnotowano w hotelarstwie i gastronomii. Nowym przedsiębiorstwom nie było jednak łatwo, nawet przy dobrej koniunkturze występującej w ubiegłym roku – co piąta badana firma sygnalizowała, że podjęta działalność przynosiła jej straty.

REKLAMA

Z badań GUS wynika również, że spośród 176,5 tys. nowych mikroprzedsiębiorstw utworzonych w 2002 r., po dwóch latach nadal aktywnych było 78,6 tys., czyli 44,5 proc. Przy tym najwięcej utrzymało się na rynku firm przemysłowych (51,9 proc.), a najmniej funkcjonujących w hotelarstwie i gastronomii (34,7 proc.). W 2001 r. zarejestrowało działalność 209,4 tys. firm, spośród nich w ubiegłym roku nadal działało 82,1 tys. przedsiębiorstw. Oznacza to, że przez trzy lata utrzymało się na rynku tylko 39,2 proc. małych firm powstałych w 2001 r. – w tym w hotelarstwie i gastronomii zaledwie 26,8 proc.

Najczęściej właścicielami nowych firm są osoby w wieku 30-39 lat oraz mające poniżej 30 lat. Ale po trzech latach prowadzenia działalności największy odsetek nadal aktywnych przedsiębiorstw należy do osób w wieku 40-44 lata.
Właścicielami nowych przedsiębiorstw są przede wszystkim osoby ze średnim wykształceniem. W 2003 r. należało do nich 47 proc. nowo powstałych firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym czasie do przedsiębiorców z wyższym wykształceniem i po szkole pomaturalnej należało 27 proc. nowych firm, a do tych, którzy posiadali wykształcenie zasadnicze zawodowe, 21 proc. oraz podstawowe 5 proc. Ale najwyższy wskaźnik „przeżycia” między pierwszym a trzecim rokiem prowadzenia działalności GUS odnotował wśród mikroprzedsiębiorstw należących do osób z wykształceniem wyższym i pomaturalnym.

Janusz K. Kowalski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA