reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Spółka europejska. Działalność w kraju i za granicą

Spółka europejska. Działalność w kraju i za granicą

Wkrótce polscy przedsiębiorcy po zawiązaniu spółki europejskiej będą mogli prowadzić działalność w kraju i za granicą, przenieść siedzibę za granicę bez potrzeby likwidowania jej tutaj i podlegać innemu systemowi podatkowemu. Jest jednak i łyżka dziegciu, mianowicie obowiązek umożliwienia pracownikom wywierania wpływu na sprawy spółki.

Ustawa z 4 marca 2005 r. o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej, podpisana przez prezydenta, czeka już tylko na publikację w Dzienniku Ustaw. W życie wejdzie po 30 dniach od ogłoszenia. Już niedługo zatem spółkę europejską będą mogły utworzyć rodzime spółki akcyjne przez połączenie z innymi spółkami akcyjnymi bądź przez przejęcie.

W razie połączenia przynajmniej dwie spółki zawiązujące SE, powinny podlegać prawu różnych państw członkowskich. Z kolei w razie wyboru drugiego sposobu – zawiązania przez przejęcie – nowa spółka przyjmie formę europejskiej. Natomiast spółka akcyjna i spółka z o.o. mogą utworzyć SE w ramach holdingu.

Uchwalenie ustawy pozwoliło uporządkować pewien bałagan legislacyjny, który powstał w październiku 2004 r. po wejściu w życie przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 w sprawie statutu spółki europejskiej. Przepisy te obowiązują bowiem w państwach członkowskich bez potrzeby włączania ich do istniejących już tam aktów prawnych. W Polsce na ich podstawie nie można było jednak zawiązywać SE. Należało uchwalić przepisy krajowe implementacyjne, bliżej określające m.in. niektóre organy spółki działającej w systemie monistycznym, których nie przewiduje polski kodeks spółek handlowych – np. kompetencje rady administrującej i dyrektorów wykonawczych.

Zachętą dla polskich przedsiębiorców do zawiązania takiej spółki będzie zapewne możliwość przeniesienia siedziby za granicę, bez konieczności zakładania tej samej spółki od nowa. Przepisy o SE umożliwiają też wybór między dualistycznym systemem władzy w spółce a monistycznym. Władzę sprawowałaby wówczas rada dyrektorów określona w ustawie jako rada administrująca. Jest to organ zarazem zarządzający i nadzorujący, który prowadziłby sprawy SE zamiast dwóch organów – zarządu i rady nadzorczej – przewidzianych w polskim kodeksie spółek handlowych.

Takie rozwiązanie jest zupełnie dla nas nowe, podobnie jak konieczność dopuszczenia przedstawicieli pracowników do wywierania skutecznego wpływu na prowadzenie spraw spółki.

reklama

Czytaj także

Źródło:

GP
Dokumentacja kadrowa. Zasady prowadzenia i przechowywania79.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Dotacje dla firm

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kornelia Ksieniewicz

Ekspert z dziedziny postępowania egzekucyjnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama