REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka europejska. Działalność w kraju i za granicą

REKLAMA

Wkrótce polscy przedsiębiorcy po zawiązaniu spółki europejskiej będą mogli prowadzić działalność w kraju i za granicą, przenieść siedzibę za granicę bez potrzeby likwidowania jej tutaj i podlegać innemu systemowi podatkowemu. Jest jednak i łyżka dziegciu, mianowicie obowiązek umożliwienia pracownikom wywierania wpływu na sprawy spółki.
Ustawa z 4 marca 2005 r. o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej, podpisana przez prezydenta, czeka już tylko na publikację w Dzienniku Ustaw. W życie wejdzie po 30 dniach od ogłoszenia. Już niedługo zatem spółkę europejską będą mogły utworzyć rodzime spółki akcyjne przez połączenie z innymi spółkami akcyjnymi bądź przez przejęcie.

REKLAMA

W razie połączenia przynajmniej dwie spółki zawiązujące SE, powinny podlegać prawu różnych państw członkowskich. Z kolei w razie wyboru drugiego sposobu – zawiązania przez przejęcie – nowa spółka przyjmie formę europejskiej. Natomiast spółka akcyjna i spółka z o.o. mogą utworzyć SE w ramach holdingu.

REKLAMA

Uchwalenie ustawy pozwoliło uporządkować pewien bałagan legislacyjny, który powstał w październiku 2004 r. po wejściu w życie przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 w sprawie statutu spółki europejskiej. Przepisy te obowiązują bowiem w państwach członkowskich bez potrzeby włączania ich do istniejących już tam aktów prawnych. W Polsce na ich podstawie nie można było jednak zawiązywać SE. Należało uchwalić przepisy krajowe implementacyjne, bliżej określające m.in. niektóre organy spółki działającej w systemie monistycznym, których nie przewiduje polski kodeks spółek handlowych – np. kompetencje rady administrującej i dyrektorów wykonawczych.

Zachętą dla polskich przedsiębiorców do zawiązania takiej spółki będzie zapewne możliwość przeniesienia siedziby za granicę, bez konieczności zakładania tej samej spółki od nowa. Przepisy o SE umożliwiają też wybór między dualistycznym systemem władzy w spółce a monistycznym. Władzę sprawowałaby wówczas rada dyrektorów określona w ustawie jako rada administrująca. Jest to organ zarazem zarządzający i nadzorujący, który prowadziłby sprawy SE zamiast dwóch organów – zarządu i rady nadzorczej – przewidzianych w polskim kodeksie spółek handlowych.

Takie rozwiązanie jest zupełnie dla nas nowe, podobnie jak konieczność dopuszczenia przedstawicieli pracowników do wywierania skutecznego wpływu na prowadzenie spraw spółki.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA