REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zyski przedsiębiorstw. Krajowe firmy bija rekordy

REKLAMA

W ubiegłym roku krajowe przedsiębiorstwa zarobiły na czysto ponad 60,7 mld zł, czyli ponad trzy razy więcej niż w 2003 r. Najlepiej wiodło się eksporterom.
W 2004 r. przedsiębiorstwa uzyskały wyniki finansowe zdecydowanie lepsze niż w roku poprzednim. Przychody przedsiębiorstw z całoształtu działalności wzrosły o 16,5 proc., a koszty ich uzyskania rosły wyraźnie wolniej i zwiększyły się o 12,9 proc. Poprawie wskaźników firm z ich podstawowej działalności towarzyszyły korzystniejsze wyniki z działalności finansowej przedsiębiorstw (operacje związane m.in. z zakupem i sprzedażą papierów wartościowych, prowizje od lokat w bankach, odsetki od pożyczek i kredytów). W ubiegłym roku na tej działalności przedsiębiorstwa straciły 0,2 mld zł, a więc o 17,3 mld zł mniej niż w 2003 r.
Według Głównego Urzędu Statystycznego, w 2004 r. prawie 15,4 tys. badanych przedsiębiorstw wypracowało wynik finansowy brutto w wysokości 75,4 mld zł, czyli o 45,2 mld zł wyższy niż w roku poprzednim. Natomiast wynik finansowy netto przekroczył 60,7 mld zł (w 2003 r. wyniósł 18 mld zł). Bardzo ważne jest to, że zysk netto wykazało 77,4 proc. ogółu badanych przedsiębiorstw – o 6,8 pkt proc. więcej niż w 2003 r. Przy tym sytuacja finansowa eksporterów była korzystniejsza niż ogółu firm. Zysk netto wykazało bowiem 82,1 proc. przedsiębiorstw sprzedających swoje wyroby na zagranicznych rynkach (w roku poprzednim 73,7 proc.). W 2004 r. znacznie lepsze niż w 2003 r. były wszystkie wskaźniki obrazujące sytuację ekonomiczno-finansową firm. Koszty stanowiły średnio 94,3 proc. przychodów, podczas gdy przed rokiem 97,2 proc. Ponadto wzrosły wskaźniki rentowności: obrotu brutto (do 6 proc. z 2,8 proc. przed rokiem) i obrotu netto (do 4,8 proc. z 1,7 proc.). Poprawił się wyraźnie wskaźnik płynności finansowej I stopnia. Wzrósł on średnio do 30,3 proc., z 23,6 proc. w 2003 r. Jego poziom powyżej 20 proc. uznawany jest przez banki za bezpieczny – w 2004 r. uzyskało go 39,9 proc. przedsiębiorstw. W firmach, w których wskaźnik płynności finansowej I stopnia jest poniżej 20 proc., sygnalizuje, że tym przedsiębiorstwom brakuje gotówki do m.in. terminowego spłacania bieżących zobowiązań.

Janusz K. Kowalski


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA