REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GUS. Coraz mniej barier w biznesie

REKLAMA

Z badań GUS wynika, że w przemyśle dwukrotnie zwiększyła się grupa przedsiębiorców, którzy przyznają, że nie napotykają barier w bieżącej działalności gospodarczej.
W prowadzeniu biznesu występuje jednak nadal dużo przeszkód.

Wśród kilku tysięcy przedsiębiorców z przemysłu przetwórczego, ankietowanych w październiku, 4,4 proc. stwierdziło, że nie napotyka barier w prowadzeniu bieżącej działalności. Nastąpiła więc znaczna poprawa w ocenie warunków działalności firm.

Jeszcze w pierwszych trzech miesiącach tego roku tylko 2,9 proc. szefów przedsiębiorstw przemysłu przetwórczego deklarowało, że nie napotyka barier w prowadzeniu działalności gospodarczej. Natomiast przed rokiem wskaźnik ten wyniósł zaledwie 2 proc., był więc ponaddwukrotnie mniejszy niż obecnie.

Jednak grupa przedsiębiorców, którzy nie widzą przeszkód w prowadzeniu biznesu, jest nadal mała. Bariery napotyka bowiem ponad 95,6 proc. badanych firm. Wśród nich najbardziej uciążliwy jest niedostateczny popyt krajowy. Wskazuje na niego 58 proc. przedsiębiorstw przemysłu przetwórczego (przed rokiem 66 proc.). Natomiast na wysokie obciążenia na rzecz budżetu narzeka dziś 57 proc. biznesmenów (przed rokiem 62 proc.).

Niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej utrudnia bieżącą działalność połowie przedsiębiorstw – jeszcze w pierwszym kwartale tego roku była to główna bariera ograniczająca działaność firm, wskazywało na nią 61 proc. badanych firm. Niejasne i niespójne przepisy prawne są obecnie uciążliwe dla połowy szefów firm, podczas gdy przed rokiem była to istotna przeszkoda dla 46 proc. przedsiębiorców.

Zmniejszyła się uciążliwość bariery wynikającej z problemów finansowych firm – w październiku wskazuje na nią 21 proc. przedsiębiorstw, a przed rokiem informowało o niej 29 proc. zakładów.

Według GUS, w październiku 2,5 proc. firm budowlanych nie odczuwało barier w prowadzeniu swojej działalności, podczas gdy w kwietniu taką opinię wyrażało 1,8 proc. ankietowanych dyrektorów przedsiębiorstw, a przed rokiem 1,6 proc.
W październiku tylko 2 proc. badanych firm handlowych deklarowało, że nie napotyka barier w prowadzeniu bieżącej działalności.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA