REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy podpisywać weksel?

Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Jak należy podpisywać weksel? / Fot. Fotolia
Jak należy podpisywać weksel? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ważność weksla zależy od tego, czy zawiera podpis jego wystawcy. W przypadku braku podpisu nie powstanie zobowiązanie wekslowe. W jaki sposób zatem podpisywać weksel?

Zgodnie z orzecznictwem weksel, na którym nie ma podpisu wystawcy, jest nieważny. Jeżeli podpis wystawcy zostanie skreślony spowoduje to również nieważność weksla chyba, że na wekslu umieszczone są jeszcze podpisy innych osób jako wystawców. Wówczas tylko te osoby będą ponosić odpowiedzialność za zobowiązanie wekslowe. Należy także pamiętać, że podpis musi znajdować się na pierwszej stronie weksla i obejmować całą treść weksla. Najczęściej weksel podpisuje się na dole, z prawej strony. To oznacza, że podpisanie weksla w poprzek lub na odwrocie dokumentu powoduje jego unieważnienie.

REKLAMA

W orzecznictwie wskazuje się także, że weksel może być podpisany przez tą samą osobę kilkakrotnie i nie spowoduje to jego nieważności. Często zdarza się również sytuacja, w której wystawca obok swojego nieczytelnego podpisu zamieszcza czytelnie swoje imię i nazwisko co powoduje, że identyfikacja wystawcy jest łatwiejsza.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Czy weksel in blanco jest zawsze skuteczny?

REKLAMA

Weksel musi być podpisany własnoręcznie przez wystawcę i musi zawierać co najmniej jego nazwisko. Imię wystawcy nie stanowi koniecznego elementu podpisu. Można zatem je pominąć, napisać w skrócie lub podać tylko pierwszą literę imienia. Powyższa dowolność nie dotyczy nazwiska – nie można zatem ograniczyć się w podpisie do podania imienia i pierwszej litery nazwiska lub nie podać nazwiska wcale. Również umieszczenie parafy czyli znaku graficznego złożonego z inicjałów lub innego znaku graficznego, który nie jest podpisem unieważnia weksel. Można natomiast podpisać weksel w ten sposób, iż niektóre litery nazwiska będą pominięte, zwłaszcza końcówka nazwiska, jeżeli ten sposób podpisywania się jest charakterystyczny dla wystawcy. Podpis wówczas nie musi być czytelny. Wystarczy, by można było stwierdzić, iż podpis wykazuje cechy powtarzalności – tzn., że dana osoba ma zwyczaj w ten sposób się podpisywać co umożliwia jej identyfikację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Również zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego 7 sędziów z dnia 30 grudnia 1993 r.(sygn. akt III CZP 146/93) podpis wystawcy weksla musi obejmować co najmniej nazwisko. Prawo wekslowe nie wymaga dla ważności weksla, aby podpis był czytelny. Podpis nieczytelny powinien jednak być złożony w formie zwykle używanej przez wystawę.

Jednakże dla pewności obrotu wekslowego i zapobieżeniu powstania wątpliwości oczywiście najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest gdy wystawca weksla będący osobą fizyczną, podpisze się czytelnie lub obok nieczytelnego podpisu napisze czytelnie swoje nazwisko.

Dochodzenie roszczeń z weksla w postępowaniu sądowym

Autor: Syuzanna Musfi – Aplikant radcowski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA