REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie prawa i obowiązki ma agent?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Agent bezwzględnie musi przestrzegać wskazówek udzielonych przez dającego zlecenie i podejmować czynności potrzebne do ochrony praw dającego zlecenie.
Agent bezwzględnie musi przestrzegać wskazówek udzielonych przez dającego zlecenie i podejmować czynności potrzebne do ochrony praw dającego zlecenie.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umowa agencyjna może być zawarta tylko między przedsiębiorcami. Na podstawie umowy agencyjnej agent przyjmuje zlecenie stałego pośredniczenia za wynagrodzeniem. Stałe zlecenie może polegać na pośredniczeniu przy zwieraniu umów z klientami na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo na zawieraniu umów w imieniu dającego zlecenie przedsiębiorcy.

Umowa agencyjna jest umową nazwaną, co oznacza, że jest ona określona przez odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego. Strony kształtując stosunek umowy agencyjnej mają dużą swobodę, warto jednak zwrócić uwagę na te obowiązki stron, które wynikają z ustawy i nie mogą zostać przez strony w umowie zmienione lub wyłączone.

REKLAMA

Przeczytaj: Co należy wiedzieć o umowie agencyjnej

Uprawnienia i obowiązki agenta:

  • jeżeli strony nie określą w umowie agencyjnej jakie wynagrodzenie należy się agentowi, agent ma prawo żądać wynagrodzenie zależnego od liczby lub wartości zawartych umów (prowizja) w wysokości zwyczajowo przyjętej w stosunkach danego rodzaju;
  • agent obowiązany jest do zachowania lojalności wobec drugiej strony;
  • obowiązkiem dającego zlecenie jest informowanie agenta o wszystkich sprawach mających znaczenie, również na agencie ciąży ten sam obowiązek względem dającego zlecenie;
  • agent może żądać od dającego zlecenie pisemnego potwierdzenia treści umowy a także postanowień ją zmieniających lub uzupełniających – zrzeczenie się tego uprawnienia jest nieważne;
  • agent bezwzględnie musi przestrzegać wskazówek udzielonych przez dającego zlecenie i podejmować czynności potrzebne do ochrony praw dającego zlecenie;
  • agent może żądać prowizji od umów zawartych w czasie trwania umowy agencyjnej, jeżeli zostały one zawarte w wyniku działalności agenta, lub jeżeli umowy te zostały zawarte z klientami pozyskanymi przez agenta poprzednio;
  • agent ma prawo żądać prowizji także od umów zwartych bez jego udziału, ale w czasie trwania umowy agencyjnej. Prawo to przysługuje jedynie agentowi, któremu przyznane zostało prawo wyłączności w stosunku do oznaczonej grupy klientów lub obszaru geograficznego. Agent wyłączny może żądać prowizji również od umowy zawartej już po rozwiązaniu umowy agencyjnej, gdy klient złożył propozycję zawarcia umowy jeszcze przed rozwiązaniem umowy agencyjnej.

Uprawnienia i obowiązki dającego zlecenie:

  • dający zlecenie również obowiązany jest do zachowania lojalności wobec agenta;
  • dający zlecenie może żądać od dającego zlecenie pisemnego potwierdzenia treści umowy a także postanowień ją zmieniających lub uzupełniających – zrzeczenie się tego uprawnienia jest nieważne;
  • dający zlecenie ma bezwzględny obowiązek przekazywać agentowi dokumenty i informacje potrzebne do prawidłowego wykonania umowy jak i w rozsądnym czasie zawiadamiać agenta o przyjęciu lub odrzuceniu propozycji zawarcia umowy, oraz o niewykonaniu umowy;
  • dający zlecenie obowiązany jest zawiadomić agenta w rozsądnym czasie o tym, że liczba umów, których zawarcie przewiduje, lub ich wartość będzie znacznie niższa niż ta, której agent mógłby się normalnie spodziewać.

Zobacz: ABC umów

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

REKLAMA

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA