REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie prawa i obowiązki ma agent?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Agent bezwzględnie musi przestrzegać wskazówek udzielonych przez dającego zlecenie i podejmować czynności potrzebne do ochrony praw dającego zlecenie.
Agent bezwzględnie musi przestrzegać wskazówek udzielonych przez dającego zlecenie i podejmować czynności potrzebne do ochrony praw dającego zlecenie.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umowa agencyjna może być zawarta tylko między przedsiębiorcami. Na podstawie umowy agencyjnej agent przyjmuje zlecenie stałego pośredniczenia za wynagrodzeniem. Stałe zlecenie może polegać na pośredniczeniu przy zwieraniu umów z klientami na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo na zawieraniu umów w imieniu dającego zlecenie przedsiębiorcy.

Umowa agencyjna jest umową nazwaną, co oznacza, że jest ona określona przez odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego. Strony kształtując stosunek umowy agencyjnej mają dużą swobodę, warto jednak zwrócić uwagę na te obowiązki stron, które wynikają z ustawy i nie mogą zostać przez strony w umowie zmienione lub wyłączone.

REKLAMA

Przeczytaj: Co należy wiedzieć o umowie agencyjnej

Uprawnienia i obowiązki agenta:

  • jeżeli strony nie określą w umowie agencyjnej jakie wynagrodzenie należy się agentowi, agent ma prawo żądać wynagrodzenie zależnego od liczby lub wartości zawartych umów (prowizja) w wysokości zwyczajowo przyjętej w stosunkach danego rodzaju;
  • agent obowiązany jest do zachowania lojalności wobec drugiej strony;
  • obowiązkiem dającego zlecenie jest informowanie agenta o wszystkich sprawach mających znaczenie, również na agencie ciąży ten sam obowiązek względem dającego zlecenie;
  • agent może żądać od dającego zlecenie pisemnego potwierdzenia treści umowy a także postanowień ją zmieniających lub uzupełniających – zrzeczenie się tego uprawnienia jest nieważne;
  • agent bezwzględnie musi przestrzegać wskazówek udzielonych przez dającego zlecenie i podejmować czynności potrzebne do ochrony praw dającego zlecenie;
  • agent może żądać prowizji od umów zawartych w czasie trwania umowy agencyjnej, jeżeli zostały one zawarte w wyniku działalności agenta, lub jeżeli umowy te zostały zawarte z klientami pozyskanymi przez agenta poprzednio;
  • agent ma prawo żądać prowizji także od umów zwartych bez jego udziału, ale w czasie trwania umowy agencyjnej. Prawo to przysługuje jedynie agentowi, któremu przyznane zostało prawo wyłączności w stosunku do oznaczonej grupy klientów lub obszaru geograficznego. Agent wyłączny może żądać prowizji również od umowy zawartej już po rozwiązaniu umowy agencyjnej, gdy klient złożył propozycję zawarcia umowy jeszcze przed rozwiązaniem umowy agencyjnej.

Uprawnienia i obowiązki dającego zlecenie:

  • dający zlecenie również obowiązany jest do zachowania lojalności wobec agenta;
  • dający zlecenie może żądać od dającego zlecenie pisemnego potwierdzenia treści umowy a także postanowień ją zmieniających lub uzupełniających – zrzeczenie się tego uprawnienia jest nieważne;
  • dający zlecenie ma bezwzględny obowiązek przekazywać agentowi dokumenty i informacje potrzebne do prawidłowego wykonania umowy jak i w rozsądnym czasie zawiadamiać agenta o przyjęciu lub odrzuceniu propozycji zawarcia umowy, oraz o niewykonaniu umowy;
  • dający zlecenie obowiązany jest zawiadomić agenta w rozsądnym czasie o tym, że liczba umów, których zawarcie przewiduje, lub ich wartość będzie znacznie niższa niż ta, której agent mógłby się normalnie spodziewać.

Zobacz: ABC umów

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA