REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie prawa i obowiązki ma agent?

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Agent bezwzględnie musi przestrzegać wskazówek udzielonych przez dającego zlecenie i podejmować czynności potrzebne do ochrony praw dającego zlecenie.
Agent bezwzględnie musi przestrzegać wskazówek udzielonych przez dającego zlecenie i podejmować czynności potrzebne do ochrony praw dającego zlecenie.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umowa agencyjna może być zawarta tylko między przedsiębiorcami. Na podstawie umowy agencyjnej agent przyjmuje zlecenie stałego pośredniczenia za wynagrodzeniem. Stałe zlecenie może polegać na pośredniczeniu przy zwieraniu umów z klientami na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo na zawieraniu umów w imieniu dającego zlecenie przedsiębiorcy.

Umowa agencyjna jest umową nazwaną, co oznacza, że jest ona określona przez odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego. Strony kształtując stosunek umowy agencyjnej mają dużą swobodę, warto jednak zwrócić uwagę na te obowiązki stron, które wynikają z ustawy i nie mogą zostać przez strony w umowie zmienione lub wyłączone.

REKLAMA

Przeczytaj: Co należy wiedzieć o umowie agencyjnej

Uprawnienia i obowiązki agenta:

  • jeżeli strony nie określą w umowie agencyjnej jakie wynagrodzenie należy się agentowi, agent ma prawo żądać wynagrodzenie zależnego od liczby lub wartości zawartych umów (prowizja) w wysokości zwyczajowo przyjętej w stosunkach danego rodzaju;
  • agent obowiązany jest do zachowania lojalności wobec drugiej strony;
  • obowiązkiem dającego zlecenie jest informowanie agenta o wszystkich sprawach mających znaczenie, również na agencie ciąży ten sam obowiązek względem dającego zlecenie;
  • agent może żądać od dającego zlecenie pisemnego potwierdzenia treści umowy a także postanowień ją zmieniających lub uzupełniających – zrzeczenie się tego uprawnienia jest nieważne;
  • agent bezwzględnie musi przestrzegać wskazówek udzielonych przez dającego zlecenie i podejmować czynności potrzebne do ochrony praw dającego zlecenie;
  • agent może żądać prowizji od umów zawartych w czasie trwania umowy agencyjnej, jeżeli zostały one zawarte w wyniku działalności agenta, lub jeżeli umowy te zostały zawarte z klientami pozyskanymi przez agenta poprzednio;
  • agent ma prawo żądać prowizji także od umów zwartych bez jego udziału, ale w czasie trwania umowy agencyjnej. Prawo to przysługuje jedynie agentowi, któremu przyznane zostało prawo wyłączności w stosunku do oznaczonej grupy klientów lub obszaru geograficznego. Agent wyłączny może żądać prowizji również od umowy zawartej już po rozwiązaniu umowy agencyjnej, gdy klient złożył propozycję zawarcia umowy jeszcze przed rozwiązaniem umowy agencyjnej.

Uprawnienia i obowiązki dającego zlecenie:

  • dający zlecenie również obowiązany jest do zachowania lojalności wobec agenta;
  • dający zlecenie może żądać od dającego zlecenie pisemnego potwierdzenia treści umowy a także postanowień ją zmieniających lub uzupełniających – zrzeczenie się tego uprawnienia jest nieważne;
  • dający zlecenie ma bezwzględny obowiązek przekazywać agentowi dokumenty i informacje potrzebne do prawidłowego wykonania umowy jak i w rozsądnym czasie zawiadamiać agenta o przyjęciu lub odrzuceniu propozycji zawarcia umowy, oraz o niewykonaniu umowy;
  • dający zlecenie obowiązany jest zawiadomić agenta w rozsądnym czasie o tym, że liczba umów, których zawarcie przewiduje, lub ich wartość będzie znacznie niższa niż ta, której agent mógłby się normalnie spodziewać.

Zobacz: ABC umów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA