Kategorie

Przepisy drogowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie brakuje kierowców, którzy zajmują prawy pas na rondzie, a następie fundują innym użytkownikom drogi rajd dookoła wysepki. Takie osoby zdecydowanie powinny dowiedzieć się do czego służy lewy pas na rondzie.
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Nowe przepisy dotyczą pierwszeństwa pieszych, limitów prędkości i kar za przekroczenia prędkości. Mają wejść w życie 1 lipca 2020 roku.
Tworzenie korytarza życia to nowy obowiązek kierowców jadących drogą wielopasmową. Przepisy przeszły przez sejm, a teraz uzyskały podpis prezydenta. Na czym polega korytarz ratunkowy?
W poszczególnych krajach Europy obowiązują różne wymagania związane z obowiązkowym wyposażeniem samochodu. Eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl przybliżają te wymagania.
Rada Ministrów pracuje nad zmianami w prawie. Urzędnicy chcą unormować kwestie związane z tzw. jazdą na suwak i korytarzem życia. Kiedy nowe przepisy mogą wejść w życie?
Niegdyś nagminne, dziś szczególnie napiętnowane. Cofanie liczników w samochodach już wkrótce zostanie obwarowane bardziej surowymi karami. Ustawę zakładającą 5 lat więzienia dla nieuczciwego sprzedającego podpisze prezydent.
Na razie legislatorzy w Polsce nie planują wprowadzenia obowiązku jazdy na oponach zimowych. I to pewna informacja. Potwierdza ją ministerstwo infrastruktury.
Już nie na gorącym uczynku, tylko nawet 28 dni wstecz kontrolerzy mogą karać za spędzanie 45godzinnego odpoczynku w kabinie ciężarówki. Do restrykcyjnej Francji dołączyły też Holandia, Belgia, Anglia, Niemcy, a nawet Włochy, do których kierowcy często podróżowali, by odpocząć w samochodzie. Najwyższe kary mogą sięgać nawet 30 tysięcy euro. Polscy przewoźnicy powinni zwrócić szczególną uwagę na nową praktykę zagranicznych urzędników.
Polska uchodzi za bardzo mocnego gracza na europejskim rynku transportowym, dlatego wszelkie zmiany prawne dotyczące transportu są dla polskich przedsiębiorców bardzo ważne. 3 września weszły w życie zmiany, z którymi warto się zapoznać.
Niemiecki rząd postanowił o wprowadzeniu zakazu korzystania z CB radia na terenie Niemiec. Zmiana przepisów jest związana z zaostrzeniem ustawy o ruchu drogowym, która dotyczy również innych urządzeń.
Arabia Saudyjska znana ze szczególnie rygorystycznej interpretacji Islamu jako ostatni kraj na świecie pozwala kobietom na zdobycie prawa jazdy - od dnia 24 czerwca 2018 r. Saudyjki mogą się starać o zdobycie prawa jazdy. Przyznanie tego uprawnienia dla kobiet poprzedziła kampania nauki przepisów drogowych prowadzona pod hasłem "Zaufaj Allahowi i w drogę!" To początek liberalizacji przepisów i unowocześnienia kraju.
Tegoroczna majówka będzie wyjątkowo długa - wiele osób postanowiło wziąć kilka dni wolnego od pracy, dzięki czemu będą mogli wypoczywać aż przez 9 dni. To przełoży się na zwiększony ruch na drogach, w tym także na autostradach. Niestety, dane wskazują, że większość Polaków nie potrafi jeździć po tego typu drogach.
Wycieczki samochodem po Europie sprawiają wiele przyjemności, a tegoroczna majówka i wakacje rozpoczną się już niebawem. Sprawdźcie, jak przygotować się do wyjazdu autem za granicę i na co uważać podczas podróży.
W połowie 2018 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące początkujących kierowców. Mowa o okresie próbnym, ale to nie jedyne zmiany czekające osoby starające się o prawo jazdy.
Karta pojazdu to jeden z najważniejszych dokumentów związanych z samochodem. Zapisywane są w niej wszystkie ważne informacje o pojeździe, a zgubienie karty pojazdu wiąże się z poświęceniem własnego czasu i pieniędzy. W poniższym poradniku wyjaśniamy czym jest karta pojazdu, a także podpowiadamy gdzie ją wyrobić i ile to kosztuje.
Po omówieniu strefy ograniczonej prędkości nadszedł czas na omówienie kolejnego znaku wyrażającego zakaz strefowy. Mowa tu o znaku B-39 „Strefa ograniczonego postoju”.
Wszyscy kierowcy wiedzą, jak wygląda znak „ograniczenie prędkości”, ale nie wszyscy znają znaczenie innego pokrewnego znaku „strefa ograniczonej prędkości”. Chcę zatem dzisiaj przypomnieć, czym różnią się oba te znaki i jaki jest zakres ich obowiązywania.
Strefa zamieszkania to specjalny obszar na drodze, który wyznacza się po to, by szczególną ochroną otoczyć pieszych. W strefie zamieszkania każdy pojazd jest intruzem i musi ustępować pierwszeństwa pieszym niezależnie od tego, po jakiej części drogi poruszają się. Ponadto na obszarze tym obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h, a postój pojazdów dozwolony jest tylko w wyznaczonych miejscach. Tyle teorii. W praktyce strefy zamieszkania wyznaczane są coraz częściej w sposób zupełnie chybiony, na ruchliwych ulicach w centrach miast.
Nasz Czytelnik jechał drogą z pierwszeństwem i nagle z bocznej, podporządkowanej drogi wyłonił się inny samochód. Kierujący tamtym pojazdem z nieznanych przyczyn zupełnie zlekceważył znaki i wyjechał tuż przed auto naszego Czytelnika. Chcąc uniknąć wypadku, kierowca wykonał gwałtowny skręt. Dzięki temu wprawdzie nie doszło do zderzenia, ale stracił panowanie nad pojazdem. Auto dachowało, a sprawca całego incydentu spokojnie sobie odjechał. Co w takiej sytuacji zrobić?
Od pewnego czasu na ulicach miast coraz więcej jest miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych, wymalowanych na niebieskim tle. Wielu Czytelników pyta, czy to jakaś nowa moda czy też nowe wprowadzono inne zasady oznakowywania takich miejsc?
W pierwszej części artykułu omówiłem przepisy dotyczące korzystania przez rowerzystów z przejazdów rowerowych. Wykazałem, jak bardzo te przepisy są niespójne i nielogiczne. Dziś zatem postaram się podpowiedzieć, jak powinien zachowywać się na przejeździe rozsądny rowerzysta.
Dróg dla rowerów wciąż przybywa i to bardzo dobrze. Okazuje się jednak, że wielu rowerzystów nie potrafi z nich prawidłowo korzystać. Dotyczy to zwłaszcza miejsc, w których drogi te przecinają chodniki i jezdnie. Jakie zasady jazdy obowiązują na ścieżkach rowerowych?
Przejazdy dla rowerzystów są miejscem, na którym dochodzi do szczególnie niebezpiecznych sytuacji. Wynika to często z nieznajomości przepisów i braku wyobraźni, a często także rozsądku u wielu cyklistów. W dodatku przepisy regulujące pierwszeństwo na przejazdach rowerowych są zupełnie nieprzemyślane i oderwane od realiów.
Kiedy samochód może zostać odholowany? Jak się zachować, gdy widzimy jak nasz pojazd jest wywożony przez służby miejskie? Oraz, w jakiej sytuacji odholowane auto przejdzie na własność Skarbu Państwa?
6 maja prezydent podpisał ustawę zwiększającą kary za przestępstwa w ruchu drogowym. Większość nowelizacji wejdźcie w życie 14 dni po podpisaniu ustawy. Jakie będą nowe kary za przestępstwa w ruchu drogowym?
Jeżeli pasy ruchu są wyznaczone na jezdni, kierowcy nie mają zazwyczaj problemów z jazdą wytyczonym torem, z trzymaniem się swojego pasa ruchu. Gorzej, gdy pasy nie są wyznaczone. Ten problem daje się dość często zauważyć zwłaszcza na skrzyżowaniach, na których wykonuje się manewr skręcania w lewo i nie ma linii prowadzących. Wówczas zdarza się, że niektórzy tracą orientację i doprowadzają do kolizyjnych sytuacji.
Na parkingach przed wielkimi centrami handlowymi bardzo często dochodzi (niestety) do kolizji pomiędzy pojazdami. Tereny te są zazwyczaj drogami prywatnymi i tu powstaje problem odpowiedzialności za spowodowanie takiego zdarzenia. Policjanci w zasadzie nie są uprawnieni do karania kierowców, którzy spowodowali stłuczkę. Zupełnie inaczej prezentuję się sytuacja prawna, jeżeli przed wjazdem na taki parking umieszczony jest znak D-52 „Strefa ruchu”.
Wbrew pozorom nie jest tak, że na drogach wewnętrznych, czyli np. drogach osiedlowych administrowanych przez spółdzielnie, czy wspólnoty mieszkaniowe, panuje „wolna amerykanka” i nie obowiązują tam żadne przepisy ruchu. Obowiązują.
Wyprzedzanie, czyli przejeżdżanie obok uczestnika ruchu jadącego w tym samym kierunku, jest jednym z najniebezpieczniejszych manewrów. Za niewłaściwe wyprzedzanie, możemy dostać mandat. Kiedy możemy wyprzedzać?
Na temat tzw. pierwszeństwa łamanego i sygnalizacji świetlnej występujących jednocześnie na skrzyżowaniu krążą różne domorosłe teorie, niestety często błędne. Chcemy dziś przypomnieć, jak powinien postępować kierujący pojazdem na takim skrzyżowaniu.
Na pozór znaki „zakaz skręcania” i „ zakaz zawracania” nie powinny budzić żadnych wątpliwości wśród kierowców. Okazuje się jednak, że nie wszyscy wiedzą, jaki jest zakres obowiązywania zakazów wyrażonych tymi znakami i czy na przykład widząc zakaz zawracania możemy skręcić w lewo…
Na drogach zdarzają się zwężenia, na których jezdnia dwupasowa przechodzi w jezdnię o jednym pasie dla danego kierunku ruchu. Jeżeli w takiej sytuacji spotkają się dwa pojazdy i obaj kierowcy chcą wjechać na ten sam pas, często dochodzi do rozmaitych nieporozumień, a nawet kolizji.
W roku 2017 ceny za odholowanie samochodu uległy nieznacznym zmianom. Ile kosztuje teraz odholowanie samochodu przez straż miejską?
Czy sezonowa wymiana opon powinna być w Polsce obowiązkowa? Okazuje się, że aż 78% polskich kierowców opowiada się za wprowadzeniem takiego obowiązku.
Czy znak podwyższający prędkość w obszarze zabudowanym dotyczy wszystkich uczestników ruchu drogowego, czy może część pojazdów jest z tego przepisu zezwalającego na poruszanie się z wyższą prędkością wyłączona?
W drugiej części poradnika dotyczącego znaku ograniczenia prędkości poruszamy temat - co odwołuje ograniczenie prędkości. Nie zawsze jest to jasne.
W przypadku znaku ograniczenia prędkości najwięcej wątpliwości budzą wśród kierowców kwestie dotyczące zakresu obowiązywania ograniczenia prędkości. Większość wie, że obowiązuje do najbliższego skrzyżowania. W istocie tych prawideł jest znacznie więcej i dlatego chcemy je wszystkie wytłumaczyć.
Czy można skręcić w prawo na zielonej strzałce, gdy policjant kieruje ruchem? Dla wielu zmotoryzowanych problem stanowi interpretacja przepisów w przypadku, gdy na skrzyżowaniu policjant kieruje ruchem ale sygnalizacja świetlna jest włączona.
Kwestia zatrzymywania się na poboczy nie jest jednoznaczna. Kiedy wolno zatrzymać się na poboczu, a kiedy należy zatrzymać się na jezdni?
Jakie zasady i przepisy obowiązują na drodze prywatnej. Czy policjant może ukarać kierowcę mandatem za popełnienie na niej jakiegoś wykroczenia? Czy obowiązują tam przepisy dotyczące pierwszeństwa?
Większość kierowców, w przypadku gdy nie może znaleźć miejsca do zaparkowania rozważa pozostawienie auta w miejscu gdzie nie powinno się parkować pojazdu, ale z włączonymi światłami awaryjnymi. Taki postój może słono kosztować.
Kto ma pierwszeństwo w sytuacji, gdy jezdnia jest na tyle szeroka, że mimo braku linii wydzielającej dwa pasy ruchu w tym samym kierunku, mogą po niej jechać dwa pojazdy obok siebie, a w pewnym momencie się zwęża do szerokości jednego samochodu?
Jakie trzeba spełnić wymogi formalne, by móc prowadzić samochód holujący ciężką przyczepę, np. transportując łódź motorową lub konie?
W jakich przypadkach nasz pojazd zostanie odholowany na zlecenie straży miejskiej lub policji? Za nieopłacenie parkowania w strefie nam to nie grozi. A kiedy?
Robi się coraz głośniej na temat wprowadzenia obowiązku posiadania karty rowerowej dla wszystkich rowerzystów. Pomysł budzi sprzeciw niektórych środowisk, ale zdrowy rozsądek nakazuje go bronić.
Czy można jeździć z zamontowanym hakiem holowniczym w przypadku, gdy nie ciągniemy przyczepy? Czy w myśl obowiązujących przepisów trzeba w takiej sytuacji hak zdemontować? A jak to jest w przypadku, gdy wyjeżdżamy za granicę?
Kiedy policjanci ruchu drogowego mogą dać pouczenie kierowcy? Czy zawsze muszą karać zmotoryzowanych mandatami? Zazwyczaj tak się tłumaczą wypisując kosztowny druk. Ale w myśl obowiązujących przepisów funkcjonariusze mogą stosować pouczenia jako środek oddziaływania wychowawczego kiedy uznają to za stosowne.
Kiedy obowiązuje zakaz jazdy ciężarówek? Czy w każdy weekend i wszystkie święta? Czy są jakieś wyjątki od reguły?
Nagradzanie kierowców za bezpieczną jazdę jaką zaproponowali twórcy aplikacji forDrivers to nowy sposób na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Czy ten ciekawy i niesztampowy pomysł na dotarcie do wyobraźni kierowców i ograniczenie liczby zdarzeń drogowych ma rację bytu w naszym kraju? Na czym dokładnie ma on polegać?
Polskie radary tylko karzą kierowców, w Szwecji jest radar, który nagradza przepisowo jeżdżących kierowców. Czy nie warto przenieść ten pomysł na polską ziemię?