Kategorie

Eksploatacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podstawą do prawidłowego działania instalacji gazowej czwartej generacji z sekwencyjnym wtryskiem LPG w fazie lotnej jest jej prawidłowe zaprogramowanie.
Nie jest tajemnicą, że jedną z najważniejszych zasad skutecznej jazdy sportowej jest umiejętność szybkiego kręcenia kierownicą. W jaki sposób można uczynić układ kierowniczy bardziej bezpośrednim?
Zautomatyzowana przekładnia stanowi połączenie sprawności, charakterystycznej dla mechanicznych skrzyń biegów, z brakiem konieczności ręcznej zmiany przełożeń.
Jak działa EGR? Coraz bardziej rygorystyczne normy emisji szkodliwych składników spalin skłaniają producentów samochodów do opracowywania systemów, które uczynią auta bardziej ekologicznymi bez wpływu na ich parametry eksploatacyjne. Jednym z takich systemów jest EGR.
Istnieje wiele sposobów na rozdzielenie napędu na cztery koła. W 1998 roku dołączyło do nich sprzęgło konstrukcji szwedzkiej firmy Haldex.
Pomiar ilości pobieranego przez silnik powietrza ma ogromne znaczenie dla doboru odpowiedniej dawki paliwa. We współczesnych silnikach spalinowych tę odpowiedzialną rolę spełnia czujnik przepływu, zwany przepływomierzem.
Polskie przepisy oraz zdrowy rozsądek zabraniają nam prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu. Istnieją sposoby, aby samodzielnie skontrolować swoją trzeźwość, jednak czy można im zaufać?
Spalanie detonacyjne to bardzo niekorzystne zjawisko występujące w silniku o zapłonie iskrowym. Aby mu przeciwdziałać wykorzystuje się specjalny czujnik spalania stukowego.
Niskie, zimowe temperatury stawiają podwyższone wymagania wielu materiałom eksploatacyjnym, stosowanym w samochodach. By silnik pracował w jak najbardziej optymalnych warunkach, w okresie zimowym stosowane jest specjalne paliwo.
Aby układ sterujący nowoczesnym silnikiem działał prawidłowo niezbędne jest dostarczenie do niego sygnału prędkości obrotowej oraz aktualnego położenia wału korbowego. Bardziej rozwinięte konstrukcje wymagają również informacji o obrotach i położeniu wałków rozrządu.
Wzrost cen paliw kopalnych spowodował, że poszukiwane są alternatywne sposoby zasilania silników spalinowych. Paliwem stosowanym niemal od zarania motoryzacji i przez lata zapomnianym jest olej pochodzenia roślinnego. Czy w obecnych realiach nadaje się on do zasilania współczesnych silników?
Podczas zimowych miesięcy cierpi nie tylko mechaniczna część samochodu. Niskie temperatury nie służą również podzespołom elektronicznym, których we współczesnych pojazdach jest bardzo wiele.
Okres zimowy wpływa w zasadzie na kondycje wszystkich podzespołów auta. Pierwsze mrozy mogą unieruchomić nasz samochód, ponieważ nie będzie możliwe zwolnienie hamulca postojowego.
Wiele wody w Wiśle musiało upłynąć (i dwie generacje modelu) zanim marudni kierowcy na dobre zaakceptowali w gamie modelowej Mercedesa stosunkowo niewielką klasę C.
W ostatnich latach w silnikach ZI coraz powszechniej stosowany jest system bezpośredniego wtrysku benzyny, dający wymierne korzyści szczególnie w silnikach z turbodoładowaniem.
Zarówno systemy mieszalnikowe, jak i wtryskowe pierwszych czterech generacji zasilają silnik gazem w fazie lotnej.
Rozwój i postęp w konstrukcji samochodów, a w szczególności wprowadzenie systemu diagnostyki pokładowej EOBD spowodowały, że sposób tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej, trzech pierwszych generacji samochodowych instalacji zasilania LPG okazał jednak niewystarczająco dokładny. Poniżej przedstawiamy jak działa instalacja gazowa czwartej generacji.
Głównymi wadami starszych typów instalacji gazowych (pierwszej i drugiej generacji) były niewystarczająca dokładność sterowania składem mieszanki oraz możliwość zapalenia się mieszanki paliwowo-powietrznej w kanałach dolotowych silnika, czyli zjawisko tzw. „strzału”.
Okres zimowy z pewnością nie służy użytkownikom samochodów i samym pojazdom. Rozwiązaniem wielu problemów z niskimi temperaturami może być ogrzewanie postojowe.
Wprowadzenie na rynek silników z układami wtrysku benzyny i elektronicznym sterowaniem składem mieszanki za pomocą sondy lambda wymusiło na konstruktorach układów zasilania gazowego dostosowanie konstrukcji instalacji gazowych do wymogów nowego typu silników.
Przyczepa kempingowa może dać dużo radości w sezonie urlopowym, ale jej posiadanie wiąże się również z regularnymi czynnościami konserwacyjnymi. Jeżeli będziemy o nich pamiętać, przyczepa posłuży dłużej.
Producenci reflektorów samochodowych są zobowiązani do umieszczenia na nich szeregu oznaczeń. Jak rozpoznać, który nadaje się do naszego pojazdu?
Bloki napędowe współczesnych samochodów są wykonywane z bardzo dużą staranności i dokładnością. Dzięki temu nie wymagają długiego i żmudnego docierania.
Stosowane dawniej do produkcji silników materiały, technologie i narzędzia powodowały, że nowy silnik montowany był z nie zawsze dobrze pasujących do siebie części i elementów. Ich dopasowanie następowało po wielu miesiącach żmudnego docierania.
Poprawne działanie rozrządu w silniku samochodowym ma istotny wpływ nie tylko na łatwy rozruch silnika, ale także na jego pracę i zużycie paliwa. Pracą zaworów steruje wałek rozrządu. Jego obroty muszą być zsynchronizowane z obrotami wału korbowego silnika.
Nikt ze współczesnych kierowców nie wyobraża sobie prowadzenia pojazdu niewyposażonego w wycieraczki. Towarzyszą one samochodom niemal od początku ich istnienia i poddawane są ciągłym unowocześnieniom.
W niektórych rzadkich przypadkach jednym z możliwych rozwiązań jest szeregowe połączenie odbiorników prądu. Dzieje się tak np. w sytuacji, gdy posiadane odbiorniki są dostosowane do napięcia niższego, niż panujące w sieci pokładowej samochodu.
Zimowy rozruch silnika wymaga bardzo często sporej dawki energii elektrycznej, czerpanej z akumulatora. Nie zawsze jej starcza, ponieważ podczas jazdy na krótkich dystansach akumulator nie zdąży się doładować. Jak prawidłowo eksploatować akumulator na krótkich dystansach?
Podczas jazdy po mokrej nawierzchni komora silnika jest nieustannie ochlapywana wodą, wyrzucaną spod kół samochodu. Spora jej część odparowuje w wyniku ciepła, jakiego dostarcza pracujący silnik, a następnie może dostać się do wnętrza cięgieł i tam zamarznąć.
Dla własnej wygody i równocześnie dla podniesienia bezpieczeństwa jazdy, nieodzowne jest okresowe wietrzenie wnętrza pojazdu. Nie zawsze wystarczy otwarcie nawiewów powietrza i włączenie dmuchaw.
Przepisy nakazują, aby światła samochodu i tablice rejestracyjne utrzymywać w należytej czystości. Nie zawsze jest to możliwe, zwłaszcza zimą. Jest na to prosty i tani sposób.
Jedną z poważniejszych usterek, zagrażających bezpieczeństwu kierowcy, jego pasażerom i innym użytkownikom drogi jest przepalona żarówka. Aż dziwne, ale niewielki element wart kilkanaście złotych może decydować o naszym losie.
Zimą w naszych samochodach zdarzają się najrozmaitsze usterki. Np. nie działa rozrusznik, który jeszcze wczoraj był w pełni sprawny. Przyczyną awarii rozrusznika może być np. zamarzająca woda.
Zawieszenie pojazdu ma bardzo istotny wpływ zarówno na stabilność jego jazdy, a co za tym idzie, na bezpieczeństwo i na szybkość zużycia wielu elementów, w tym przede wszystkim ogumienia.
Filtr powietrza w silniku samochodowym jest jednym z najistotniejszych elementów, wpływającym zarówno na jego osiągi jak i na ilość zużycia paliwa.
Jadąc samochodem, musimy nieustannie przedzierać się przez otaczające nas powietrze. Niewątpliwie, łatwiej wprowadzić przedmiot w ruch w próżni, gdzie właściwie nie istnieje opór. W samochodzie jednak powietrze może być naszym sprzymierzeńcem. Wyjaśniamy, w jaki sposób go opływa podczas jazdy.
Powietrze, przez które przedziera się samochód gdy się porusza może być jego wrogiem. Spowalnia go, a do tego zmniejsza przyczepność. Podpowiadamy, jak działają spojlery i lotki, ograniczające negatywny wpływ powietrza.
System V-tec to rozwiązanie stosowane przez markę Honda, będące systemem zmiennych faz rozrządu. Poniżej kilka słów o tym, jak skonstruowany jest ten system i jak działa.
VTEC to system stosowany przez firmę Honda, mający na celu jak najlepsze wykorzystanie pojemności cylindra, czyli zwiększenie ilości wtłaczanego tam powietrza. Poniżej kilka słów o jego historii i zasadzie jego działania.
Zmiana podszybia nie wymaga od nas dużo wolnego czasu. Nie jest jednak modyfikacją, której nie możemy wykonać sami. Co zyskujemy na wymianie podszybia? Poza efektem wizualnym, uniemożliwiamy dostawanie się liści do odpływów wody.
Awaria wycieraczek w czasie deszczu nie jest przyjemna. Dlatego warto zadbać o konserwację mechanizmu wycieraczek. W poradniku tym dowiesz się jak zakonserwować mechanizm i jak ewentualnie go wymienić.
Wymiana akumulatora w Passacie B5 sugeruje nam demontaż podszybia. Jednak, jak się okazuje nie jest to konieczne. W poradniku tym pokażemy, jak wymienić akumulator w Passacie B5, bez demontażu podszybia.
Eksplorując terytorium województwa Kujawsko - Pomorskiego zatrzymajmy się w Izbicy Kujawskiej. Jej głównym atutem jest duża ilość jezior, które wzbogacają tamtejszą rzeźbę terenu.
Wskazania zawyżonych wartości obrotów, to zazwyczaj efekt rozładowanego akumulatora. Niestety taki stan zostaje, pomimo wymiany akumulatora na nowy. Wygląda to tak, że wskazówka obrotów zaczyna z pozycji np. 600 obrotów, czyli zawyża obroty.
Mazda zaangażowała się w program rozwoju technologii pod hasłem „Odpowiedzialny Zoom-Zoom” i wspiera ekologiczne rozwiązania w procesie produkcji i dystrybucji pojazdów.
Podczas mgły jazda samochodem jest szczególnie niebezpieczna. Napotykając ją na drodze, często decydujemy się na postój na przydrożnym parkingu. Jednak jeśli chcemy zachować zimną krew to zastosujmy się do kilku ważnych zasad.
Zaparkowałeś samochód, wcisnąłeś blokadę zamka do drzwi i zatrzasnąłeś je, zostawiając kluczyki w stacyjce. Co teraz? Oto najprostszy według mnie sposób żeby otworzyć samochód jeśli nie masz przy sobie zapasowych kluczyków.
Termin przydatności do użycia zależy od rodzaju paliwa. Przechowywane w dobrych warunkach może się nadawać do użytku nawet po dwóch latach.
Śrubę, która pozornie stawia opór nie do złamania, może pokonać nieco chemii i czas. Lepiej jednak zapobiegać takim sytuacjom.
Trwa tylko kilkanaście minut a zapewnia usunięcie wszelkiego rodzaju bakterii, roztoczy czy kurzu pozostającego w układzie nawiewowym. Co ciekawe, podczas dezynfekcji można zająć się czymś innym.