Kategorie

Awaria, Chłodnica

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ciepły sezon jest jednym z tych, w którym układ chłodzenia jest szczególnie narażony na przeciążenia. Z uwagi na to bardzo często latem ujawniają się np. usterki na czele z dziurawą chłodnicą. Co robić gdy problem pojawi się w trasie?
Przegrzanie silnika to groźne zjawisko. Powodują go różne awarie układu chłodzenia, którym sprzyja wzrost temperatury otoczenia. Jeśli już teraz są jakieś niepokojące objawy, to trzeba się nimi natychmiast zająć, bo kiedy zrobi się naprawdę ciepło, może być już za późno.
Każda bez wyjątku awaria układu chłodzenia silnika może mieć dla niego nieobliczalne skutki, o ile w porę nie zostanie zauważona przez kierowcę. Dlatego, zwłaszcza w czasie upałów, trzeba podczas jazdy co kilka minut spoglądać na wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej i lampkę ostrzegawczą.
Zdarza się czasem, zwłaszcza w upalne dni podczas przymusowego postoju w korkach ulicznych, że temperatura płynu chłodzącego silnik wzrośnie powyżej temperatury wrzenia i zacznie się on gotować, jednocześnie tryskając z odpowietrznika chłodnicy.
Wymiana olej na zimę nie jest konieczna, ale warto pamiętać, że przy niskich temperaturach olej w silniku gęstnieje. Powoduje to wolniejsze jego rozprowadzanie. Aby wydłużyć żywotność silnika po uruchomieniu poczekaj, aż temperatura podniesie się - olej rozrzedzi się i odzyska swoje właściwości.
Czasem, na szczęście bardzo rzadko przydarza się awaria elektrycznego wentylatora przy chłodnicy. Należy wówczas sprawdzić, czy instalacja elektryczna nie została uszkodzona, czy prąd dopływa do jego silnika po zwarciu wyłącznika termicznego i czy silnik się nie zatarł.
Jedną z częstszych awarii zgłaszanych w upalne dni, lub podczas mrozów jest zagotowanie się wody w układzie chłodzenia silnika. Jak poradzić sobie z taką sytuacją?
Układ chłodzenia jest niezbędny do pracy silnika, który generuje ogromne ilości ciepła. Motor wymaga jednak pewnej stałej temperatury dla efektywnej pracy. Podpowiadamy, jakie mogą być skutki zapowietrzenia układu chłodzenia.
Termostat to jedna z części samochodu, która decyduje o jego poprawnym funkcjonowaniu. Jeśli się zepsuje, nasz silnik może się przegrzać w trakcie pracy. Podpowiadamy, jak zdiagnozować taką usterkę.
Nagły wzrost temperatury silnika ponad normę może być spowodowany wieloma czynnikami. Przedstawiamy poniżej kilka najczęściej występujących usterek układu chłodzenia oraz sposoby na ich naprawę.