REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak możemy się bronić przed podszywaniem się pod naszą firmę?

Adwokat Małgorzata Duś
Kancelaria Adwokacka
Jak możemy się bronić przed podszywaniem się pod naszą firmę?
Jak możemy się bronić przed podszywaniem się pod naszą firmę?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co w sytuacji, gdy ktoś używa oznaczenia naszej firmy, oferując swoje usługi? Może spotkać się to z surową odpowiedzialnością, zarówno finansową, jak i karną.

Jakie uprawnienia?

PRZYKŁAD: Spółka działająca pod firmą „Kowalski i Partnerzy Wybitni Architekci” prowadzi nieprzerwanie działalność od 1994 r. W 2022 r. wspólnicy spółki dowiedzieli się, że „X” używa ich firmy oferując swoje usługi, a nawet utworzył stronę internetową pod taką samą firmą.

REKLAMA

Powyższy przykład dotyczy spółki partnerskiej, ale oczywiście ochrona przysługuje każdej formie prawnej działalności, a zatem również:

  • spółce jawnej,
  • spółce komandytowej,
  • spółce komandytowo-akcyjnej,
  • prostej spółce akcyjnej,
  • spółce z ograniczoną odpowiedzialnością,
  • spółce akcyjnej,
  • jednoosobowej działalności gospodarczej,
  • spółce cywilnej.

Co może w takiej sytuacji zrobić spółka „Kowalski i Partnerzy Wybitni Architekci”? Ma do wyboru szereg uprawnień i do jej decyzji należy, którą drogę wybierze:

  1. może żądać od „X” podjęcia działań, które spowodują usunięcie skutków „kradzieży tożsamości”, jak np. złożenia oświadczenia odpowiedniej treści np. na swojej stronie internetowej. Dodatkowo spółka może żądać zapłaty odszkodowania, jeżeli poniosła szkodę z tym związaną;
  2. oprócz wyżej wskazanych uprawnień może żądać od „X” wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści (np. kwot uzyskanych przez „X” od jego klientów w związku z dokonanym podszywaniem się pod firmę „Kowalski i Partnerzy Wybitni Architekci”);
  3. może zgłosić Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zawiadomienie dotyczące podejrzenia stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, który z kolei może nałożyć na „X” karę pieniężną w wysokości nawet do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary;
  4. w przypadku, gdyby spółka „Kowalski i Partnerzy Wybitni Architekci” zarejestrowała firmę jako znak towarowy mogłaby również żądać ochrony swojego znaku towarowego.

Odpowiedzialność karna

Oczywiście, to nie koniec uprawnień spółki, bo działanie „X” może pociągać za sobą odpowiedzialność karną, jak np.:

  1. w przypadku rejestracji znaku towarowego może podlegać grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2;
  2. jeżeli fałszywe oznaczenie znajduje się na towarach lub usługach może podlegać karze aresztu lub grzywny;
  3. może zostać orzeczona wobec „X” nawet kara pozbawienia wolności do lat 3, jeżeli usuwa, podrabia lub przerabia znaki identyfikacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe uprawnienia nie są wyczerpującym i kompletnym wyliczeniem. Oczywiście każda sytuacja jest inna i wymaga dopasowania do obowiązujących przepisów prawa. Nie wahaj się jednak korzystać z możliwości jakie daje Ci prawo i broń swojej firmy!

Adwokat Małgorzata Duś
https://adwokatmalgorzatadus.pl/contact

Powyższy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, obejmuje stan prawny na dzień 10 września 2022 r. W żadnym zakresie nie stanowi porady prawnej, ani oferty w rozumieniu przepisów prawa. Autor dokłada wszelkich starań w celu zachowania aktualności oraz rzetelności treści powyższego artykułu, niemniej jednak nie składa żadnych gwarancji, ani nie ponosi odpowiedzialności w tym zakresie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA