REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe obowiązki dla spółek – Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych rozpoczyna działalność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Maciej Godyń
Radca prawny
Nowe obowiązki dla spółek – Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych rozpoczyna działalność
Nowe obowiązki dla spółek – Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych rozpoczyna działalność

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 13 października 2019 r. teoretycznie funkcjonować rozpoczęła nowa instytucja – Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych. W praktyce, w pełni rozpocznie ona swoją działalność dopiero za 6 miesięcy, tj. 13 kwietnia 2020 r. i najpóźniej z tym dniem bardzo wielu przedsiębiorców będzie musiało spełnić nowy obowiązek – dokonać zgłoszenia do Rejestru informacji o beneficjentach rzeczywistych. To pojęcie jednak budzi wiele kontrowersji i może wiązać się z problemami dla części spółek.

Nowa regulacja

Przepisy ustanawiające Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych zostały przewidziane w ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Ustawa ta – jak sama jej nazwa wskazuje, ma co do zasady na celu wprowadzenie mechanizmów, które będą zapobiegać popełnianiu przestępstw związanych z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu. W szczególności, chodzi o to, aby utrudnić ukrywanie tożsamości przez przestępców w strukturach korporacyjnych, służących de facto ich działalności przestępczej (bądź uczestniczących w niej częściowo). Niestety, osiągnięcie powyższych celów wiąże się z jednoczesnym nałożeniem na „zwykłych” przedsiębiorców dodatkowych obowiązków.

REKLAMA

Beneficjent rzeczywisty – kim jest?

REKLAMA

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie, pod pojęciem „beneficjenta rzeczywistego” rozumie się osobę fizyczną lub osoby fizyczne sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad klientem poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez klienta, lub osobę fizyczną lub osoby fizyczne, w imieniu których są nawiązywane stosunki gospodarcze lub przeprowadzana jest transakcja okazjonalna.

Ustawodawca, rozszerzając tę zawiłą i bardzo ogólną definicję podał przykłady osób, które zaliczają się do grona beneficjentów rzeczywistych, wskazując m.in., że w przypadku klienta będącego osobą prawną inną niż spółka, której papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym podlegającym wymogom ujawniania informacji wynikającym z przepisów prawa Unii Europejskiej lub odpowiadającym im przepisom prawa państwa trzeciego (a więc większość spółek), za beneficjenta rzeczywistego należy uznać m.in.:

  • osobę fizyczną będącą udziałowcem lub akcjonariuszem, której przysługuje prawo własności więcej niż 25% ogólnej liczby udziałów lub akcji,
  • osobę fizyczną dysponującą więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym, także jako zastawnik albo użytkownik, lub na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu,
  • osobę fizyczną sprawującą kontrolę nad osobą prawną lub osobami prawnymi, którym łącznie przysługuje prawo własności więcej niż 25% ogólnej liczby udziałów lub akcji klienta, lub łącznie dysponującą więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie klienta, także jako zastawnik albo użytkownik, lub na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu,
  • osobę fizyczną zajmującą wyższe stanowisko kierownicze w przypadku udokumentowanego braku możliwości ustalenia lub wątpliwości co do tożsamości osób fizycznych, o których mowa powyżej oraz w przypadku niestwierdzenia podejrzeń prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.

Jak widać, przedstawiona powyżej definicja rozciąga się bardzo daleko, a jej celem jest ustalenie osób fizycznych, stojących za działalnością gospodarczą prowadzoną w niemal każdej formie.

REKLAMA

Ustalenie rzeczywistych beneficjentów nie powinno stanowić problemu w mniejszych spółkach, w których wspólników jest stosunkowo niewielu i są oni osobami fizycznymi. Problemem może być wskazywanie rzeczywistych beneficjentów w spółkach należących do międzynarodowych koncernów. Często bowiem wspólnikami tych spółek są inne spółki, niejednokrotnie o skomplikowanej strukturze udziałowej. Dotarcie do osób fizycznych stojących za takimi spółkami może okazać się niejednokrotnie wręcz niemożliwe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inną problematyczną sytuacją może być taka, w której na udziałach lub akcjach ustanowione zostaną prawa ograniczone, takie jak zastaw. Konstrukcja ustanowienia zastawu na udziałach (akcjach) jest coraz bardziej popularna, również w przypadku zaciągania pożyczek w bankach, a to może się wiązać z koniecznością ustalenia beneficjenta rzeczywistego zastawnika.

Bezwzględny obowiązek

Zgodnie z ustawą, spółki wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia w życie znowelizowanych przepisów dotyczących Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, zobowiązane są do zgłoszenia do Rejestru informacji o beneficjentach rzeczywistych w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie tych przepisów, tj. do 13 kwietnia 2020 r. Obowiązek ten nałożony został na spółki jawne, komandytowej, komandytowo-akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki akcyjne. Przy czym, ustawa nie wymienia żadnych dodatkowych wymogów dla spółek, które ten obowiązek muszą spełnić, co oznacza, że obowiązek dotyczy wszystkich wymienionych spółek.

Informacje powinny być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia wpisu spółki do Rejestru,  a w przypadku aktualizacji informacji w terminie 7 dni ich zmiany.

Zgłoszenia dokonać będzie mogła osoba uprawniona do reprezentacji spółki, nieodpłatnie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zgłoszenie będzie musiało być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem ePUAP oraz będzie zawierało oświadczenie o prawdziwości informacji zgłaszanych do Rejestru. Oświadczenie to składane będzie pod rygorem odpowiedzialności karnej.

Wysokie kary za nieprzestrzeganie obowiązków

Przepisy przewidują, że w przypadku niedopełnienia obowiązków zgłoszenia informacji we wskazanym 7-dniowym terminie, spółki podlegać będą karze pieniężnej do wysokości 1 000 000 zł. Dlatego tak istotne jest, aby pamiętać o zgłaszaniu wszelkich informacji i ich aktualizowaniu w terminie 7 dni od ich zaistnienia.

Podsumowanie

Nowe przepisy, choć w założeniu mają zwiększyć bezpieczeństwo i przeciwdziałać działaniom niezgodnym z prawem, stanowią nie lada problem dla spółek wpisanych do KRS. Osoby zarządzające tymi spółkami muszą bowiem pamiętać o nowych obowiązkach – w szczególności o terminowym zgłaszaniu informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. W przeciwnym razie, może na spółkę może zostać nałożona bardzo wysoka kara. Pamiętać również należy, że ustawa nie przewiduje żadnych wyjątków od wskazanych obowiązków.

Maciej Godyń, radca prawny

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

REKLAMA

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA