REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana miejsca prowadzenia działalności spółek handlowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski

REKLAMA

Zmiana miejsca prowadzenia działalności w przypadku spółek handlowych wymaga zgłoszenia do Krajowego Rejestru Sądowego. W jaki sposób zmiana miejsca prowadzenia działalności wpływa na obowiązki spółek handlowych?

Aktualizacja wpisu do KRS


Zmiana miejsca prowadzenia działalności w przypadku spółki osobowej jak i kapitałowej wymaga zaktualizowania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.

REKLAMA

REKLAMA

Aktualizacja wpisu do KRS odbywa się poprzez wypełnienie formularza. Nie trzeba jednak wypełniać go w całości. Wystarczy podać czyli numer PESEL, NIP, REGON, imię i nazwisko przedsiębiorcy, datę urodzenia, nazwę skróconą firmy oraz oświadczenie dot. składania fałszywych zeznań. Należy również zaznaczyć, które rubryki formularza mają być zaktualizowane. Niezbędne jest podanie dokładnej daty zaistnienia wykazywanych zmian.

Zmiana miejsca prowadzenia działalności spółki handlowej wymaga zgłoszenia sądowi rejestrowemu. Wpis zmian do KRS jest obowiązkiem przedsiębiorcy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA


Wniosek do KRS


Przedsiębiorca ma obowiązek złożyć wniosek o wpis aktualizacji do rejestru nie później niż w terminie 7 dni od dnia zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu. Zdarzeniem uzasadniającym obowiązek aktualizacji wpisu w KRS może być m.in. podjęcie uchwały walnego zgromadzenia spółki o zmianie jej siedziby. Zgłoszenia zmiany należy dokonać na urzędowym formularzu. Formularz KRS-Z1 jest zarezerwowany dla spółek jawnych, komandytowych i partnerskich, KRS-Z2 do spółek komandytowo-akcyjnych, KRS-Z3 dla spółki z o.o. i spółki akcyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Formularz można uzyskać bezpośrednio w sądzie rejestrowym lub na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości.


Zobacz: Wyłączenie odpowiedzialności wspólników spółki z o.o.


Co dołączyć do wniosku?


Do wniosku do KRS należy jeszcze dołączyć odpis protokołu walnego zgromadzenia spółki, na którym podjęto uchwałę o przeniesieniu siedziby spółki lub samą uchwałę w tej sprawie (w oryginale lub formie urzędowo poświadczonego odpisu lub wyciągu). Należy również dołączyć tekst jednolity umowy spółki lub statutu. Tekst umowy spółki lub statutu może być dołączony w oryginale lub formie urzędowo poświadczonego odpisu lub wyciągu.


Opłaty


Aktualizacja wpisu do KRS wiąże się z opłatami. Należy przygotować się na wniesienie opłaty w wysokości 250 zł z tytułu dokonania zmiany wpisu oraz wnieść opłatę w wysokości 250 zł za ogłoszenie zmiany w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.


Zobacz: Podział spółki kapitałowej przez wydzielenie


Zmiana umowy spółki


W przypadku zmiany siedziby spółki podstawową czynnością jest zmiana umowy spółki. Zmiana umowy spółki powinny być dokonana, gdy siedziba zostanie wyznaczona:

● w innej miejscowości niż miejscowość wskazana dotychczas w umowie spółki,

● w tej samej miejscowości, ale pod innym adresem, a umowa spółki, poza miejscowością, zawiera także dokładny adres.

Zmiany umowy spółki należy dokonać w formie:

● pisemnej, pod rygorem nieważności - w przypadku spółki jawnej i partnerskiej zmiana umowy spółki, tak jak i sama umowa, musi być dokonana na piśmie pod rygorem nieważności,

● aktu notarialnego - w przypadku spółki komandytowej, komandytowo-akcyjnej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjnej.


Zobacz:
Przekształcenie spółki cywilnej w spółkę prawa handlowego

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA