REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki likwidatorów w przypadku podjęcia przez wspólników uchwały o rozwiązaniu spółki z o.o.

Jolanta Okoniecka

REKLAMA

Likwidacja spółki z o.o. rozpoczyna się już z dniem powzięcia przez wspólników uchwały o rozwiązaniu spółki i stanowi proces poprzedzający rozwiązanie spółki. Przeprowadzenie likwidacji jest obowiązkowe nawet dla spółek, które nie rozpoczęły działalności gospodarczej i powinna być prowadzona pod zmienioną nazwą spółki, tj. z dodaniem oznaczenia "w likwidacji".

Likwidatorzy spółki (zazwyczaj członkowie zarządu lub inne osoby powołane na podstawie uchwały wspólników lub umowy spółki) powinni podjąć stosowne działania likwidacyjne w celu zakończenia działalności i wykreślenia spółki z rejestru przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Likwidatorem może być tylko osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych. Likwidatorem nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwa określone przepisami prawa, ani członek rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej (o ile została ustanowiona w spółce). Likwidatorzy - przy wykonywaniu swoich obowiązków - powinni dołożyć staranności wynikającej z zawodowego charakteru swojej działalności.

W okresie likwidacji nie działa zarząd, a jego kompetencje przejmują likwidatorzy (z ograniczeniem wynikającym z charakteru czynności likwidacyjnych opisanych poniżej), natomiast pozostałe organy spółki, tj. zgromadzenie wspólników oraz rada nadzorcza lub komisja rewizyjna (o ile została ustanowiona w spółce) w dalszym ciągu funkcjonują i wobec nich stosuje się przepisy dotyczące organów spółki, z zastrzeżeniem, że ich rola zmienia się stosownie do celu likwidacji. Pomimo, że likwidatorzy upoważnieni są do prowadzenia likwidacji, to obowiązani są stosować się do uchwał wspólników.

W okresie likwidacji, nie można ustanawiać prokury, a prokura ustanowiona wygasa z dniem powzięcia uchwały o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

W czasie likwidacji likwidatorzy powinni:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1)    zgłosić do sądu rejestrowego: otwarcie likwidacji, nazwiska i imiona likwidatorów oraz ich adresy, sposób reprezentowania spółki przez likwidatorów, tj. złożyć m.in. protokół zgromadzenia wspólników zawierający uchwałę o rozwiązaniu spółki i ewentualnie uchwałę o powołaniu likwidatorów i określeniu sposobu reprezentacji, sporządzony w formie aktu notarialnego orazpoświadczone notarialnie wzory podpisów likwidatorów,

2)    sporządzić bilans otwarcia likwidacji (ustalający stan majątkowo-finansowy spółki na dzień otwarcia likwidacji), w którym wszystkie składniki aktywów powinny być przyjęte według ich wartości zbywczej (tj. wartości, jaką można uzyskać z sprzedaży składników majątkowych przy uwzględnieniu stopnia ich zużycia i innych czynników),

3)    przedłożyć zgromadzeniu wspólników spółki bilans otwarcia likwidacji do zatwierdzenia,

4)    niezwłocznie ogłosić o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym  oraz w inny sposób przewidziany umową spółki, wzywając wierzycieli do zgłoszenia ich wierzytelności w terminie trzech miesięcy od dnia tego ogłoszenia,

5)    otworzyć księgi rachunkowe na dzień rozpoczęcia likwidacji,

6)    wstrzymać się z wypłatą wspólnikom zysków lub dokonywaniem podziału majątku spółki przed zaspokojeniem lub zabezpieczeniem wierzycieli,

7)    prowadzić sprawy spółki (ale nie realizować przedmiotu działalności spółki) i ją reprezentować,

8)    sporządzać i przedkładać zgromadzeniu wspólników sprawozdania ze swej działalności oraz sprawozdania finansowe spółki, gdy w czasie likwidacji następuje zakończenie roku obrotowego,

9)    upłynnić / spieniężyć majątek spółki, z zastrzeżeniem, że zbycie nieruchomości spółki może nastąpić w drodze publicznej licytacji (stosowanej przy egzekucji z nieruchomości), a z wolnej ręki - jedynie na mocy uchwały wspólników i po cenie nie niższej od uchwalonej przez wspólników, chyba że wspólnicy nie określą ceny minimalnej,

10)    zakończyć interesy bieżące spółki i powstrzymać się od wszczynania nowych interesów, chyba, że są potrzebne do ukończenia spraw w toku,

11)    ściągnąć wierzytelności przysługujące spółce, zarówno wobec osób trzecich jak i wspólników,

12)    wypełnić zobowiązania (w tym spłacić wierzytelności związane z prowadzoną działalnością, roszczenia pracownicze, itp.),

13)    złożyć do depozytu sądowego kwoty wierzytelności potrzebne do zaspokojenia lub zabezpieczenia znanych spółce wierzycieli, którzy się nie zgłosili lub których wierzytelności nie są wymagalne albo są sporne,

14)    sporządzić sprawozdanie finansowe - po zakończeniu likwidacji - na dzień poprzedzający podział pomiędzy wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli (sprawozdanie likwidacyjne stanowi ostateczne rozliczenie likwidacji) i przedłożyć go zgromadzeniu wspólników do zatwierdzenia,

15)    ogłosić w siedzibie spółki sprawozdanie likwidacyjne,

16)    podzielić pomiędzy wspólników pozostały majątek po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli, przy czym nie może to nastąpić wcześniej niż przed upływem sześciu miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu wierzycieli (w przeciwnym przypadku likwidatorzy mogą ponieść odpowiedzialność odszkodowawczą wobec spółki lub niezaspokojonych wierzycieli); majątek pozostały dzieli się pomiędzy wspólników w stosunku do posiadanych przez nich udziałów w spółce, ale dopuszczalne jest ustalenie innych zasad podziału majątku w umowie spółki, w szczególności możliwy jest zwrot wkładów w naturze; wspólnicy, którzy otrzymali zgodnie z prawem i w dobrej wierze przypadającą na nich część majątku spółki, nie są obowiązani do jej zwrotu w celu pokrycia należności wierzycieli spółki, którzy nie zgłosili swoich roszczeń we właściwym terminie lub nie byli spółce znani,

17)    złożyć sprawozdanie likwidacyjne do sądu rejestrowego z wnioskiem o wykreślenie spółki z rejestru,

18)    oddać na przechowanie księgi i dokumenty rozwiązanej spółki osobie lub podmiotowi wskazanemu w umowie spółki lub w uchwale wspólników (w przeciwnym przypadku przechowawcę wyznaczy sąd rejestrowy),

19)    zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowegoo rozwiązaniu spółki, przekazując sprawozdanie likwidacyjne oraz składając formularze NIP-2 oraz VAT-Z,

20)    zawiadomić o rozwiązaniu spółki urząd statystyczny (składając formularz RG-2) i właściwy oddział ZUS (składając formularz ZWPA),

21)    zamknąć rachunki bankowe spółki.

Likwidatorzy spółki ponoszą, tak jak członkowie zarządu, odpowiedzialność odszkodowawczą (wobec spółki oraz wobec osób trzecich na podstawieart. 293 i art. 299 Kodeksu spółek handlowych oraz art. 21ust. 3 ustawy - prawa upadłościowego i naprawczego) i karną (przewidzianą w art. 586-589 i art. 594 Kodeksu spółek handlowych).

W razie gdy w trakcie likwidacji zaistnieją podstawy do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości, likwidatorzy powinni wywiązać się także z tego obowiązku.

Koniec bytu prawnego spółki w likwidacji następuje z chwilą uprawomocnienia się postanowienia zarządzającego wykreślenie spółki z Krajowego Rejestru Sądowego. Jednakże, zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 24 stycznia 2007r. III CZP 143/06, „jeżeli po wykreśleniu z rejestru spółki z ograniczoną odpowiedzialnością okaże się, że pozostała po niej część majątku nieobjęta likwidacją, dopuszczalne jest ustanowienie likwidatora w celu dokończenia likwidacji”.

Jeżeli spółka posiada niespłacone zobowiązania po zakończeniu procesu likwidacji to wykreślanie jej z Krajowego Rejestru Sądowego jest dopuszczalne, co wynika z orzecznictwa Sądu Najwyższego, tym bardziej, że wykreślenie zadłużonej spółki z rejestru przedsiębiorców może być niemożliwe w oparciu o przepisy Prawa upadłościowego i naprawczego. Art. 13 ust. 1 ww. ustawy przewiduje bowiem obligatoryjne oddalenie wniosku o ogłoszenie upadłości, jeśli majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania.

Wykreślenie z rejestru zadłużonej spółki nie narusza bezpośrednio interesów jej wierzycieli, którzy posiadają instrumenty prawne zmierzające do ochrony ich interesów. Trzeba jednak pamiętać, że fakt spełnienia przesłanki do wykreślania spółki z Krajowego Rejestru Sądowego pomimo niespłaconych zobowiązań ma charakter oceny, a sama ocena dokonywana jest przez sąd rejestrowy.

Jolanta Okoniecka

radca prawny w kancelarii prawnej Chajec, Don-Siemion & Żyto w Warszawie

 

Źródło: Kancelaria prawna Chajec, Don-Siemion & Żyto

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA