REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aport czy sprzedaż majątku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Posiadamy środek trwały, którego nie będziemy wykorzystywać w przyszłości. Spółka, której jesteśmy udziałowcami, chętnie kupiłaby go od nas. Jednak zarząd zastanawia się, czy nie przekazać jej tego w formie aportu. Jak wykazuje się w księgach transakcję sprzedaży, a jak przekazanie aportu?


rada

REKLAMA


Wnosząc aport, udziałowiec uzyskuje określoną liczbę udziałów, które wykazywane są w aktywach jego bilansu w postaci inwestycji. Posiadanie udziałów uprawnia do uzyskiwania pożytków w postaci dywidend. Przychody będą realizowane także wtedy, gdy nastąpi zbycie udziałów. W przypadku sprzedaży majątku przychód pojawia się w momencie wykonania transakcji. Jednostka kupująca umieszcza nowy składnik aktywów w swoim bilansie, natomiast sprzedająca uzyskuje kwotę określoną w umowie bądź na fakturze.


uzasadnienie


W myśl kodeksu spółek handlowych majątek spółki to wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia. Ustawodawca wyraźnie wskazuje więc na dwie metody pozyskiwania majątku wykazywanego w bilansie spółki. Majątek wniesiony jako wkład może mieć charakter pieniężny i niepieniężny. Wkład niepieniężny, potocznie nazywany aportem, nie jest wprost zdefiniowany w przepisach. Musi to być prawo zbywalne o określonej wartości. Aportem mogą być:

l środki trwałe (grunty, budynki, maszyny i urządzenia),

l wartości niematerialne i prawne (licencje, znaki towarowe),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

l inwestycje (udziały, obligacje),

l aktywa obrotowe (towary, materiały, wyroby gotowe).

REKLAMA


Przepisy prawa nie określają, w jaki sposób powinna odbywać się wycena majątku wniesionego aportem. Jeżeli wartość zbywcza, czyli rynkowa, środka trwałego na moment zawarcia umowy spółki jest niższa niż wartość z niej wynikająca, udziałowiec powinien uzupełnić wkład. Kodeks spółek handlowych nie przewiduje zwolnienia od obowiązku uzupełnienia pokrycia różnicy między deklarowaną wartością wkładów niepieniężnych a ich wartością rzeczywistą, chroniąc tym samym interes wierzycieli spółki. Jest dopuszczalna sytuacja odwrotna, czyli taka, w której wartość obejmowanych udziałów jest niższa od wartości rynkowej wkładu, co z kolei jest niekorzystne dla dokonującego aportu.


W księgach spółki zbywającej majątek w postaci aportu nie powstaje z tego tytułu zysk. Wartość obejmowanych udziałów jest księgowana w poczet pozostałych przychodów operacyjnych, natomiast wartość księgowa przekazywanego majątku - w pozostałe koszty operacyjne. Różnica może powstać wtedy, gdy wartość nominalna udziałów jest wyższa od wartości majątku. W takim przypadku kwota różnicy jest przenoszona na kapitał z aktualizacji wyceny. Taki sposób księgowania powoduje, że operacja nie ma wpływu na wynik finansowy.


Inaczej ta sama operacja gospodarcza przedstawia się na gruncie przepisów podatkowych. Jeżeli przedmiotem aportu są środki trwałe, to powstanie przychód do opodatkowania w wysokości nominalnej wartości udziałów. Przychód podatkowy powstaje w momencie objęcia udziałów w zamian za wkład niepieniężny, tzn. w dniu:

l zarejestrowania spółki albo

l wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki, albo

l wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji jest związane z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.


Kosztem uzyskania przychodu będzie wartość początkowa przedmiotu wkładu pomniejszona o dokonaną przed wniesieniem tego wkładu sumę odpisów amortyzacyjnych.

REKLAMA


Przepisy przewidują zwolnienie przedmiotowe, polegające na tym, że wolna od podatku dochodowego jest nominalna wartość udziałów w spółce mającej osobowość prawną, objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.


Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów i jest zarazem uznawane za sprzedaż. Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług taka sprzedaż jest zwolniona z VAT. Przy zakupie wkładu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powstaje pytanie, czy istnieje obowiązek korekty VAT naliczonego w przypadku, gdy jednostka wniosła aportem używany środek trwały, od którego wcześniej przysługiwało odliczenie. W tej sprawie wypowiedział się Minister Finansów w piśmie z 27 marca 2007 r., nr PT5-033-13/EK/2006/AP-7828/7789: „(...) zmiana przeznaczenia środków trwałych, polegająca na wykorzystaniu ich do wykonania czynności zwolnionej, jaką jest wniesienie aportem towarów do spółki prawa handlowego lub cywilnego, powoduje zmianę prawa do odliczeń. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy, należy skorygować odliczony podatek, odpowiednio stosując art. 91 ust. 1-5 ustawy, przy czym w przypadku dokonania aportu środków trwałych (sprzedaży zwolnionej), o których mowa w ust. 2 tego artykułu, będą miały odpowiednio zastosowanie przepisy art. 91 ust. 4 i 5”.


Ewidencja w spółce wnoszącej aport lub dokonującej sprzedaży


Przykład 1

Spółka postanowiła wnieść aportem środek trwały o wartości początkowej 150 000 zł. Dotychczasowe umorzenia wynosi 30 000 zł. Wartość objętych udziałów ustalono na poziomie wartości rynkowej wkładów - 130 000 zł.

1. Wartość objętych udziałów:

Wn„Długoterminowe aktywa finansowe” 130 000

Ma„Pozostałe przychody operacyjne” 130 000

2. Wyksięgowanie środka trwałego wniesionego jako aport:

Wn„Pozostałe koszty operacyjne” 120 000

Ma„Środki trwałe” 150 000

Wn„Umorzenie środków trwałych” 30 000

3. Przeksięgowanie różnicy wartości nominalnej udziałów i wartości netto środka trwałego:

Wn„Pozostałe koszty operacyjne” 10 000

Ma„Kapitał z aktualizacji wyceny” 10 000

4. Doprowadzenie wartości aktywów finansowych do ceny nabycia:

Wn„Odpisy aktualizujące wartość długoterminowych aktywów finansowych” 10 000

Ma„Długoterminowe aktywa finansowe” 10 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Transakcja sprzedaży składnika aktywów polega na zaewidencjonowaniu przychodów w kwocie należnej od nabywcy, pomniejszonej o VAT. Kosztem będzie aktualna wartość księgowa sprzedawanego majątku. Operacja ta wpłynie na wynik finansowy (poza przypadkiem, kiedy cena sprzedaży zrównana będzie z kosztem), a także na płynność finansową, gdyż w tej operacji dochodzi do wypływu środków pieniężnych.


Przykład 2

Spółka zdecydowała się na sprzedaż środka trwałego o wartości początkowej 150 000 zł. Dotychczasowe umorzenie wynosi 30 000 zł. Cena sprzedaży netto - 125 000 zł, plus VAT 22% - 27 500 zł. Wartość brutto to 152 500 zł.

1. Faktura sprzedaży:

Wn„Rozrachunki z odbiorcami” 152 500

Ma„VAT należny” 27 500

Ma„Pozostałe przychody operacyjne” 125 000

2. Wyksięgowanie środka trwałego z ksiąg:

Wn„Pozostałe koszty operacyjne” 120 000

Ma„Środki trwałe” 150 000

Wn„Umorzenie środków trwałych” 30 000

3. Wpływ należności na rachunek bankowy:

Wn„Rachunek bankowy” 152 500

Ma„Rozrachunki z odbiorcami” 152 500


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

l art. 14, 28, 154 i 175 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 12 ust. 4 pkt 4 i 11, art. 16 ust. 1 pkt 63 i 64, art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Jerzy Rybka

główny księgowy z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA