Jak sprawdzić przyszłego kontrahenta
REKLAMA
REKLAMA
W niepewnej sytuacji gospodarczej weryfikacja wiarygodności przyszłych kontrahentów może uchronić firmę przed bankructwem. Rzetelne informacje o partnerach biznesowych można pozyskać z różnych źródeł. Wywiad gospodarczy nie tylko pozwoli uniknąć niepewnych przedsięwzięć biznesowych, ale może również ułatwić ocenę ich perspektywy.
REKLAMA
Najbardziej dostępną metodą weryfikacji jest poszukiwanie informacji na temat kontrahenta w doniesieniach prasowych. Można również zasięgnąć opinii u znajomych przedsiębiorców, którzy wcześniej mieli już okazję współpracować z daną firmą. To zresztą jeden z bardziej wiarygodnych sposobów.
REKLAMA
Kondycję finansową kontrahenta można zweryfikować również poprzez przeanalizowanie kopii dokumentów księgowych, które poddawane są badaniu audytora. Nie będzie to problemem zwłaszcza w przypadku dużego przedsiębiorstwa, ponieważ dokumenty te są powszechnie dostępne.
W przypadku małych przedsiębiorstw, które nie posiadają osobowości prawnej sytuacja wygląda nieco inaczej, ponieważ nie mają one obowiązku publikacji zbadanych sprawozdań finansowych. Najprawdopodobniej stosują uproszczoną księgowość i nie mają potrzeby badania swojego sprawozdania finansowego. W tej sytuacji można skorzystać z usług firm ratingowych, które oceniają zdolność do spłaty zobowiązań i zdolność kredytową podmiotów.
Jednym z najbardziej popularnych rejestrów, który dostarcza informacji gospodarczej jest rozpoznawany już wśród przedsiębiorców Krajowy Rejestr Długów. Poza KRD istnieją również branżowe rejestry, w których są gromadzone oraz udostępnianie informacji o dłużnikach, a także o konsumentach, którzy terminowo regulują zobowiązania.
REKLAMA
Funkcję informacyjną spełnia również Krajowy Rejestr Sądowy. Rejestr ten prowadzą sądy rejonowe, gospodarcze. Wgląd w dane może mieć każdy zainteresowany - ponadto dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego jest możliwy również drogą elektroniczną.
Rozwiązaniem dla poszukujących informacji o przyszłych partnerach biznesowych jest wywiad środowiskowy. W ten sposób można zebrać najważniejsze informacje dotyczące wizerunku, pozycji , sytuacji firmy w branży czy właścicieli i osób z kierownictwa. W tym celu praktycznym narzędziem będzie przeszukanie Internetu, np. forów dyskusyjnych, na których można znaleźć wypowiedzi byłych pracowników danego przedsiębiorstwa. Należy jednak pamiętać, że informacje zasięgnięte w ten sposób nie mogą być jedynym kryterium weryfikacji kondycji finansowej firm.
Przyszłego kontrahenta możemy sprawdzić za pośrednictwem międzynarodowej sieci księgowej. Ponadto istnieją również bazy danych, z których korzystają międzynarodowe firmy, co pozwala zweryfikować czy docelowy partner biznesowy ma poważne problemy z reputacją lub jest np. podejrzewany o popełnienie przestępstwa.
David J. James, biegły rewident i prezes w Baker Tilly Poland Audit
REKLAMA
REKLAMA