REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odzież firmowa - robocza, ochronna, służbowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wrońska-Zblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przydzielona przez pracodawcę odzież ochronna powinna zapewniać pracownikom jak najlepszą ochronę przed niekorzystnymi czynnikami środowiska pracy. Jednocześnie ma gwarantować pracownikom właściwą swobodę ruchów i odpowiedni poziom komfortu podczas pracy.

Zazwyczaj odzież, w której pracownicy przychodzą do pracy, pozostaje poza sferą zainteresowania i ingerencji pracodawców. Jednak w niektórych przypadkach pracodawcy mogą lub nawet muszą ustalić reguły dotyczące ubrań, które noszą pracownicy w godzinach pracy, podczas wykonywania swoich obowiązków.

REKLAMA

Obligatoryjna odzież robocza

REKLAMA

Nieodpłatną odzież roboczą spełniającą wymagania określone w Polskich Normach powinni otrzymać pracownicy, których odzież własna może ulec w trakcie wykonywania pracy zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu, np. pracownicy warsztatów (art. 2377 § 1 k.p.). Taką odzież należy przydzielić również tym pracownikom, którzy powinni ją nosić ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy (np. pracownicy branży spożywczej).

Zamiast odzieży roboczej pracodawca może ustalić stanowiska pracy, na których pracownicy będą nosili odzież własną, jeśli spełnia ona wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy. Takie ustalenia są jednak ważne jedynie za zgodą pracowników (art. 2377 § 2 k.p). Pracownicy użytkujący odzież własną powinni otrzymywać od pracodawcy pieniężny ekwiwalent za jej używanie w wysokości uwzględniającej aktualne ceny takiej odzieży (art. 2377 § 4 k.p.).

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Własna odzież robocza nie może być używana na stanowiskach pracy, na których są wykonywane prace związane z bezpośrednią obsługą maszyn i innych urządzeń technicznych albo prace powodujące intensywne brudzenie lub skażenie odzieży i obuwia roboczego środkami chemicznymi lub promieniotwórczymi albo materiałami biologicznie zakaźnymi (art. 2377 § 3 k.p.).

Pracodawca ustala rodzaj odzieży, której stosowanie jest niezbędne na określonych stanowiskach, a także przewidywane okresy jej użytkowania (art. 2378 § 1 k.p.). Takie ustalenia powinny uwzględniać rodzaj wykonywanej pracy oraz warunki panujące w miejscu wykonywania pracy. Ważne, aby przydzielanie takiej odzieży odbywało się po konsultacjach z pracownikami lub ich przedstawicielami, np. związkami zawodowymi (art. 23711a § 1 pkt 4 k.p.), a ostatecznie wypracowane w tym zakresie zasady znalazły się w regulaminie pracy (art. 1041 § 1 pkt 1 k.p.) lub w innych przepisach wewnątrzzakładowych, np. zakładowym układzie zbiorowym pracy.

Pierwszy komplet odzieży roboczej przydziela się pracownikowi przed podjęciem przez niego pracy na danym stanowisku. Kolejne komplety pracownik otrzymuje po zakończeniu okresu użytkowania poprzedniej przydzielonej mu odzieży roboczej, albo gdy użytkowana dotychczas odzież ulegnie uszkodzeniu w sposób uniemożliwiający jej dalsze użytkowanie. Przydział odzieży trzeba każdorazowo odnotować w imiennej karcie ewidencyjnej prowadzonej odrębnie dla każdego pracownika.

Obowiązkowa odzież ochronna

W przypadku gdy w miejscu wykonywania pracy pracownicy narażeni są na działanie niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy, obowiązkiem pracodawcy jest odpowiednie zabezpieczenie takich pracowników. W tym celu należy im nieodpłatnie przydzielić niezbędne środki ochrony indywidualnej dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy oraz występujących niebezpiecznych lub szkodliwych czynników, na które są narażeni podczas pracy pracownicy, oraz poinformować ich o sposobach posługiwania się tymi środkami (art. 2376 § 1 k.p.). Jednym z takich środków jest odzież ochronna, która zastępuje albo okrywa odzież własną pracownika.

Ze względu na rodzaj występującego zagrożenia odzież ochronną dzieli się na odzież chroniącą przed czynnikami chemicznymi, biologicznymi, mechanicznymi, termicznymi, atmosferycznymi i wodą, przed promieniowaniem elektromagnetycznym i porażeniem prądem, oraz odzież przeznaczoną do stosowania w atmosferze zagrożonej wybuchem.

WAŻNE!

Odzież ochronna podlega obowiązkowej certyfikacji i podobnie jak odzież robocza powinna być dostosowana do rodzaju wykonywanej przez pracownika pracy oraz warunków panujących w miejscu pracy.

Jest to ważne z punktu widzenia właściwości takiej odzieży, bowiem o jej przeznaczeniu do danego rodzaju prac decyduje materiał, z którego jest wykonana. Chodzi o to, aby przydzielona przez pracodawcę odzież ochronna zapewniała pracownikom jak najlepszą ochronę przed niekorzystnymi czynnikami, na które narażeni są w miejscu pracy, a jednocześnie zapewniała wymaganą swobodę ruchów, precyzję oraz odpowiedni poziom komfortu w trakcie pracy.

Odzież służbowa

Powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy nie regulują w sposób wyraźny kwestii związanych z odzieżą służbową niebędącą odzieżą roboczą ani ochronną. Mimo braku wyraźnych zasad w tej materii nie kwestionuje się prawa pracodawcy do wpływania na wygląd pracowników w godzinach ich pracy. Według zasady, że pracownicy stanowią wizytówkę swojego zakładu pracy, pracodawcy mają prawo wymagać od nich schludnego wyglądu. Co więcej, pracodawcy mają prawo wymagać, aby ich pracownicy nosili określone ubrania, np. buty z zakrytymi palcami, długie spodnie, spódnice za kolana itp. Dopuszczalne jest również przydzielenie pracownikom ubrań służbowych niebędących odzieżą roboczą lub ochronną. Taka odzież, w zależności od rodzaju wykonywanej przez pracownika pracy, może pełnić kilka różnych funkcji, np. identyfikacyjną (w przypadku pracowników ochrony, pracowników sklepów i salonów samoobsługowych, inkasentów, przedstawicieli handlowych itp.), reklamową (np. pracownicy sklepów odzieżowych, przedstawiciele handlowi, serwisanci itp.), reprezentacyjną (np. pracownicy biur, banków, urzędów).

Zasady związane ze służbowym ubiorem (niezależnie od tego, czy dotyczą ubrań własnych pracowników czy przedzielonych im ubrań służbowych) powinny zostać jasno uregulowane w przepisach wewnątrzzakładowych, np. regulaminie pracy, zarządzeniu, obwieszczeniu, układzie zbiorowym pracy czy odrębnym regulaminie dotyczącym ubiorów używanych w godzinach pracy. Ważne, aby - ustalając wzory służbowych ubrań - pracodawca dostosował je do rodzaju wykonywanej przez pracowników pracy, warunków panujących na danym stanowisku, a także aby odzież ta nie naruszała godności lub innych dóbr osobistych pracowników (np. zbyt krótkie spódnice, obrażające lub ośmieszające pracowników napisy itp.).

Katarzyna Wrońska-Zblewska

Podstawa prawna:

• art. 2376, 2377, 2378 Kodeksu pracy,

• § 8 pkt 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA