REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zalety i wady monitoringu pracowników

Konstanty Wróblewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W uzasadnionych przypadkach monitoring jest przydatny pracodawcy. Jednak musi on pamiętać o granicach kontroli, aby nie narazić się ze strony pracowników na zarzuty bezprawnego działania.

Kwestia monitoringu pracowników nie została uregulowana w sposób kompleksowy przez polskie przepisy prawa. Najważniejsze w tym aspekcie jest właściwe uregulowanie tych zagadnień w wewnątrzzakładowych procedurach. W przeciwnym razie może dojść do podniesienia zarzutu naruszenia dóbr osobistych pracownika w postaci prawa do jego prywatności oraz godności.

REKLAMA

REKLAMA

Monitoring w miejscu pracy

Monitoring ma przede wszystkim znaczenie w odniesieniu do prawa pracownika do prywatności i godności. Zastosowanie przez pracodawcę monitoringu może niejednokrotnie generować naruszenie ww. prawa pracownika. Ochrona prywatności i godności pracownika została uregulowana nie tylko w przepisach Kodeksu pracy (art. 111), ale także w Kodeksie cywilnym (art. 23 i 24), jako jedno z dóbr osobistych człowieka, a także w Konstytucji RP (art. 30, 47 i 49).

Monitoring pracowników w miejscu pracy obecnie stał się powszechnym zjawiskiem w procesie pracy. Stosowanie monitoringu w miejscu pracy pracodawcy uzasadniają rożnymi okolicznościami, w szczególności ochroną mienia pracodawcy i poprawą organizacji i optymalizacji procesu pracy.

REKLAMA

W związku z rozwojem technologii i technik komunikacyjnych w praktyce stosowany jest różnego rodzaju monitoring, np.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• poczty elektronicznej,

• korzystania z internetu,

• rozmów telefonicznych,

• aktywności pracowników, przy użyciu kamer rejestrujących obraz i dźwięk.

Spośród wszystkich możliwości monitorowania pracowników coraz bardziej popularny, w szczególności w grupie przedstawicieli handlowych i medycznych, stał się monitoring telefonów służbowych za pomocą systemu GPS (pracodawcy sprawdzają w ten sposób lokalizację danego pracownika w godzinach pracy).

Pracodawcy stosują monitoring w zależności od potrzeb i okoliczności w sposób stały albo okazjonalny.

Dopuszczalność stosowania monitoringu

Stosowanie monitoringu niewątpliwie powinno wynikać z obiektywnej, faktycznej i prawnie usprawiedliwionej potrzeby pracodawcy oraz przewagi jego interesu nad interesem pracownika. Wprowadzenie dodatkowej kontroli pracowników jest uzasadnione w momencie, gdy trudno wyegzekwować właściwe zachowanie pracowników za pomocą środków wynikających z przepisów powszechnie obowiązujących.

Przykład

Wojciech J. prowadzi przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją części samochodowych. W ostatnim czasie w zakładzie pracy stwierdzono wiele przypadków kradzieży. W celu zapobieżenia na przyszłość kradzieżom w firmie pracodawca podjął decyzję o zamontowaniu na terenie hal produkcyjnych kamer rejestrujących obraz.

Potrzeba właściwego zabezpieczenia mienia pracodawcy jest wystarczającą przesłanką usprawiedliwiającą wprowadzenie przez pracodawcę monitoringu, jako prawidłowego zabezpieczenia interesu pracodawcy. Jednak, jeżeli pracodawca zdecyduje się na zastosowanie monitoringu na terenie zakładu pracy, musi pamiętać, że pracownicy powinni być właściwie (tzn. wyczerpująco i rzetelnie) poinformowani o zastosowaniu monitoringu na terenie zakładu pracy. Najlepszym rozwiązaniem będzie poinformowanie pracowników w postaci wprowadzenia odpowiednich zapisów do regulaminu pracy. Kolejną kwestią, która wymaga podkreślenia, jest to, że zastosowanie monitoringu należy traktować jako rozwiązanie ostateczne, które jest uzasadnione tylko i wyłącznie w takiej sytuacji, gdy inne środki kontroli pracowników nie spełniają swojej roli.

WAŻNE!

Jeżeli pracownik zostanie właściwie poinformowany o tym, że w czasie pracy budynek, w którym ma świadczyć pracę, będzie monitorowany, a pracownik nie wyrazi sprzeciwu na takie warunki zatrudnienia, to monitoring w takiej formie mieści się w granicach prawa.

W przypadku gdy pracodawca chce zamontować kamery bez potrzeby, czyli nie ma de facto realnego zagrożenia interesu pracodawcy, to może liczyć się z odmową pracownika na zastosowanie monitoringu (np. w przypadku zamontowania kamer w palarni, zakładowej stołówce).

Należy podkreślić, że jeżeli zastosowanie monitoringu związane byłoby z przetwarzaniem innych danych osobowych niż te, których dopuszczalność wynika z przepisów powszechnie obowiązujących, to należy uzyskać od pracownika dodatkową zgodę na przetwarzanie danych osobowych (np. wizerunku - w przypadku zastosowania kamer). Akceptacja pracownika powinna mieć charakter oświadczenia woli. Istotą tego oświadczenia jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych konkretnych osób, w konkretnym celu.

Naruszanie prywatności pracowników

Formę monitoringu, którą chce wprowadzić pracodawca, należy uznać za dopuszczalną wtedy, gdy nie narusza sfery prywatności pracownika. A zatem, aby do tego nie dochodziło, monitoring może być używany tylko i wyłącznie w godzinach pracy danego pracownika. Należy zaznaczyć, że takie postępowanie pracodawcy jest zgodne z prawem pracy, ponieważ realizuje uprawnienie polegające na organizowaniu i kontroli wykonywanej przez danego pracownika pracy.

Monitoring, o którym mowa wyżej, będzie uzasadniony w szczególności wobec pracowników, nad którymi pracodawca nie ma bezpośredniego nadzoru, chodzi tu głównie o pracowników wykonujących pracę poza zakładem pracy, np. przedstawicieli handlowych. Tego rodzaju monitoring nie będzie możliwy do zastosowania wobec pracowników wykonujących pracę stale w zakładzie pracy, ponieważ monitoring ten nie ma uzasadnienia. Pracownicy ci podlegają różnym formom kontroli i nadzoru w miejscu wykonywania pracy (listy obecności, bezpośredni nadzór przełożonego itp.).

Nie jest dopuszczalne stosowanie monitoringu w sposób ciągły, tzn. również w czasie prywatnym pracownika. Takie działanie może zostać uznane przez sąd za naruszenie dobra osobistego pracownika w postaci prawa do prywatności. Jeżeli pracodawca podejmie decyzję o wprowadzeniu tego rodzaju monitoringu, konieczne jest wcześniejsze poinformowanie pracowników o rodzaju i zakresie kontroli. W związku z tym warto wprowadzić szczegółowe uregulowania bądź w procedurze używania telefonów służbowych, bądź też uregulować ten rodzaj monitoringu w osobnym zarządzeniu. Aby tego rodzaju monitoring był skuteczny, ważne jest zobowiązanie pracowników w wewnątrzzakładowych procedurach do noszenia telefonu służbowego przy sobie i obowiązku niezwłocznego informowania (np. bezpośredniego przełożonego) o niezabraniu telefonu służbowego. Należy zaznaczyć, że powyższe obowiązki nie mogą rozciągać się poza godziny pracy danego pracownika, aby nie zachodziło naruszenie jego dóbr osobistych w postaci prawa do prywatności.

Podstawa prawna:

• art. 30 i 47 Konstytucji RP,

• art. 111 Kodeksu pracy,

• art. 23 i 24 Kodeksu cywilnego,

• art. 23 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.).

 

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA