REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto powinien złożyć informację podsumowującą VAT-UE za styczeń do 15 lutego 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe terminy składania informacji podsumowujących VAT-UE. Obecnie zasadą jest, że informacje podsumowujące są składane za okresy miesięczne. Część podatników nadal ma jednak prawo do składania deklaracji kwartalnych.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca 2009 r. informacje podsumowujące należało składać kwartalnie - do 25. dnia miesiąca następującego po upływie kwartału.

REKLAMA

Informacje miesięczne

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 r. informacje podsumowujące należy składać co do zasady za okresy miesięczne, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji wykazywanej w informacji podsumowującej (do 25. dnia miesiąca w przypadku informacji składanych elektronicznie). W praktyce obowiązek comiesięcznego składania informacji podsumowujących będzie obejmował tylko część podatników. Miesięczne informacje podsumowujące mają obowiązek składać ci podatnicy, którzy:

• dokonują wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (w tym dostaw w ramach transakcji trójstronnych) i u których całkowita wartość tych dostaw - bez podatku od wartości dodanej - przekracza w danym kwartale (lub w jednym z czterech poprzednich kwartałów) kwotę 500 000 zł (art. 4 ustawy z 23 października 2009 r.),

• dokonują wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów i całkowita wartość tych nabyć - bez podatku - przekracza w danym kwartale 50 000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymienieni podatnicy po raz pierwszy złożą miesięczną informację podsumowującą do 15 lutego 2010 r. (do 25 lutego w przypadku składania informacji podsumowującej w formie elektronicznej).

Informacje kwartalne

Podatnicy w przypadkach wymienionych w ustawie mogą nadal składać kwartalne informacje podsumowujące (art. 100 ust. 4 ustawy o VAT). Prawo do składania kwartalnych informacji podsumowujących mają ci podatnicy, którzy:

• dokonują wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (w tym dostaw w ramach transakcji trójstronnych) i u których całkowita wartość tych dostaw - bez podatku od wartości dodanej - nie przekracza w danym kwartale (i w żadnym z czterech poprzednich kwartałów) kwoty 500 000 zł (art. 4 ustawy z 23 października 2009 r.),

• dokonują wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów i całkowita wartość tych nabyć - bez podatku - nie przekracza w danym kwartale 50 000 zł,

• świadczą usługi opodatkowane u nabywcy na zasadach określonych w art. 27b ustawy o VAT (w informacji podsumowującej nie należy wykazywać usług zwolnionych z VAT lub opodatkowanych stawką 0%).

Kwartalne informacje podsumowujące należy składać do 15. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu transakcji wykazywanej w informacji podsumowującej. Należy podkreślić, że podatnicy, którzy mają prawo do składania kwartalnych informacji podsumowujących, nie zostali zobowiązani do zawiadamiania urzędu skarbowego o tym, że zamierzają je składać. Podatnicy, którzy utracą prawo do składania kwartalnych informacji podsumowujących ze względu na przekroczenie limitu obrotów WDT lub WNT, mają obowiązek składać informacje miesięczne, począwszy od miesiąca, w którym przekroczą podane wyżej limity. Tylko gdy przekroczenie nastąpi w ostatnim miesiącu kwartału, podatnik składa jedną informację kwartalną (art. 100 ust. 5 i 6 ustawy o VAT).

Nowe wzory informacji podsumowujących

W 2010 r. podatnicy powinni składać informacje podsumowujące z użyciem nowych wzorów formularzy, obowiązujących od 1 stycznia 2010 r.

• art. 100 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1666

• art. 4 ustawy z 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 195, poz. 1504

Ewa Sławińska

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA