REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto powinien złożyć informację podsumowującą VAT-UE za styczeń do 15 lutego 2010 r.

Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe terminy składania informacji podsumowujących VAT-UE. Obecnie zasadą jest, że informacje podsumowujące są składane za okresy miesięczne. Część podatników nadal ma jednak prawo do składania deklaracji kwartalnych.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca 2009 r. informacje podsumowujące należało składać kwartalnie - do 25. dnia miesiąca następującego po upływie kwartału.

REKLAMA

REKLAMA

Informacje miesięczne

Od 1 stycznia 2010 r. informacje podsumowujące należy składać co do zasady za okresy miesięczne, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji wykazywanej w informacji podsumowującej (do 25. dnia miesiąca w przypadku informacji składanych elektronicznie). W praktyce obowiązek comiesięcznego składania informacji podsumowujących będzie obejmował tylko część podatników. Miesięczne informacje podsumowujące mają obowiązek składać ci podatnicy, którzy:

• dokonują wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (w tym dostaw w ramach transakcji trójstronnych) i u których całkowita wartość tych dostaw - bez podatku od wartości dodanej - przekracza w danym kwartale (lub w jednym z czterech poprzednich kwartałów) kwotę 500 000 zł (art. 4 ustawy z 23 października 2009 r.),

REKLAMA

• dokonują wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów i całkowita wartość tych nabyć - bez podatku - przekracza w danym kwartale 50 000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymienieni podatnicy po raz pierwszy złożą miesięczną informację podsumowującą do 15 lutego 2010 r. (do 25 lutego w przypadku składania informacji podsumowującej w formie elektronicznej).

Informacje kwartalne

Podatnicy w przypadkach wymienionych w ustawie mogą nadal składać kwartalne informacje podsumowujące (art. 100 ust. 4 ustawy o VAT). Prawo do składania kwartalnych informacji podsumowujących mają ci podatnicy, którzy:

• dokonują wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (w tym dostaw w ramach transakcji trójstronnych) i u których całkowita wartość tych dostaw - bez podatku od wartości dodanej - nie przekracza w danym kwartale (i w żadnym z czterech poprzednich kwartałów) kwoty 500 000 zł (art. 4 ustawy z 23 października 2009 r.),

• dokonują wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów i całkowita wartość tych nabyć - bez podatku - nie przekracza w danym kwartale 50 000 zł,

• świadczą usługi opodatkowane u nabywcy na zasadach określonych w art. 27b ustawy o VAT (w informacji podsumowującej nie należy wykazywać usług zwolnionych z VAT lub opodatkowanych stawką 0%).

Kwartalne informacje podsumowujące należy składać do 15. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu transakcji wykazywanej w informacji podsumowującej. Należy podkreślić, że podatnicy, którzy mają prawo do składania kwartalnych informacji podsumowujących, nie zostali zobowiązani do zawiadamiania urzędu skarbowego o tym, że zamierzają je składać. Podatnicy, którzy utracą prawo do składania kwartalnych informacji podsumowujących ze względu na przekroczenie limitu obrotów WDT lub WNT, mają obowiązek składać informacje miesięczne, począwszy od miesiąca, w którym przekroczą podane wyżej limity. Tylko gdy przekroczenie nastąpi w ostatnim miesiącu kwartału, podatnik składa jedną informację kwartalną (art. 100 ust. 5 i 6 ustawy o VAT).

Nowe wzory informacji podsumowujących

W 2010 r. podatnicy powinni składać informacje podsumowujące z użyciem nowych wzorów formularzy, obowiązujących od 1 stycznia 2010 r.

• art. 100 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1666

• art. 4 ustawy z 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 195, poz. 1504

Ewa Sławińska

ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA