REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma podczas urlopów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Szafarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Lato to dla wielu firm czas pracy na „pół gwizdka”. Część pracowników jest na urlopach, inni z nich wracają, jeszcze inni - właśnie przygotowują się do wyjazdu. Nie musi to jednak oznaczać kompletnej dezorganizacji firmy.

Każdy pracownik zatrudniony na umowę o pracę ma prawo do nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego i prawa tego nie może się zrzec. Pracodawca tymczasem ma obowiązek udzielić pracownikowi urlopu we wcześniej uzgodnionym, ujętym w planie urlopowym, terminie - oczywiście, jeżeli w firmie sporządza się taki plan.

REKLAMA

Jedynie cztery razy w roku kalendarzowym pracownik może wnioskować każdorazowo o jeden dzień „urlopu na żądanie” i - jak sama nazwa wskazuje - urlop ten nie musi być wcześniej uzgadniany z pracodawcą.

Nie jest tajemnicą, że stan wykorzystania urlopów pracowniczych jest przysłowiowym „oczkiem w głowie” wielu inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy. Jeżeli więc urzędnik wykryje naruszenia w tym obszarze, pracodawcy grozi za to grzywna w wysokości do 5 tysięcy złotych.

Wymiar urlopu

Kwestie zależności stażu pracy oraz wymiaru urlopu reguluje art. 154 Kodeksu pracy. I tak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• po roku pracy wymiar urlopu wynosi 18 dni roboczych,

• po 6 latach pracy - 20 dni roboczych,

• po 10 latach pracy - 26 dni roboczych.

Również poziom wykształcenia pracownika wpływa na długość urlopu. W związku z tym:

• ukończenie zasadniczej szkoły zawodowej stanowi odpowiednik 3 lat pracy,

• ukończenie średniej szkoły zawodowej - 5 lat,

• ukończenie średniej szkoły ogólnokształcącej - 4 lat,

• ukończenie szkoły policealnej - 6 lat,

• ukończenie szkoły wyższej - 8 lat.

Co ważne - przy ustalaniu wymiaru urlopu brany jest pod uwagę jedynie ostatni etap edukacji, nie można więc sumować na przykład lat nauki w szkole średniej i wyższej.

Sposoby na sezon urlopowy

Każdy menedżer musi wypracować odpowiednie sposoby radzenia sobie z sezonem urlopowym, jeśli zależy mu na wydajności pracy danego działu lub firmy.

Oczywiście, wszystko zależy od wielkości firmy lub działu, liczby pracowników na urlopie, długości urlopów oraz - w dużej mierze - rodzaju działalności firmy oraz charakteru pracy poszczególnych pracowników. W niektórych firmach urlopy nawet wielu pracowników naraz mogą nie stanowić większego problemu, w innych natomiast odejście choćby jednego, a tym bardziej kilku pracowników, na kilkutygodniowy urlop może być sytuacją niemal kryzysową. W najgorszej sytuacji są menedżerowie firm produkcyjnych, w których praca odbywa się w systemie ciągłym, zmianowym. Dla takiej firmy okres urlopowy to nie lada wyzwanie, z którym trzeba się odpowiednio zmierzyć, a brakujące ogniwo w postaci pracownika na urlopie zastąpić innym. W lepszej sytuacji są natomiast zarządzający firmami, które prowadzą długookresową działalność koncepcyjną (biura projektów, agencje reklamowe, działy promocji). W tym przypadku nieobecność pracownika lub nawet kilku pracowników naraz nie zaburza rytmu pracy, gdyż zadania przerwane na czas urlopu mogą być z powodzeniem dokończone po jego zakończeniu.

Letnie zastępstwa

REKLAMA

Jednym ze sposobów radzenia sobie z problemem urlopów w firmie jest przekazanie obowiązków danego pracownika innej osobie, czyli zastępstwo wewnątrz firmy lub zatrudnienie dodatkowych pracowników spoza firmy i zaoferowanie im pracy na zastępstwo.

Praca na zastępstwo jest szczególną formą umowy na czas określony. Zawiera się ją na czas nieobecności pracownika, szczególnie w czasie okresów urlopowych, ale również w przypadku absencji spowodowanej długą chorobą, urlopem macierzyńskim lub urlopem wychowawczym.

Umowa na zastępstwo może być zawarta wyłącznie od dnia powstania nieobecności pracownika zastępowanego i wyłącznie do dnia jego powrotu do pracy.

Kwestie zawierania umowy na zastępstwo reguluje art. 25 § 1 Kodeksu pracy (ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r., tekst jedn. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Praca tymczasowa

Rozwiązaniem coraz bardziej popularnym i cenionym przez wiele firm - szczególnie w okresie urlopowym, ale nie tylko - jest zatrudnianie pracowników tymczasowych. Ze względu na wygodę, sięga po nie coraz więcej firm.

Co charakterystyczne, w przypadku pracy tymczasowej mamy do czynienia z trzema podmiotami powiązanymi ze sobą odpowiednimi umowami: przedsiębiorstwem zlecającym pracę, agencją pracy tymczasowej oraz pracownikiem tymczasowym.

REKLAMA

Przedsiębiorstwo zlecające pracę zawiera z agencją pracy tymczasowej umowę na wykonanie określonego zakresu pracy (umowa o świadczenie pracy tymczasowej). Agencja z kolei zleca wykonanie tych usług pracownikom tymczasowym (podpisując z nimi umowę o pracę bądź umowę cywilnoprawną na wykonywanie określonego zadania). Wynagrodzenie za wykonaną pracę wypłaca pracownikom agencja. Pracownik tymczasowy związany jest więc umową z agencją pracy tymczasowej, natomiast z przedsiębiorstwem, na rzecz którego pracuje, nie wiąże go żadna umowa. Agencja otrzymuje prowizję za pośrednictwo i organizację całego procesu wykonania pracy.

Od 1 lipca 2007 roku obowiązuje ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy, która znowelizowała jednocześnie przepisy ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Według nowych przepisów pracodawca musi przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego dla stanowisk pracy, na których zatrudnieni są pracownicy tymczasowi. Pracownicy zaś muszą zostać poinformowani o jej wynikach. W sytuacji, gdy w firmie dojdzie do wypadku przy pracy z udziałem pracowników tymczasowych, pracodawca musi zbadać jego okoliczności i przyczyny.

Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 lipca 2007 roku szkolenia bhp ma obowiązek przeprowadzać przedsiębiorca, u którego pracują pracownicy tymczasowi, a nie - jak do tej pory - agencja pracy tymczasowej.

Jeżeli natomiast rodzaj pracy tego wymaga, to obecnie przedsiębiorcy muszą również zapewnić pracownikom tymczasowym odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej (czyli urządzenia i wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo pracy). Muszą też zadbać o napoje i posiłki dla nich.

Za nieprzestrzeganie nowych przepisów inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy mają prawo nakładać na przedsiębiorców wysokie kary.

Pracownik w leasingu i telepraca

Innym sposobem na sezon urlopowy, choć znacznie rzadziej wykorzystywanym niż praca tymczasowa - jest wypożyczanie pracowników, czyli leasing pracowników. Metoda leasingu pracowników polega na tym, że dana firma w określonych sytuacjach oddaje bezpłatnie swojego pracownika do dyspozycji innego pracodawcy. Najczęściej odbywa się to w ramach współpracy między obu firmami. Możliwe jest również - oczywiście, za zgodą pracownika - zawieszenie dotychczasowej umowy o pracę i podjęcie pracy na rzecz innego pracodawcy na podstawie porozumienia pracodawców. Na okres pracy u nowego pracodawcy pracownik i pracodawca podpisują terminową umowę o pracę.

Leasing pracowniczy może odbywać się bezpośrednio pomiędzy dwoma współpracującymi ze sobą firmami. Organizowaniem leasingu pracowniczego zajmują się również agencje pracy tymczasowej.

W niektórych firmach w sezonie urlopowym dobrze sprawdza się także telepraca (oczywiście, jeżeli rodzaj działalności na to pozwala). Gdy etatowi pracownicy są na urlopach, część ich zadań mogą w tym czasie przejąć telepracownicy.

Dla pracodawcy jest to bardzo wygodna forma, gdyż - jak sama nazwa wskazuje - telepracownik pracuje zdalnie, a więc nie trzeba organizować mu w firmie stanowiska pracy. Tego rodzaju pracownik wykonuje zlecone zadania na zewnątrz przedsiębiorstwa, a pracodawca rozlicza go tylko z efektów pracy.

Małgorzata Szafarz

portal Nowebiuro.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sekretariat

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA