REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma podczas urlopów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Szafarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Lato to dla wielu firm czas pracy na „pół gwizdka”. Część pracowników jest na urlopach, inni z nich wracają, jeszcze inni - właśnie przygotowują się do wyjazdu. Nie musi to jednak oznaczać kompletnej dezorganizacji firmy.

Każdy pracownik zatrudniony na umowę o pracę ma prawo do nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego i prawa tego nie może się zrzec. Pracodawca tymczasem ma obowiązek udzielić pracownikowi urlopu we wcześniej uzgodnionym, ujętym w planie urlopowym, terminie - oczywiście, jeżeli w firmie sporządza się taki plan.

REKLAMA

Jedynie cztery razy w roku kalendarzowym pracownik może wnioskować każdorazowo o jeden dzień „urlopu na żądanie” i - jak sama nazwa wskazuje - urlop ten nie musi być wcześniej uzgadniany z pracodawcą.

Nie jest tajemnicą, że stan wykorzystania urlopów pracowniczych jest przysłowiowym „oczkiem w głowie” wielu inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy. Jeżeli więc urzędnik wykryje naruszenia w tym obszarze, pracodawcy grozi za to grzywna w wysokości do 5 tysięcy złotych.

Wymiar urlopu

Kwestie zależności stażu pracy oraz wymiaru urlopu reguluje art. 154 Kodeksu pracy. I tak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• po roku pracy wymiar urlopu wynosi 18 dni roboczych,

• po 6 latach pracy - 20 dni roboczych,

• po 10 latach pracy - 26 dni roboczych.

Również poziom wykształcenia pracownika wpływa na długość urlopu. W związku z tym:

• ukończenie zasadniczej szkoły zawodowej stanowi odpowiednik 3 lat pracy,

• ukończenie średniej szkoły zawodowej - 5 lat,

• ukończenie średniej szkoły ogólnokształcącej - 4 lat,

• ukończenie szkoły policealnej - 6 lat,

• ukończenie szkoły wyższej - 8 lat.

Co ważne - przy ustalaniu wymiaru urlopu brany jest pod uwagę jedynie ostatni etap edukacji, nie można więc sumować na przykład lat nauki w szkole średniej i wyższej.

Sposoby na sezon urlopowy

Każdy menedżer musi wypracować odpowiednie sposoby radzenia sobie z sezonem urlopowym, jeśli zależy mu na wydajności pracy danego działu lub firmy.

Oczywiście, wszystko zależy od wielkości firmy lub działu, liczby pracowników na urlopie, długości urlopów oraz - w dużej mierze - rodzaju działalności firmy oraz charakteru pracy poszczególnych pracowników. W niektórych firmach urlopy nawet wielu pracowników naraz mogą nie stanowić większego problemu, w innych natomiast odejście choćby jednego, a tym bardziej kilku pracowników, na kilkutygodniowy urlop może być sytuacją niemal kryzysową. W najgorszej sytuacji są menedżerowie firm produkcyjnych, w których praca odbywa się w systemie ciągłym, zmianowym. Dla takiej firmy okres urlopowy to nie lada wyzwanie, z którym trzeba się odpowiednio zmierzyć, a brakujące ogniwo w postaci pracownika na urlopie zastąpić innym. W lepszej sytuacji są natomiast zarządzający firmami, które prowadzą długookresową działalność koncepcyjną (biura projektów, agencje reklamowe, działy promocji). W tym przypadku nieobecność pracownika lub nawet kilku pracowników naraz nie zaburza rytmu pracy, gdyż zadania przerwane na czas urlopu mogą być z powodzeniem dokończone po jego zakończeniu.

Letnie zastępstwa

REKLAMA

Jednym ze sposobów radzenia sobie z problemem urlopów w firmie jest przekazanie obowiązków danego pracownika innej osobie, czyli zastępstwo wewnątrz firmy lub zatrudnienie dodatkowych pracowników spoza firmy i zaoferowanie im pracy na zastępstwo.

Praca na zastępstwo jest szczególną formą umowy na czas określony. Zawiera się ją na czas nieobecności pracownika, szczególnie w czasie okresów urlopowych, ale również w przypadku absencji spowodowanej długą chorobą, urlopem macierzyńskim lub urlopem wychowawczym.

Umowa na zastępstwo może być zawarta wyłącznie od dnia powstania nieobecności pracownika zastępowanego i wyłącznie do dnia jego powrotu do pracy.

Kwestie zawierania umowy na zastępstwo reguluje art. 25 § 1 Kodeksu pracy (ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r., tekst jedn. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Praca tymczasowa

Rozwiązaniem coraz bardziej popularnym i cenionym przez wiele firm - szczególnie w okresie urlopowym, ale nie tylko - jest zatrudnianie pracowników tymczasowych. Ze względu na wygodę, sięga po nie coraz więcej firm.

Co charakterystyczne, w przypadku pracy tymczasowej mamy do czynienia z trzema podmiotami powiązanymi ze sobą odpowiednimi umowami: przedsiębiorstwem zlecającym pracę, agencją pracy tymczasowej oraz pracownikiem tymczasowym.

REKLAMA

Przedsiębiorstwo zlecające pracę zawiera z agencją pracy tymczasowej umowę na wykonanie określonego zakresu pracy (umowa o świadczenie pracy tymczasowej). Agencja z kolei zleca wykonanie tych usług pracownikom tymczasowym (podpisując z nimi umowę o pracę bądź umowę cywilnoprawną na wykonywanie określonego zadania). Wynagrodzenie za wykonaną pracę wypłaca pracownikom agencja. Pracownik tymczasowy związany jest więc umową z agencją pracy tymczasowej, natomiast z przedsiębiorstwem, na rzecz którego pracuje, nie wiąże go żadna umowa. Agencja otrzymuje prowizję za pośrednictwo i organizację całego procesu wykonania pracy.

Od 1 lipca 2007 roku obowiązuje ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy, która znowelizowała jednocześnie przepisy ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Według nowych przepisów pracodawca musi przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego dla stanowisk pracy, na których zatrudnieni są pracownicy tymczasowi. Pracownicy zaś muszą zostać poinformowani o jej wynikach. W sytuacji, gdy w firmie dojdzie do wypadku przy pracy z udziałem pracowników tymczasowych, pracodawca musi zbadać jego okoliczności i przyczyny.

Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 lipca 2007 roku szkolenia bhp ma obowiązek przeprowadzać przedsiębiorca, u którego pracują pracownicy tymczasowi, a nie - jak do tej pory - agencja pracy tymczasowej.

Jeżeli natomiast rodzaj pracy tego wymaga, to obecnie przedsiębiorcy muszą również zapewnić pracownikom tymczasowym odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej (czyli urządzenia i wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo pracy). Muszą też zadbać o napoje i posiłki dla nich.

Za nieprzestrzeganie nowych przepisów inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy mają prawo nakładać na przedsiębiorców wysokie kary.

Pracownik w leasingu i telepraca

Innym sposobem na sezon urlopowy, choć znacznie rzadziej wykorzystywanym niż praca tymczasowa - jest wypożyczanie pracowników, czyli leasing pracowników. Metoda leasingu pracowników polega na tym, że dana firma w określonych sytuacjach oddaje bezpłatnie swojego pracownika do dyspozycji innego pracodawcy. Najczęściej odbywa się to w ramach współpracy między obu firmami. Możliwe jest również - oczywiście, za zgodą pracownika - zawieszenie dotychczasowej umowy o pracę i podjęcie pracy na rzecz innego pracodawcy na podstawie porozumienia pracodawców. Na okres pracy u nowego pracodawcy pracownik i pracodawca podpisują terminową umowę o pracę.

Leasing pracowniczy może odbywać się bezpośrednio pomiędzy dwoma współpracującymi ze sobą firmami. Organizowaniem leasingu pracowniczego zajmują się również agencje pracy tymczasowej.

W niektórych firmach w sezonie urlopowym dobrze sprawdza się także telepraca (oczywiście, jeżeli rodzaj działalności na to pozwala). Gdy etatowi pracownicy są na urlopach, część ich zadań mogą w tym czasie przejąć telepracownicy.

Dla pracodawcy jest to bardzo wygodna forma, gdyż - jak sama nazwa wskazuje - telepracownik pracuje zdalnie, a więc nie trzeba organizować mu w firmie stanowiska pracy. Tego rodzaju pracownik wykonuje zlecone zadania na zewnątrz przedsiębiorstwa, a pracodawca rozlicza go tylko z efektów pracy.

Małgorzata Szafarz

portal Nowebiuro.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sekretariat

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA