REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje dla firm w 2009 r.

Mariusz Gawrychowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na dotacjach w regionach skorzystają głównie mikrofirmy; każdy region planuje dla nich konkurs. Najwięcej konkursów będzie w pierwszych miesiącach 2009 roku. Najsłabsze wsparcie inwestycyjne dla firm będzie oferowało w przyszłym roku Mazowsze.

Małe firmy, które są zainteresowane pozyskaniem unijnych funduszy na swoje inwestycje, powinny w przyszłym roku pilnie przyglądać się poczynaniom urzędów marszałkowskich. Z zestawienia przygotowanego przez GP wynika bowiem, że w przyszłym roku mogą oni dostać ponad 1,3 mld zł (ponad 350 mln euro) unijnych dotacji na swoje inwestycje w ramach regionalnych programów operacyjnych.

REKLAMA

- To sporo pieniędzy, które przydadzą się zwłaszcza teraz, gdy docierają do nas sygnały o problemach polskich firm - mówi Ewa Fedor, ekspert ds. funduszy UE w Konfederacji Pracodawców Polskich.

Dodaje, że podobną kwotę przedsiębiorcy mieli do dyspozycji na lata 2004-2005 w programie Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw w Działaniu 2.3.

Pula jeszcze wzrośnie

Wartość wsparcia, które może w 2009 roku trafić do przedsiębiorców, na pewno jeszcze się zwiększy. Część regionów bowiem jeszcze nie wie, ile środków przeznaczy na konkursy. Z szacunków GP wynika, że w grę wchodzi ok. 200 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Harmonogram konkursów na 2009 rok zostanie przedstawiony do końca listopada - mówi Przemysław Maćkowiak z wielkopolskiego urzędu marszałkowskiego.

- Termin mamy wyznaczony, ale dokładna kwota, jaka zostanie przeznaczona na wsparcie inwestycyjne dla firm, zostanie określona w miesiącu poprzedzającym nabór wniosków - tłumaczy Daniel Kozik z podkarpackiego urzędu marszałkowskiego.

Negatywnym wyjątkiem jest województwo warmińsko-mazurskie, które jako jedyne nie było w stanie udzielić żadnej informacji na temat wspierania ze środków unijnych przedsiębiorców w 2009 roku.

Najwięcej konkursów będzie w pierwszej połowie roku. Regiony chcą odpowiedzieć na olbrzymie zapotrzebowanie na środki unijne ze strony firm.

- Określiliśmy termin ogłoszenia wszystkich konkursów na dotacje inwestycyjne dla firm na styczeń 2009 r. - mówi GP Elżbieta Polak, wicemarszałek województwa lubuskiego.

REKLAMA

Województwo świętokrzyskie może już w przyszłym roku rozdzielić wszystkie unijne pieniądze wśród przedsiębiorców. Tam najbliższy konkurs jest planowany na grudzień 2008-styczeń 2009 r. i może być ostatnią szansą na zdobycie unijnych dotacji z puli na lata 2007-2013 przez lokalnych przedsiębiorców.

- Zarząd województwa zastanawia się nad wydaniem wszystkich środków na wsparcie inwestycyjne dla firm. To skutek dużego zainteresowania firm pierwszym konkursem, który odbył się w maju - wyjaśnia Aleksandra Woźniak ze świętokrzyskiego urzędu marszałkowskiego.

Najwięcej dla najmniejszych firm

Największe możliwości uzyskania wsparcia z UE będą miały w przyszłym roku mikroprzedsiębiorstwa. Praktycznie każde województwo planuje dla nich konkurs. Gorzej wygląda sytuacja z większymi firmami. W części regionów w ogóle nie będzie dla nich pieniędzy.

Negatywnym przykładem jest Mazowsze. W 2009 roku - oprócz specjalistycznych dotacji na informatyzację czy dla branży turystycznej - władze Mazowsza zaplanowały tylko wspieranie najmniejszych firm, które chcą realizować projekty o wartości do 40 tys. zł.

Nie najlepiej sytuacja wygląda także na Dolnym Śląsku, gdzie w przyszłym roku planowany jest tylko jeden konkurs wspierający inwestycje - i to tylko dla branży turystycznej. Kolejne dotacje mają być w 2010 roku.

- Zarząd województwa zastanawia się nad zoorganizowaniem w 2009 roku jeszcze jednego konkursu. Miałyby to być dotacje do innowacyjnych inwestycji - mówi GP Barbara Kaśnikowska, dyrektor Dolnośląskiej Instytucji Pośredniczącej, odpowiadająca za dystrybucję funduszy unijnych na Dolnym Śląsku.

Dotacje dla firm w regionalnych programach operacyjnych w 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA