REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na dotacjach w regionach skorzystają głównie mikrofirmy; każdy region planuje dla nich konkurs. Najwięcej konkursów będzie w pierwszych miesiącach 2009 roku. Najsłabsze wsparcie inwestycyjne dla firm będzie oferowało w przyszłym roku Mazowsze.

Małe firmy, które są zainteresowane pozyskaniem unijnych funduszy na swoje inwestycje, powinny w przyszłym roku pilnie przyglądać się poczynaniom urzędów marszałkowskich. Z zestawienia przygotowanego przez GP wynika bowiem, że w przyszłym roku mogą oni dostać ponad 1,3 mld zł (ponad 350 mln euro) unijnych dotacji na swoje inwestycje w ramach regionalnych programów operacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

- To sporo pieniędzy, które przydadzą się zwłaszcza teraz, gdy docierają do nas sygnały o problemach polskich firm - mówi Ewa Fedor, ekspert ds. funduszy UE w Konfederacji Pracodawców Polskich.

Dodaje, że podobną kwotę przedsiębiorcy mieli do dyspozycji na lata 2004-2005 w programie Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw w Działaniu 2.3.

Pula jeszcze wzrośnie

REKLAMA

Wartość wsparcia, które może w 2009 roku trafić do przedsiębiorców, na pewno jeszcze się zwiększy. Część regionów bowiem jeszcze nie wie, ile środków przeznaczy na konkursy. Z szacunków GP wynika, że w grę wchodzi ok. 200 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Harmonogram konkursów na 2009 rok zostanie przedstawiony do końca listopada - mówi Przemysław Maćkowiak z wielkopolskiego urzędu marszałkowskiego.

- Termin mamy wyznaczony, ale dokładna kwota, jaka zostanie przeznaczona na wsparcie inwestycyjne dla firm, zostanie określona w miesiącu poprzedzającym nabór wniosków - tłumaczy Daniel Kozik z podkarpackiego urzędu marszałkowskiego.

Negatywnym wyjątkiem jest województwo warmińsko-mazurskie, które jako jedyne nie było w stanie udzielić żadnej informacji na temat wspierania ze środków unijnych przedsiębiorców w 2009 roku.

Najwięcej konkursów będzie w pierwszej połowie roku. Regiony chcą odpowiedzieć na olbrzymie zapotrzebowanie na środki unijne ze strony firm.

- Określiliśmy termin ogłoszenia wszystkich konkursów na dotacje inwestycyjne dla firm na styczeń 2009 r. - mówi GP Elżbieta Polak, wicemarszałek województwa lubuskiego.

Województwo świętokrzyskie może już w przyszłym roku rozdzielić wszystkie unijne pieniądze wśród przedsiębiorców. Tam najbliższy konkurs jest planowany na grudzień 2008-styczeń 2009 r. i może być ostatnią szansą na zdobycie unijnych dotacji z puli na lata 2007-2013 przez lokalnych przedsiębiorców.

- Zarząd województwa zastanawia się nad wydaniem wszystkich środków na wsparcie inwestycyjne dla firm. To skutek dużego zainteresowania firm pierwszym konkursem, który odbył się w maju - wyjaśnia Aleksandra Woźniak ze świętokrzyskiego urzędu marszałkowskiego.

Najwięcej dla najmniejszych firm

Największe możliwości uzyskania wsparcia z UE będą miały w przyszłym roku mikroprzedsiębiorstwa. Praktycznie każde województwo planuje dla nich konkurs. Gorzej wygląda sytuacja z większymi firmami. W części regionów w ogóle nie będzie dla nich pieniędzy.

Negatywnym przykładem jest Mazowsze. W 2009 roku - oprócz specjalistycznych dotacji na informatyzację czy dla branży turystycznej - władze Mazowsza zaplanowały tylko wspieranie najmniejszych firm, które chcą realizować projekty o wartości do 40 tys. zł.

Nie najlepiej sytuacja wygląda także na Dolnym Śląsku, gdzie w przyszłym roku planowany jest tylko jeden konkurs wspierający inwestycje - i to tylko dla branży turystycznej. Kolejne dotacje mają być w 2010 roku.

- Zarząd województwa zastanawia się nad zoorganizowaniem w 2009 roku jeszcze jednego konkursu. Miałyby to być dotacje do innowacyjnych inwestycji - mówi GP Barbara Kaśnikowska, dyrektor Dolnośląskiej Instytucji Pośredniczącej, odpowiadająca za dystrybucję funduszy unijnych na Dolnym Śląsku.

Dotacje dla firm w regionalnych programach operacyjnych w 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA