REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie łatwiej założyć firmę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jedno okienko powstanie tylko przejściowo. Od 2011 roku będzie możliwa rejestracja firm przez internet. Centralny rejestr zastąpi lokalne ewidencje działalności gospodarczej w gminach.

Już teraz wiadomo, że od 1 kwietnia 2009 r. zacznie funkcjonować jedno okienko, w którym będą rejestrowali się przedsiębiorcy i załatwiali wszystkie sprawy związane z wprowadzanymi przez siebie zmianami w działalności gospodarczej. Natomiast od 1 lipca 2011 r. rozpocznie działalność Centralna Ewidencja Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), która umożliwi rejestrowanie się przedsiębiorców przez internet i wprowadzenie instytucji tzw. zero okienka. Zaproponowane przez resort gospodarki zmiany ograniczą również istniejącą dziś uznaniowość inspektorów w zakresie kontroli prowadzenia działalności gospodarczej.

REKLAMA

Wszystko to zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw przyjęty w piątek przez Sejm.

Najpierw jedno okienko

REKLAMA

Do czasu rozpoczęcia działalności przez CEIDG osoby, które chcą rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, będą rejestrowały się w gminie, wypełniając zintegrowany formularz. Dzięki temu przedsiębiorca nie będzie musiał składać aż czterech wniosków, jak jest obecnie. Wprawdzie już teraz gmina może przyjąć od osoby, która chce wpisać się do ewidencji, formularze dotyczące aktualizacji NIP oraz nadania numeru REGON, to jednak w praktyce przedsiębiorcy sami załatwiają te sprawy w urzędzie skarbowym i urzędzie statystycznym.

Od kwietnia 2009 r. przedsiębiorca będzie mógł podjąć działalność gospodarczą już w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej albo po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (wniosek o wpis może uwzględniać późniejszy dzień rozpoczęcia działalności niż dzień złożenia wniosku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potem rejestracja przez internet

Od 1 lipca 2011 r. przedsiębiorca będzie mógł założyć firmę bez wychodzenia z domu. Umożliwi mu to wprowadzenie rejestracji w systemie zero okienka, co pozwoli zrezygnować z dopełnienia szeregu procedur rejestracyjnych. Aby zarejestrować się, wystarczy wypełnić tylko jeden wniosek i przesłać go przez internet. Dane zawarte we wniosku zostaną wpisane do CEIDG.

REKLAMA

- Przedsiębiorca zostanie wpisany do ewidencji w momencie wpisania jego danych do Centralnej Ewidencji zwanej platformą informatyczną, albo CEIDG - tłumaczy radca prawny Wojciech Biernacki z Kancelarii Radców Prawnych Biernaccy. Platforma zastąpi więc lokalne ewidencje działalności. Natomiast organy gminy, sądy, kuratorzy, organy wydające licencje, koncesje i rejestrujące działalność regulowaną będą mogły za pośrednictwem platformy informatycznej uzyskać potrzebne wiadomości o przedsiębiorcy - dodaje Wojciech Biernacki.

W początkowym okresie przedsiębiorcy będą mogli wybrać rejestrację przez internet albo w tradycyjnej formie papierowej. Dlatego zostaną utworzone dwa kanały komunikacji: papierowy i elektroniczny. Papierowe formularze od przedsiębiorców przyjmować będą nadal gminy. Natomiast w systemie on-line przedsiębiorca będzie mógł się samodzielnie zarejestrować, wypełniając formularz elektroniczny opublikowany na stronie internetowej CEIDG. Wystarczy, że wprowadzi dane do elektronicznego formularza, opatrzy go podpisem elektronicznym i wyśle.

Przesłane w ten sposób dane zostaną zweryfikowane przez porównanie z informacjami zawartymi w systemie PESEL i TERYT. Natomiast przedsiębiorca otrzyma potwierdzenie wniosku o wpis do ewidencji opatrzone podpisem elektronicznym.

Autorzy projektu nowelizacji przewidują, że w ciągu 5 lat od uruchomienia platformy elektronicznej przedsiębiorcy zrezygnują ze składania wniosków w formie papierowej.

Można wnieść sprzeciw

Projekt przewiduje, że każda kontrola działalności gospodarczej powinna być prowadzona według zasad ujętych w znowelizowanej ustawie o działalności gospodarczej. Przedsiębiorca będzie musiał zostać zawiadomiony przez inspekcję o zamiarze wszczęcia kontroli. Inspektorzy podejmą czynności dopiero po okazaniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Natomiast czynności tylko po okazaniu legitymacji służbowej będą mogły być prowadzone tylko wówczas, gdy jest to potrzebne do przeciwdziałania przestępstwu.

Przedsiębiorca, który poniesie szkodę z powodu czynności kontrolnych bez upoważnienia lub przekroczenia zakresu kontroli określonego w upoważnieniu, będzie mógł wystąpić o odszkodowanie. Natomiast dokumenty uzyskane podczas kontroli działalności gospodarczej prowadzonej z naruszeniem przepisów nie będą mogły stanowić dowodu w postępowaniu administracyjnym, podatkowym, karnym lub karnym skarbowym prowadzonym przeciwko przedsiębiorcy.

Projekt przewiduje ograniczenie czasu trwania kontroli do:

• 12 dni roboczych dla mikroprzedsiębiorców,

• 18 dni roboczych dla małych przedsiębiorców,

• 24 dni robocze dla średnich przedsiębiorców,

• 48 dni roboczych dla pozostałych przedsiębiorców.

Natomiast przedłużenie tego okresu stanie się możliwe tylko z przyczyn niezależnych od organu kontroli i wymagać będzie uzasadnienia na piśmie - tłumaczy radca prawny Piotr Olczyk z Kancelarii Olczyk & Kubicki. Jego zdaniem istotna dla przedsiębiorców jest też przewidziana w projekcie możliwość wniesienia sprzeciwu podczas kontroli w firmie, wówczas gdy inspektor będzie wykonywał czynności na przykład z naruszeniem prawa.

Co zmieni się w prowadzeniu działalności gospodarczej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

29 mln zł koszt utworzenia i funkcjonowania Centralnej Informacji o Działalności Gospodarczej

85 proc. kosztów systemu CEGID sfinansują środki pochodzące z Unii Europejskiej

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

OPINIE

ANDRZEJ ARENDARSKI

Krajowa Izba Gospodarcza

Dla przedsiębiorców najważniejsze jest ograniczenie uciążliwości i czasu kontroli oraz samowoli inspektorów. Dotychczas kontrole omijały wiele ograniczeń wynikających z konstytucji przedsiębiorców, powołując się na ustawy szczegółowe. Projekt przygotowany przez resort gospodarki zakłada nowelizację około 60 ustaw, co powinno w sposób jednoznaczny utrwalić zasadę nadrzędności przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie procedur kontrolnych.

Obowiązująca ustawa o swobodzie działalności gospodarczej nie precyzuje powodów, dla których można było przedłużać kontrolę. Inspektorzy uzasadniali każde opóźnienie potrzebą posiadania większej ilości czasu na przeprowadzenie kontroli. Natomiast projekt przewiduje, że przedłużenie kontroli będzie możliwe tylko z przyczyn niezależnych od organu kontroli oraz będzie musiało zmieścić się w granicach limitu czasu wyznaczonego na inspekcje poszczególnych przedsiębiorców.

JERZY BARTNIK

Związek Rzemiosła Polskiego

Drobni przedsiębiorcy od dawna czekają na wprowadzenie dalszych zmian do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Czynności przekraczające zakres kontroli albo wykonywane bez upoważnienia lub z jego przekroczeniem mają stanowić czyn niedozwolony. Odpowiedzialność odszkodowawczą solidarnie ze Skarbem Państwa za wyrządzone szkody ponosić będzie wówczas pracownik organu kontroli naruszający prawo. To ważne zmiany. Korzystnie oceniam też przyjęcie, że dowody uzyskane podczas kontroli prowadzonej z naruszeniem przepisów prawa nie będą mogły stanowić dowodu w postępowaniu administracyjnym, podatkowym, karnym lub karnym skarbowym. Przepis o tym stanowiący powinien w sposób zasadniczy zmienić nastawienie organów kontrolnych wobec przedsiębiorców. Podobnie doceniam propozycję wprowadzenia możliwości wnoszenia sprzeciwu przez przedsiębiorcę, gdy inspekcja narusza zakaz równoczesności kontroli albo przekracza limit czasu jej trwania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA