REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Już od grudnia firma szybciej odzyska podatek naliczony

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowy termin zwrotu podatku naliczonego wyniesie 60 zamiast 180 dni. Podatnik będzie mógł obniżyć kwotę podatku należnego w ciągu całego roku podatkowego. Zniknie 30-proc. sankcja, a sztywną kaucję gwarancyjną zastąpi nowy system zabezpieczeń.

Podstawowym terminem zwrotu VAT naliczonego będzie termin 60-dniowy. W świetle obowiązujących przepisów ustawy o VAT zwrot w ciągu 60 dni ma charaktery wyjątkowy, a zasadniczy termin zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynosi 180 dni. Uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o VAT ustala jeden 60-dniowy podstawowy termin zwrotu podatku. To niejedyna korzystna zmiana w sposobie rozliczeń VAT, która zacznie obowiązywać od 1 grudnia.

REKLAMA

Termin zwrotu VAT

W ocenie Janiny Fornalik, doradcy podatkowego w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, skrócenie podstawowego terminu zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym z sześciu do dwóch miesięcy wielu firmom usprawni funkcjonowanie.

- Trzeba jednak pamiętać, że nadal w terminie półrocznym będą otrzymywać zwrot VAT firmy działające krócej niż rok, jeśli nie złożą zabezpieczenia majątkowego - mówi Janina Fornalik.

Nowe przepisy wchodzą w życie 1 grudnia 2008 r. Jednak zgodnie z przepisem przejściowym do rozliczenia za okresy rozliczeniowe poprzedzające okres przypadający na dzień wejścia w życie nowelizacji w zakresie zwrotu podatku stosuje się przepisy art. 87 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie nowelizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odliczenie VAT naliczonego

To niejedyna zmiana w zakresie odliczania podatku naliczonego. Z jednej strony ustalono szybszy zwrot podatku, z drugiej - wydłużono termin na dokonanie odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur lub dokumentów celnych.

REKLAMA

Zdaniem Janiny Fornalik niewątpliwie korzystne jest wydłużenie terminu na odliczenie VAT naliczonego z obecnych dwóch miesięcy do dowolnego miesiąca następującego po miesiącu otrzymania faktury, jednak nie później niż do ostatniego miesiąca roku podatkowego, którym dla VAT jest zawsze rok kalendarzowy.

- Zasadniczo podatnicy w ciągu roku nie będą musieli korygować deklaracji, aby odliczyć VAT. Brzmienie nowego przepisu pozostawia jednak istotne wątpliwości w sytuacji faktur otrzymanych w grudniu - uważa nasza rozmówczyni.

Dodaje, że prawdopodobnie celem wprowadzenia tej zmiany było ograniczenie do grudnia możliwości odliczenia VAT ze wszystkich faktur otrzymanych w danym roku, również z faktur otrzymanych w grudniu.

- Moim zdaniem, wykładnia uchwalonego przepisu pozwala na ujęcie faktur otrzymanych w grudniu również w następnych miesiącach, aż do końca następnego roku. Jeśli przepis ten nie zostanie zmieniony, z pewnością będzie on przedmiotem sporu podatników z organami podatkowymi - mówi Janina Fornalik.

Nowa kaucja

REKLAMA

Nowelizacja eliminuje obowiązek składania kaucji gwarancyjnej w wysokości 250 tys. zł przez podatników rozpoczynających działalność w handlu wewnątrzwspólnotowym. Zamiast sztywnej kaucji wprowadza nowy system zabezpieczeń, który ma być mniej restrykcyjny od obecnego - zabezpieczenie w postaci gwarancji bankowej, ubezpieczenia, poręczenia banku lub weksla na kwotę odpowiadającą kwocie wnioskowanego zwrotu podatku.

Doktor Krzysztof Biernacki, z firmy Rödl i Partner we Wrocławiu, zwraca uwagę, że likwidacja kaucji jest przede wszystkim konsekwencją orzeczenia ETS z 10 lipca 2008 r. (C-25/07), który uznał jej stosowanie za niezgodne z zasadą proporcjonalności ochrony budżetu państwa przed ewentualnymi wyłudzeniami podatku.

- Zmiana sztywnej kwoty kaucji na zabezpieczenie proporcjonalne do wartości zwrotu podatku jest korzystnym rozwiązaniem dla małych przedsiębiorców. Natomiast przy dużych podmiotach, gdzie zaraz po rozpoczęciu działalności kwota zwrotu może przekraczać dotychczasową wartość kaucji, proponowane rozwiązanie zwiększa kwotę, a tym samym koszty ustanowionego zabezpieczenia - wskazuje Krzysztof Biernacki.

Zdaniem Andrzeja Dębca, partnera w kancelarii Lovells, zniesienie kaucji gwarancyjnej należy ocenić pozytywnie.

- Konieczność jej składania była bardzo dotkliwym obciążeniem dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność. Ponadto naruszała ona zasadę konkurencji i neutralności VAT, co zostało podkreślone w orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wydanym w lipcu tego roku - mówi Andrzej Dębiec.

Jednak w opinii eksperta również nowym przepisom można postawić zarzut, że nie realizują w pełni postulatów wynikających z wyroku ETS.

- Wprowadzana zmiana nie likwiduje ograniczeń dla nowych podatników, a jedynie zmniejsza stopień ich dolegliwości, wprowadzając zabezpieczenia bezgotówkowe w miejsce obowiązku wpłaty określonej kwoty - mówi Andrzej Dębiec.

Zdaniem naszego rozmówcy jest to kolejny przykład na to, że ustawodawca nie jest w stanie podjąć bardziej odważnych decyzji co do uproszczenia i tworzenia przyjaznego przedsiębiorcom systemu podatkowego.

Jak wskazuje Krzysztof Biernacki, na uwagę zasługują także przepisy przejściowe nowelizacji, zgodnie z którymi dotychczasowe rozwiązania stosuje się do końca okresu rozliczeniowego, na który zostało złożone zabezpieczenie. Ustawodawca wprowadza możliwość zmiany dotychczasowej kaucji na zabezpieczenie proporcjonalne w formie fakultatywnej.

- Oznacza to, że od decyzji organu podatkowego zależeć będzie, czy dotychczasowe zabezpieczenie ulegnie zmianie. W sytuacji gdyby odpowiedź była odmowna, podmioty rejestrujące się przed wejściem w życie nowelizacji jako podatnicy VAT UE mogą czekać na zwrot złożonej kaucji nawet półtora roku - podkreśla ekspert.

Sankcja VAT

Od grudnia z ustawy o VAT ma zniknąć również sankcja VAT.

- To bardzo dobra informacja dla przedsiębiorców, gdyż konieczność zapłaty 30-proc. sankcji nawet w przypadku drobnych błędów była bardzo dokuczliwa - mówi Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w kancelarii podatkowej Ożóg i Wspólnicy.

Wyjaśnia, że sankcja jest nakładana bez względu na winę podatnika, a organ podatkowy ma obowiązek jej ustalenia.

- Tak samo traktowano więc podatników, którzy się pomylili, i tych, którzy wykorzystywali przepisy ustawy sprzecznie z jej celem - podkreśla Andrzej Nikończyk. Zdaniem eksperta nie można pomijać również kwestii zgodności prawa do ustalania sankcji przez organy podatkowe z przepisami wspólnotowymi, przy czym spór ten nie znalazł jeszcze ostatecznego rozstrzygnięcia.

Ekspert zwraca uwagę, że sankcja zniknie z ustawy z 1 grudnia, jednak będzie ustalana nadal w postępowaniach wszczętych przed wejściem w życie ustawy nowelizującej i niezakończonych do tego dnia decyzją ostateczną. O ile postępowanie wszczęto przed tą datą, podatnik musi liczyć się z koniecznością zapłaty sankcji.

- Budzi to wątpliwości, gdyż w orzecznictwie (szczególnie dotyczącym ustalania sankcji po 1 maja 2004 r. za okresy rozliczeniowe sprzed akcesji) można spotkać stanowiska, zgodnie z którymi możliwość nałożenia sankcji nie powinna być zależna od momentu wszczęcia postępowania podatkowego. Ustawodawca wydaje się mieć jednak inne zdanie - mówi Andrzej Nikończyk.

Deklaracja importowa

Wprowadzono możliwość wykazywania podatku należnego z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Wojciech Śliż, starszy menedżer w dziale doradztwa podatkowego w PricewaterhouseCoopers, wskazuje, że funkcjonujący obecnie mechanizm rozliczenia VAT od importu towarów powoduje, że od momentu zapłaty podatku należnego do urzędu celnego a dokonaniem odliczenia wpłaconej kwoty podatku w deklaracji upływa okres co najmniej miesiąca.

- Z punktu widzenia importera obecne przepisy oznaczają konieczność ponoszenia znacznych kosztów związanych z finansowaniem VAT w tym okresie. Koszty te w praktyce okazywały się tak duże, że import znacznej części towarów do Polski odbywał się poprzez porty czy lotniska w Niemczech, Holandii i Austrii - mówi Wojciech Śliż.

Wyjaśnia, że zmiana wprowadza możliwość rozliczania podatku należnego z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej bez konieczności uiszczania tego podatku w urzędzie celnym, analogicznie jak przy transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

- Niestety, możliwość takiego rozliczenia będzie dotyczyć jedynie ograniczonej grupy podatników stosujących w imporcie towarów procedurę uproszczoną, tj. takich, którzy uzyskali odpowiednie pozwolenie od władz celnych i podlegają szczególnym procedurom kontrolnym - podkreśla ekspert.

Dodaje, że nowością będzie pojawienie się deklaracji importowej, w której zostanie wykazany VAT z tytułu importu towarów w sytuacji, gdy pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej wydała administracja innego państwa członkowskiego UE.

- W praktyce duża grupa przedsiębiorców dokonujących pojedynczych transakcji importowych niestety może nie być w stanie spełnić wszystkich wymogów pozwalających na stosowanie nowych przepisów i będzie rozliczać się na dotychczasowych zasadach - mówi Wojciech Śliż.

W opinii eksperta pomimo tych ograniczeń wprowadzone zmiany stanowią istotne udogodnienie dla przedsiębiorców.

- Brak obowiązku zapłaty VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio do urzędu celnego z możliwością rozliczenia go na zasadach ogólnych w deklaracji VAT-7 zapewnia znaczne obniżenie kosztów finansowych importerów towarów, szczególnie tych dokonujących transakcji o znacznej wartości - ocenia ekspert.

Pozostałe zmiany w ustawie VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA