REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mediacje w firmach rodzinnych jako ważny element procesu sukcesyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mediacje w firmach rodzinnych jako ważny element procesu sukcesyjnego
Mediacje w firmach rodzinnych jako ważny element procesu sukcesyjnego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sukcesja biznesu kojarzy się głównie z działaniami o charakterze prawnym i podatkowym; tymczasem są to działania następcze. Najważniejszą kwestią jest wypracowanie optymalnego dla danej rodziny modelu sukcesyjnego. Pomaga w tym mediator oraz doświadczony doradca sukcesyjny.

Sukcesja firmy rodzinnej

Sukcesja postrzegana jest jako ogromne wyzwanie, z jakim mierzą się firmy rodzinne na całym świecie, w tym w Polsce.  Jest to temat interdyscyplinarny, obejmujący doradztwo w czterech aspektach:
- psychologicznym (m.in. mediacje, właściwe zrozumienie potrzeb i oczekiwań wszystkich uczestników procesu),
- organizacyjnym,
- prawnym,
- finansowym (w tym księgowym i podatkowym). 

Sfera psychologiczna jest szczególnie istotna – to podstawa, bez której proces sukcesyjny nie ma szans na powodzenie. Wynika to z prostej przyczyny – otóż im więcej osób jest zaangażowana w postępowanie sukcesyjne, tym większe występuje ryzyko pojawienia się różnic interesów, nieporozumień, a nawet konfliktów.

Doradca sukcesyjny lub mediator mają zatem na celu uzyskanie porozumienia między najważniejszymi interesariuszami, czyli nestorem, sukcesorem i członkami rodziny, którzy nie uczestniczą bezpośrednio w procesie przejmowania firmy, ale mają interes w tym, aby biznes rodzinny działał i rozwijał się (itp. dzieci uczące się, małżonek niepracujący itp.). 
Ta zgoda jest kluczowa do podejmowania kolejnych kroków.

REKLAMA

Rodzaje sukcesji

W procesie sukcesji nie zawsze chodzi o przekazanie firmy dzieciom. Nie każde dziecko ma przecież predyspozycje lub chęci na przejęcie biznesu rodzinnego. Wręcz przeciwnie, bardzo często zdarza się, że przedstawiciele następnego pokolenia mają zupełnie inny pomysł na życie. Z punktu widzenia właściciela firmy kluczowe zatem staje się znalezienie sukcesora, który nie zmarnuje majątku i dorobku nestora. 

Najważniejsze staje się to, by oddać firmę w dobre ręce i tym samym zapewnić jej nieśmiertelność, lub choć przedłużyć jej trwanie w formie zbudowanej przez jej kreatora.

Podczas transferów międzypokoleniowych, przedstawiciele firm rodzinnych mogą się zdecydować na kilka rodzajów sukcesji:
- sukcesję pokoleniową (dziecko / dzieci przejmują biznes i go dalej rozwijają),
- sukcesję menedżerską (biznes odkupują kluczowi pracownicy),
- sukcesję w gronie wspólników (w przypadku odejścia jednego ze wspólników, pozostali spłacają rodzinę i kontynuują działalność bez udziału spadkobierców wspólnika),
- sukcesję polegająca na sprzedaży firmy (firma nadal działa, pracownicy nie tracą miejsc pracy, kontrahenci i wierzyciele mają ciągłość współpracy, chociaż zmienił się właściciel).

Mediacje jako droga do sukcesu sukcesji

Temat sukcesji podejmują zwykle przedsiębiorcy około 50-60 roku życia, co oznacza, że są to osoby, które latami budowały firmę i więzi z bliskimi, często tworząc różne pogmatwane relacje w swoim otoczeniu. W takiej sytuacji, zabierając się za rozpoczęcie rozmów o tym, kto ma przejąć firmę, konieczne jest „wyczyszczenie przedpola”, tak, żeby nieprzepracowane tematy w rodzinie nie wpływały na efektywność i przebieg procesu zmiany pokoleniowej w firmie. 

Najczęściej to właśnie na tym etapie przydają się mediacje i negocjacje, których udziela doradca sukcesyjny lub mediator. Powinna to zawsze być osoba z zewnątrz, nie przyjmująca postawy stronniczej – tylko wtedy dobrze spełni swoją rolę, czyli wsparcie procesu sukcesyjnego pod kątem wypracowania rozwiązania optymalnego dla wszystkich uczestników toczącej się sprawy. 

W toku postępowania często bywa tak, że sukcesor lub nestor ujawni doradcy to, czego nie powiedziałby innemu członkowi rodziny (np. rodzicowi lub bratu / siostrze). Taka informacja może istotnie otworzyć wszystkie strony na szukanie najkorzystniejszego rozwiązania.

Najważniejsze zadania doradcy sukcesyjnego i mediatora w procesie podejmowania decyzji o sukcesji to uwzględnienie trzech przesłanek:

  • woli najważniejszych interesariuszy (np. czy dziecko faktycznie chce kontynuować biznes rodzinny)
  • kompetencji sukcesorów (czy mają „gen przedsiębiorczości”, który pozwoli im rozwijać biznes)
  • zabezpieczenia finansowego dla nestorów (bo bez tego elementu żadna zmiana warty w firmie się nie uda).

 Pamiętajmy, że sukcesja z problemami zamiecionymi pod dywan, zawsze grozi katastrofą. 

Małgorzata Rejmer, Dr nauk prawnych, Prezes Zarządu i nestor w Kancelarii Finansowej LEX Sp. z o.o. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA