REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mediacje w firmach rodzinnych jako ważny element procesu sukcesyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mediacje w firmach rodzinnych jako ważny element procesu sukcesyjnego
Mediacje w firmach rodzinnych jako ważny element procesu sukcesyjnego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sukcesja biznesu kojarzy się głównie z działaniami o charakterze prawnym i podatkowym; tymczasem są to działania następcze. Najważniejszą kwestią jest wypracowanie optymalnego dla danej rodziny modelu sukcesyjnego. Pomaga w tym mediator oraz doświadczony doradca sukcesyjny.

Sukcesja firmy rodzinnej

Sukcesja postrzegana jest jako ogromne wyzwanie, z jakim mierzą się firmy rodzinne na całym świecie, w tym w Polsce.  Jest to temat interdyscyplinarny, obejmujący doradztwo w czterech aspektach:
- psychologicznym (m.in. mediacje, właściwe zrozumienie potrzeb i oczekiwań wszystkich uczestników procesu),
- organizacyjnym,
- prawnym,
- finansowym (w tym księgowym i podatkowym). 

Sfera psychologiczna jest szczególnie istotna – to podstawa, bez której proces sukcesyjny nie ma szans na powodzenie. Wynika to z prostej przyczyny – otóż im więcej osób jest zaangażowana w postępowanie sukcesyjne, tym większe występuje ryzyko pojawienia się różnic interesów, nieporozumień, a nawet konfliktów.

Doradca sukcesyjny lub mediator mają zatem na celu uzyskanie porozumienia między najważniejszymi interesariuszami, czyli nestorem, sukcesorem i członkami rodziny, którzy nie uczestniczą bezpośrednio w procesie przejmowania firmy, ale mają interes w tym, aby biznes rodzinny działał i rozwijał się (itp. dzieci uczące się, małżonek niepracujący itp.). 
Ta zgoda jest kluczowa do podejmowania kolejnych kroków.

REKLAMA

Rodzaje sukcesji

W procesie sukcesji nie zawsze chodzi o przekazanie firmy dzieciom. Nie każde dziecko ma przecież predyspozycje lub chęci na przejęcie biznesu rodzinnego. Wręcz przeciwnie, bardzo często zdarza się, że przedstawiciele następnego pokolenia mają zupełnie inny pomysł na życie. Z punktu widzenia właściciela firmy kluczowe zatem staje się znalezienie sukcesora, który nie zmarnuje majątku i dorobku nestora. 

Najważniejsze staje się to, by oddać firmę w dobre ręce i tym samym zapewnić jej nieśmiertelność, lub choć przedłużyć jej trwanie w formie zbudowanej przez jej kreatora.

Podczas transferów międzypokoleniowych, przedstawiciele firm rodzinnych mogą się zdecydować na kilka rodzajów sukcesji:
- sukcesję pokoleniową (dziecko / dzieci przejmują biznes i go dalej rozwijają),
- sukcesję menedżerską (biznes odkupują kluczowi pracownicy),
- sukcesję w gronie wspólników (w przypadku odejścia jednego ze wspólników, pozostali spłacają rodzinę i kontynuują działalność bez udziału spadkobierców wspólnika),
- sukcesję polegająca na sprzedaży firmy (firma nadal działa, pracownicy nie tracą miejsc pracy, kontrahenci i wierzyciele mają ciągłość współpracy, chociaż zmienił się właściciel).

Mediacje jako droga do sukcesu sukcesji

Temat sukcesji podejmują zwykle przedsiębiorcy około 50-60 roku życia, co oznacza, że są to osoby, które latami budowały firmę i więzi z bliskimi, często tworząc różne pogmatwane relacje w swoim otoczeniu. W takiej sytuacji, zabierając się za rozpoczęcie rozmów o tym, kto ma przejąć firmę, konieczne jest „wyczyszczenie przedpola”, tak, żeby nieprzepracowane tematy w rodzinie nie wpływały na efektywność i przebieg procesu zmiany pokoleniowej w firmie. 

Najczęściej to właśnie na tym etapie przydają się mediacje i negocjacje, których udziela doradca sukcesyjny lub mediator. Powinna to zawsze być osoba z zewnątrz, nie przyjmująca postawy stronniczej – tylko wtedy dobrze spełni swoją rolę, czyli wsparcie procesu sukcesyjnego pod kątem wypracowania rozwiązania optymalnego dla wszystkich uczestników toczącej się sprawy. 

W toku postępowania często bywa tak, że sukcesor lub nestor ujawni doradcy to, czego nie powiedziałby innemu członkowi rodziny (np. rodzicowi lub bratu / siostrze). Taka informacja może istotnie otworzyć wszystkie strony na szukanie najkorzystniejszego rozwiązania.

Najważniejsze zadania doradcy sukcesyjnego i mediatora w procesie podejmowania decyzji o sukcesji to uwzględnienie trzech przesłanek:

  • woli najważniejszych interesariuszy (np. czy dziecko faktycznie chce kontynuować biznes rodzinny)
  • kompetencji sukcesorów (czy mają „gen przedsiębiorczości”, który pozwoli im rozwijać biznes)
  • zabezpieczenia finansowego dla nestorów (bo bez tego elementu żadna zmiana warty w firmie się nie uda).

 Pamiętajmy, że sukcesja z problemami zamiecionymi pod dywan, zawsze grozi katastrofą. 

Małgorzata Rejmer, Dr nauk prawnych, Prezes Zarządu i nestor w Kancelarii Finansowej LEX Sp. z o.o. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA