REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mediacje w firmach rodzinnych jako ważny element procesu sukcesyjnego

Mediacje w firmach rodzinnych jako ważny element procesu sukcesyjnego
Mediacje w firmach rodzinnych jako ważny element procesu sukcesyjnego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sukcesja biznesu kojarzy się głównie z działaniami o charakterze prawnym i podatkowym; tymczasem są to działania następcze. Najważniejszą kwestią jest wypracowanie optymalnego dla danej rodziny modelu sukcesyjnego. Pomaga w tym mediator oraz doświadczony doradca sukcesyjny.

Sukcesja firmy rodzinnej

Sukcesja postrzegana jest jako ogromne wyzwanie, z jakim mierzą się firmy rodzinne na całym świecie, w tym w Polsce.  Jest to temat interdyscyplinarny, obejmujący doradztwo w czterech aspektach:
- psychologicznym (m.in. mediacje, właściwe zrozumienie potrzeb i oczekiwań wszystkich uczestników procesu),
- organizacyjnym,
- prawnym,
- finansowym (w tym księgowym i podatkowym). 

Sfera psychologiczna jest szczególnie istotna – to podstawa, bez której proces sukcesyjny nie ma szans na powodzenie. Wynika to z prostej przyczyny – otóż im więcej osób jest zaangażowana w postępowanie sukcesyjne, tym większe występuje ryzyko pojawienia się różnic interesów, nieporozumień, a nawet konfliktów.

Doradca sukcesyjny lub mediator mają zatem na celu uzyskanie porozumienia między najważniejszymi interesariuszami, czyli nestorem, sukcesorem i członkami rodziny, którzy nie uczestniczą bezpośrednio w procesie przejmowania firmy, ale mają interes w tym, aby biznes rodzinny działał i rozwijał się (itp. dzieci uczące się, małżonek niepracujący itp.). 
Ta zgoda jest kluczowa do podejmowania kolejnych kroków.

REKLAMA

REKLAMA

Rodzaje sukcesji

W procesie sukcesji nie zawsze chodzi o przekazanie firmy dzieciom. Nie każde dziecko ma przecież predyspozycje lub chęci na przejęcie biznesu rodzinnego. Wręcz przeciwnie, bardzo często zdarza się, że przedstawiciele następnego pokolenia mają zupełnie inny pomysł na życie. Z punktu widzenia właściciela firmy kluczowe zatem staje się znalezienie sukcesora, który nie zmarnuje majątku i dorobku nestora. 

Najważniejsze staje się to, by oddać firmę w dobre ręce i tym samym zapewnić jej nieśmiertelność, lub choć przedłużyć jej trwanie w formie zbudowanej przez jej kreatora.

Podczas transferów międzypokoleniowych, przedstawiciele firm rodzinnych mogą się zdecydować na kilka rodzajów sukcesji:
- sukcesję pokoleniową (dziecko / dzieci przejmują biznes i go dalej rozwijają),
- sukcesję menedżerską (biznes odkupują kluczowi pracownicy),
- sukcesję w gronie wspólników (w przypadku odejścia jednego ze wspólników, pozostali spłacają rodzinę i kontynuują działalność bez udziału spadkobierców wspólnika),
- sukcesję polegająca na sprzedaży firmy (firma nadal działa, pracownicy nie tracą miejsc pracy, kontrahenci i wierzyciele mają ciągłość współpracy, chociaż zmienił się właściciel).

Mediacje jako droga do sukcesu sukcesji

Temat sukcesji podejmują zwykle przedsiębiorcy około 50-60 roku życia, co oznacza, że są to osoby, które latami budowały firmę i więzi z bliskimi, często tworząc różne pogmatwane relacje w swoim otoczeniu. W takiej sytuacji, zabierając się za rozpoczęcie rozmów o tym, kto ma przejąć firmę, konieczne jest „wyczyszczenie przedpola”, tak, żeby nieprzepracowane tematy w rodzinie nie wpływały na efektywność i przebieg procesu zmiany pokoleniowej w firmie. 

Najczęściej to właśnie na tym etapie przydają się mediacje i negocjacje, których udziela doradca sukcesyjny lub mediator. Powinna to zawsze być osoba z zewnątrz, nie przyjmująca postawy stronniczej – tylko wtedy dobrze spełni swoją rolę, czyli wsparcie procesu sukcesyjnego pod kątem wypracowania rozwiązania optymalnego dla wszystkich uczestników toczącej się sprawy. 

W toku postępowania często bywa tak, że sukcesor lub nestor ujawni doradcy to, czego nie powiedziałby innemu członkowi rodziny (np. rodzicowi lub bratu / siostrze). Taka informacja może istotnie otworzyć wszystkie strony na szukanie najkorzystniejszego rozwiązania.

Najważniejsze zadania doradcy sukcesyjnego i mediatora w procesie podejmowania decyzji o sukcesji to uwzględnienie trzech przesłanek:

  • woli najważniejszych interesariuszy (np. czy dziecko faktycznie chce kontynuować biznes rodzinny)
  • kompetencji sukcesorów (czy mają „gen przedsiębiorczości”, który pozwoli im rozwijać biznes)
  • zabezpieczenia finansowego dla nestorów (bo bez tego elementu żadna zmiana warty w firmie się nie uda).

 Pamiętajmy, że sukcesja z problemami zamiecionymi pod dywan, zawsze grozi katastrofą. 

REKLAMA

Małgorzata Rejmer, Dr nauk prawnych, Prezes Zarządu i nestor w Kancelarii Finansowej LEX Sp. z o.o. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA