REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zacząć poszukiwanie pracy jako przedstawiciel handlowy?

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany
Lifestock
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Praca w szeroko rozumianym handlu marzy się wielu osobom. To zupełnie zrozumiałe, ponieważ zarobki przedstawicieli handlowych bywają naprawdę imponujące. Sporo młodych osób zastanawia się nad tym, w jaki sposób stawiać swoje pierwsze kroki w tej profesji. Poniżej zdradzamy garść przydatnych informacji, dzięki którym łatwiej będzie planować rozwój kariery w handlu lub po prostu przebranżowić się i rozpocząć zupełnie nową ścieżkę zawodową w życiu.

Praca przedstawiciel handlowy

Zanim wyjaśnimy dokładnie, w jaki sposób stawiać swoje pierwsze kroki w branży związanej z handlem, warto uświadomić sobie, że do efektywnej pracy w tym zawodzie trzeba mieć pewne predyspozycje. Czym są owe predyspozycje? Pewnymi wrodzonymi, ale też wyuczonymi cechami i umiejętnościami, które pozwalają na przykład nawiązywać efektywny kontakt z klientem, budować jego zaufanie i pomagać mu odkrywać potrzebę, dzięki czemu realizuje się sprzedaż. Być może brzmi to trochę w enigmatyczny sposób, ale handlowiec to naprawdę osoba o wyjątkowych kompetencjach. Bardzo ważną cechą jest orientacja na cel i orientacja na klienta. Oznacza to, że potrzeby klienta muszą stać zawsze na pierwszym miejscu, a jeżeli klient nie potrafi ich określić, należy w dyskretny i kulturalny sposób mu w tym pomóc. Drugą ważną cechą jest komunikatywność, umiejętność konwersacji, nawiązywania kontaktu. Handlowiec musi być osobą ciepłą, kulturalną i miłą, ale z drugiej strony stanowczą i konkretną. To szczególnie istotne wtedy, gdy pracuje się jako przedstawiciel handlowy, który sporo czasu spędza w trasie i dojeżdża do klientów. Niejednokrotnie musi ustalać terminy spotkań z klientami lub wynegocjować spotkanie nawet wtedy, gdy słyszy, że nie ma na nie teraz czasu i przestrzeni. To ten trudny kawałek pracy w branży związanej z handlem. Niestety handlowcy muszą używać wielu różnych umiejętności osobistych, niejednokrotnie czaru i uroku, aby móc porozmawiać z osobami podejmującymi najważniejsze decyzje zakupowe w firmie lub instytucji. Umiejętność docierania do tych najważniejszych osób i podtrzymywania z nimi kontaktu to bardzo ważne kompetencje handlowca.

REKLAMA

Jak rozwijać skrzydła w pracy przedstawiciela handlowego?

Od czego zacząć poszukiwania pracy jako przedstawiciel handlowy? Sporo osób decyduje się na taką pracę bardzo wcześnie, niejednokrotnie nawet na etapie szkoły średniej lub studiów. To właśnie wtedy stawiają swoje pierwsze kroki w kontakcie z klientami i pracują na przykład w punkcie obsługi klienta, w sklepach, w kawiarniach oraz różnego rodzaju punktach usługowych. Nie jest to jeszcze klasyczna praca przedstawiciela handlowego, ale już codziennie ma się kontakt z klientami, trenuje się komunikację, obsługę. Dzięki temu ma się możliwość przeżycia również stresujących sytuacji, których w pracy handlowca zwyczajnie nie brakuje. Kształtuje to kompetencje i sprawia, że osoba pracująca na takim stanowisku czuje się pewniej w przyszłości. Pracując, jako handlowiec, trzeba bowiem nastawiać się na różne przeciwności i mieć świadomość, że nie zawsze wszystko idzie gładko. Kolejna ważna cecha, dzięki której można swobodnie rozwijać się w tej branży, to umiejętność realizowania celów i nastawienia na sprzedaż. Niestety w pracy handlowca nie brakuje stresu związanego z koniecznością realizowania planów sprzedażowych. Często są one określone miesięcznie lub kwartalnie. Jeżeli się ich nie wypracuje, może łączyć się to na przykład z utratą premii. Dlatego właśnie w pracy przedstawiciela handlowego trzeba mieć grubą skórę, umieć radzić sobie ze stresem i docierać do klientów w różny sposób. Pierwsze kroki stawiane w pracy z ludźmi w miejscach, w których nie jest aż tak stresująca, to naprawdę dobra opcja.

Poszukiwanie pracy w charakterze przedstawiciela handlowego

Kolejnym ważnym krokiem w rozwoju w tej branży będzie poszukiwanie zatrudnienia w charakterze przedstawiciela handlowego. Nie jest to bardzo trudne i skomplikowane, ponieważ większość firm, które oferują różnego rodzaju usługi lub produkty, poszukuje przedstawicieli handlowych. Nie zawsze trzeba mieć konkretne doświadczenie na tym stanowisku, można być też nowicjuszem. Na stanowiskach pracy dla przedstawicieli handlowych często panuje spora rotacja, ponieważ ludzie nabierają nowego doświadczenia i na przykład przenoszą się do prężniej działających firm, dlatego też mniejsze firmy dosyć często prowadzą rekrutację. Warto poszukiwać ofert pracy między innymi w internecie na znanych i lubianych portalach. Istotne jest to, aby postępować zgodnie z wytycznymi dotyczącymi rekrutacji, które są wyszczególnione w ofercie. Najczęściej należy po prostu złożyć swoje CV drogą e-mailową. Jeżeli aplikuje się na stanowiskach w dużych międzynarodowych korporacjach, najlepiej sporządzić swój dokumenty w języku angielskim. Trzeba pamiętać o tym, że różni się on od klasycznego CV w języku polskim. Nie zamieszcza się w takim dokumencie swojego zdjęcia, informacji dotyczących wieku, stanu cywilnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozmowa rekrutacyjna na stanowisko przedstawiciela handlowego

Aby szybko znaleźć pracę, należy wysyłać swoje CV do dziesiątek, jeżeli nawet nie setek firm. Tak właśnie wygląda współczesna rekrutacja. Należy zatem śledzić oferty pracy z branży handlu i regularnie, każdego dnia rozsyłać swoje CV. Można oczywiście celować również do działu handlowego w konkretnej firmie, wtedy wystarczy złożyć dokumenty tylko tam. Sam sposób postępowania zależy bowiem od sytuacji konkretnego aplikującego pracownika. Jeżeli poszukuje się swojej pierwszej pracy, lepiej rozesłać CV do większej liczby firm. Podczas rozmów rekrutacyjnych często mogą pojawiać się różne konkretne zadania do zrealizowania. Przykładowo rekruter może poprosić o to, aby pokazać, jak rozmawia się z klientem i wpływa na jego decyzje zakupowe. Trzeba będzie przedstawić jakąś swoją technikę sprzedażową. Warto zatem wcześniej poczytać trochę na temat tej dziedziny wiedzy, między innymi skupiając się na literaturze psychologicznej oraz w pływaniu na innych. Koniecznie trzeba pamiętać również o tym, że przedstawiciel handlowy powinien być osobą  mobilną. Prawo jazdy w tym zawodzie jest po prostu bezwzględnie wymagane. Oczywiście jako przedstawiciel handlowy można pracować również w tak zwanym telemarketingu, jednak to ścieżka, która jest mniej owocna jeżeli chodzi o zarobki. Można stawiać swoje pierwsze kroki w takim dziale w firmie, a jeżeli uda się wykazać skutecznością, awansować i zostać na przykład kierownikiem działu. Jeżeli jednak pragnie się realnego, żywego kontaktu z klientem, bez prawa jazdy nie ma szans na rozwój w tej branży. Firmy najczęściej oferują samochody służbowe, którymi trzeba poruszać się po mieście, województwie, a czasami nawet po całej Polsce.

Dlaczego warto pracować jako przedstawiciel handlowy?

Praca przedstawiciela handlowego może być naprawdę interesującym momentem w rozwoju kariery zawodowej. Na pewno łączy się też z możliwością zarobienia dużych pieniędzy. Oczywiście zarobki uzależnione są zarówno od branży, w której się będzie pracowało, jak i umiejętności samego handlowca. Jeżeli sprzedaje się dużo i istotnym klientom, zarobki będą wyższe, ponieważ najczęściej przedstawiciel handlowy otrzymuje premię w zależności od wypracowanego dla firmy zysku. Ten sposób motywowania do pracy jest charakterystyczny dla firm, które związane są z handlem. Koniecznie trzeba jednak zdawać sobie sprawę również z ciemnych stron tego zawodu, ponieważ one również niewątpliwie istnieją. Przedstawiciele handlowi często narzekają między innymi na duże przeciążenia i stres, co może być związane zarówno z pracą w systemie zadaniowym i koniecznością realizowania planów sprzedażowych w okresie rozliczeniowym, jak też dużym napięciem związanym z byciem w ciągłym ruchu. Przedstawiciele często jeżdżą po całej Polsce, muszą przemieszczać się i pokonywać ogromne odległości każdego dnia. Jest to zatem praca, w której może dosyć szybko dojść do wypalenia zawodowego. Zwykle dotyczy to osób, które słabo radzą sobie ze stresem i są mało odporne psychicznie. Zanim zacznie się swoją przygodę z tą pracą, warto dobrze przemyśleć sobie to, czy będzie ona zgodna z naszym charakterem, temperamentem i osobowością.

Praca przedstwiciel handlowy GoWork.pl - sprawdź oferty!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA