REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zacząć poszukiwanie pracy jako przedstawiciel handlowy?

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany
Lifestock
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Praca w szeroko rozumianym handlu marzy się wielu osobom. To zupełnie zrozumiałe, ponieważ zarobki przedstawicieli handlowych bywają naprawdę imponujące. Sporo młodych osób zastanawia się nad tym, w jaki sposób stawiać swoje pierwsze kroki w tej profesji. Poniżej zdradzamy garść przydatnych informacji, dzięki którym łatwiej będzie planować rozwój kariery w handlu lub po prostu przebranżowić się i rozpocząć zupełnie nową ścieżkę zawodową w życiu.

Praca przedstawiciel handlowy

Zanim wyjaśnimy dokładnie, w jaki sposób stawiać swoje pierwsze kroki w branży związanej z handlem, warto uświadomić sobie, że do efektywnej pracy w tym zawodzie trzeba mieć pewne predyspozycje. Czym są owe predyspozycje? Pewnymi wrodzonymi, ale też wyuczonymi cechami i umiejętnościami, które pozwalają na przykład nawiązywać efektywny kontakt z klientem, budować jego zaufanie i pomagać mu odkrywać potrzebę, dzięki czemu realizuje się sprzedaż. Być może brzmi to trochę w enigmatyczny sposób, ale handlowiec to naprawdę osoba o wyjątkowych kompetencjach. Bardzo ważną cechą jest orientacja na cel i orientacja na klienta. Oznacza to, że potrzeby klienta muszą stać zawsze na pierwszym miejscu, a jeżeli klient nie potrafi ich określić, należy w dyskretny i kulturalny sposób mu w tym pomóc. Drugą ważną cechą jest komunikatywność, umiejętność konwersacji, nawiązywania kontaktu. Handlowiec musi być osobą ciepłą, kulturalną i miłą, ale z drugiej strony stanowczą i konkretną. To szczególnie istotne wtedy, gdy pracuje się jako przedstawiciel handlowy, który sporo czasu spędza w trasie i dojeżdża do klientów. Niejednokrotnie musi ustalać terminy spotkań z klientami lub wynegocjować spotkanie nawet wtedy, gdy słyszy, że nie ma na nie teraz czasu i przestrzeni. To ten trudny kawałek pracy w branży związanej z handlem. Niestety handlowcy muszą używać wielu różnych umiejętności osobistych, niejednokrotnie czaru i uroku, aby móc porozmawiać z osobami podejmującymi najważniejsze decyzje zakupowe w firmie lub instytucji. Umiejętność docierania do tych najważniejszych osób i podtrzymywania z nimi kontaktu to bardzo ważne kompetencje handlowca.

REKLAMA

Jak rozwijać skrzydła w pracy przedstawiciela handlowego?

Od czego zacząć poszukiwania pracy jako przedstawiciel handlowy? Sporo osób decyduje się na taką pracę bardzo wcześnie, niejednokrotnie nawet na etapie szkoły średniej lub studiów. To właśnie wtedy stawiają swoje pierwsze kroki w kontakcie z klientami i pracują na przykład w punkcie obsługi klienta, w sklepach, w kawiarniach oraz różnego rodzaju punktach usługowych. Nie jest to jeszcze klasyczna praca przedstawiciela handlowego, ale już codziennie ma się kontakt z klientami, trenuje się komunikację, obsługę. Dzięki temu ma się możliwość przeżycia również stresujących sytuacji, których w pracy handlowca zwyczajnie nie brakuje. Kształtuje to kompetencje i sprawia, że osoba pracująca na takim stanowisku czuje się pewniej w przyszłości. Pracując, jako handlowiec, trzeba bowiem nastawiać się na różne przeciwności i mieć świadomość, że nie zawsze wszystko idzie gładko. Kolejna ważna cecha, dzięki której można swobodnie rozwijać się w tej branży, to umiejętność realizowania celów i nastawienia na sprzedaż. Niestety w pracy handlowca nie brakuje stresu związanego z koniecznością realizowania planów sprzedażowych. Często są one określone miesięcznie lub kwartalnie. Jeżeli się ich nie wypracuje, może łączyć się to na przykład z utratą premii. Dlatego właśnie w pracy przedstawiciela handlowego trzeba mieć grubą skórę, umieć radzić sobie ze stresem i docierać do klientów w różny sposób. Pierwsze kroki stawiane w pracy z ludźmi w miejscach, w których nie jest aż tak stresująca, to naprawdę dobra opcja.

Poszukiwanie pracy w charakterze przedstawiciela handlowego

Kolejnym ważnym krokiem w rozwoju w tej branży będzie poszukiwanie zatrudnienia w charakterze przedstawiciela handlowego. Nie jest to bardzo trudne i skomplikowane, ponieważ większość firm, które oferują różnego rodzaju usługi lub produkty, poszukuje przedstawicieli handlowych. Nie zawsze trzeba mieć konkretne doświadczenie na tym stanowisku, można być też nowicjuszem. Na stanowiskach pracy dla przedstawicieli handlowych często panuje spora rotacja, ponieważ ludzie nabierają nowego doświadczenia i na przykład przenoszą się do prężniej działających firm, dlatego też mniejsze firmy dosyć często prowadzą rekrutację. Warto poszukiwać ofert pracy między innymi w internecie na znanych i lubianych portalach. Istotne jest to, aby postępować zgodnie z wytycznymi dotyczącymi rekrutacji, które są wyszczególnione w ofercie. Najczęściej należy po prostu złożyć swoje CV drogą e-mailową. Jeżeli aplikuje się na stanowiskach w dużych międzynarodowych korporacjach, najlepiej sporządzić swój dokumenty w języku angielskim. Trzeba pamiętać o tym, że różni się on od klasycznego CV w języku polskim. Nie zamieszcza się w takim dokumencie swojego zdjęcia, informacji dotyczących wieku, stanu cywilnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozmowa rekrutacyjna na stanowisko przedstawiciela handlowego

Aby szybko znaleźć pracę, należy wysyłać swoje CV do dziesiątek, jeżeli nawet nie setek firm. Tak właśnie wygląda współczesna rekrutacja. Należy zatem śledzić oferty pracy z branży handlu i regularnie, każdego dnia rozsyłać swoje CV. Można oczywiście celować również do działu handlowego w konkretnej firmie, wtedy wystarczy złożyć dokumenty tylko tam. Sam sposób postępowania zależy bowiem od sytuacji konkretnego aplikującego pracownika. Jeżeli poszukuje się swojej pierwszej pracy, lepiej rozesłać CV do większej liczby firm. Podczas rozmów rekrutacyjnych często mogą pojawiać się różne konkretne zadania do zrealizowania. Przykładowo rekruter może poprosić o to, aby pokazać, jak rozmawia się z klientem i wpływa na jego decyzje zakupowe. Trzeba będzie przedstawić jakąś swoją technikę sprzedażową. Warto zatem wcześniej poczytać trochę na temat tej dziedziny wiedzy, między innymi skupiając się na literaturze psychologicznej oraz w pływaniu na innych. Koniecznie trzeba pamiętać również o tym, że przedstawiciel handlowy powinien być osobą  mobilną. Prawo jazdy w tym zawodzie jest po prostu bezwzględnie wymagane. Oczywiście jako przedstawiciel handlowy można pracować również w tak zwanym telemarketingu, jednak to ścieżka, która jest mniej owocna jeżeli chodzi o zarobki. Można stawiać swoje pierwsze kroki w takim dziale w firmie, a jeżeli uda się wykazać skutecznością, awansować i zostać na przykład kierownikiem działu. Jeżeli jednak pragnie się realnego, żywego kontaktu z klientem, bez prawa jazdy nie ma szans na rozwój w tej branży. Firmy najczęściej oferują samochody służbowe, którymi trzeba poruszać się po mieście, województwie, a czasami nawet po całej Polsce.

Dlaczego warto pracować jako przedstawiciel handlowy?

Praca przedstawiciela handlowego może być naprawdę interesującym momentem w rozwoju kariery zawodowej. Na pewno łączy się też z możliwością zarobienia dużych pieniędzy. Oczywiście zarobki uzależnione są zarówno od branży, w której się będzie pracowało, jak i umiejętności samego handlowca. Jeżeli sprzedaje się dużo i istotnym klientom, zarobki będą wyższe, ponieważ najczęściej przedstawiciel handlowy otrzymuje premię w zależności od wypracowanego dla firmy zysku. Ten sposób motywowania do pracy jest charakterystyczny dla firm, które związane są z handlem. Koniecznie trzeba jednak zdawać sobie sprawę również z ciemnych stron tego zawodu, ponieważ one również niewątpliwie istnieją. Przedstawiciele handlowi często narzekają między innymi na duże przeciążenia i stres, co może być związane zarówno z pracą w systemie zadaniowym i koniecznością realizowania planów sprzedażowych w okresie rozliczeniowym, jak też dużym napięciem związanym z byciem w ciągłym ruchu. Przedstawiciele często jeżdżą po całej Polsce, muszą przemieszczać się i pokonywać ogromne odległości każdego dnia. Jest to zatem praca, w której może dosyć szybko dojść do wypalenia zawodowego. Zwykle dotyczy to osób, które słabo radzą sobie ze stresem i są mało odporne psychicznie. Zanim zacznie się swoją przygodę z tą pracą, warto dobrze przemyśleć sobie to, czy będzie ona zgodna z naszym charakterem, temperamentem i osobowością.

Praca przedstwiciel handlowy GoWork.pl - sprawdź oferty!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA