REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pracodawca ma obowiązek wprowadzenia regulaminu wynagrodzeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Przedwojska
Ewa Przedwojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Określenie wynagrodzenia za pracę jest podstawowym elementem każdej umowy o pracę. Jego wysokość może być określona w regulaminie wynagradzania. Pracodawca powinien wiedzieć, w jakich sytuacjach musi go wprowadzić.

Warunki wynagradzania za pracę i zasady przyznawania innych świadczeń związanych z pracą są ustalane w układach zbiorowych pracy (art. 771 k.p.). Mogą one również wynikać z regulaminu wynagradzania.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek wprowadzenia regulaminu ma każdy pracodawca, który łącznie spełnia następujące warunki:

• zatrudnia co najmniej 20 pracowników,

• nie jest objęty zakładowym lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy, pozwalającym na określenie na jego podstawie indywidualnych warunków umów o pracę (art. 772 § 1 k.p.).

REKLAMA

20 pracowników lub więcej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Określenie „co najmniej 20 pracowników”, dla których pracodawca ma obowiązek wydać regulamin wynagradzania, dotyczy wyłącznie osób zatrudnionych na podstawie umów przewidzianych w Kodeksie pracy, czyli:

• umowy o pracę,

• powołania, wyboru, mianowania lub

• spółdzielczej umowy o pracę.

Przy ustalaniu ogólnej liczby pracowników w danym zakładzie pracy uwzględnia się wszystkie osoby zatrudnione na podstawie wymienionych wyżej umów bez względu na to, czy świadczą one pracę, a więc także pracowników na urlopach macierzyńskich, wychowawczych, a nawet bezpłatnych. Nie ma też znaczenia rodzaj umowy o pracę (na czas określony, nieokreślony, na okres próbny) ani wymiar etatu (cały lub jego część).

Do grupy „co najmniej 20 pracowników” nie wlicza się zatem osób wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, np. umowy o dzieło, umowy zlecenia lub umowy o pracę tymczasową.

Ponadto przy ustalaniu ogólnej liczby pracowników nie uwzględnia się pracowników, których wynagrodzenie nie może być określone w regulaminie.

Są to osoby zarządzające:

• zakładem pracy w imieniu pracodawcy (np. dyrektorzy, zarządcy, ich zastępcy lub pracownicy wchodzący w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy, tj. zarządu spółki, oraz główni księgowi),

• na innej podstawie niż stosunek pracy, np. w ramach kontraktu menedżerskiego (art. 772 § 5 w związku z art. 239 § 3 i art. 24126 § 2 k.p.).

Mniej niż 20 pracowników

Jeżeli pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników, wówczas warunki finansowe podaje się w umowie, jednak z zastrzeżeniem, że postanowienia umowne nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy. Oczywiście podobnie jak w przypadku regulaminu pracy pracodawcy zatrudniający poniżej 20 pracowników mają prawo tworzenia regulaminu wynagradzania na zasadzie dobrowolności.

WaŻne!

Zmniejszenie stanu zatrudnienia poniżej 20 pracowników, czyli do liczby, która zwalnia z obowiązku tworzenia regulaminu, nie powoduje automatycznie utraty mocy obowiązującej wydanego wcześniej regulaminu. Jednak w takiej sytuacji pracodawca może zrezygnować z jego tworzenia.

Układ zbiorowy nie reguluje wynagrodzeń

Regulamin wynagradzania trzeba wprowadzić również wtedy, gdy pracodawca wprawdzie objęty jest zakładowym/ponadzakładowym układem zbiorowym pracy, ale zasady wynagradzania i przyznawania pracownikom innych świadczeń związanych z pracą zostały określone w nim na tyle ogólnie, że na jego podstawie nie można określić indywidualnych warunków umów o pracę, tzn. nie można ustalić wysokości wynagrodzenia zasadniczego pracowników, ponieważ nie można ustalić rodzaju i stawki wynagrodzenia. Takie minimum treści będzie musiał zawierać osobno utworzony regulamin wynagrodzeń.

Nie wszyscy objęci układem

Strony zawierające układ mogą postanowić, że układ zbiorowy pracy będzie zawarty tylko dla części pracowników zatrudnionych u danego pracodawcy (art. 239 § 1 k.p.). W takim przypadku, jeżeli funkcjonujący w zakładzie pracy układ zbiorowy nie obejmuje swoim zasięgiem 20 lub więcej pracowników, pracodawca ma obowiązek utworzyć dla tej grupy regulamin wynagradzania (art. 772 § 1 k.p.).

Zawieszenie układu zbiorowego

Obowiązek wydania regulaminu wynagradzania może pojawić się także w przypadku zawieszenia dotychczas obowiązującego zakładowego układu zbiorowego pracy (art. 24127 k.p.). Wówczas będzie on obowiązywać na okres zawieszenia układu. Należy pamiętać, że skutecznie wprowadzony regulamin wynagrodzeń obowiązuje wszystkich pracowników zatrudnionych w danym zakładzie pracy.

Inaczej niż w przypadku układu zbiorowego pracy regulamin wynagradzania nie może zostać utworzony tylko dla pewnej grupy pracowników. Nie znaczy to jednak, że pracodawca musi przyznać w regulaminie wszystkim pracownikom takie same świadczenia. Istnieje możliwość przyznania poszczególnym grupom zawodowym prawa do różnych świadczeń pieniężnych ze względu na wykonywane czynności zawodowe.

Kogo nie obejmuje regulamin wynagradzania

Kodeks pracy wskazuje pewne grupy zawodowe, dla których zasady i warunki wynagradzania nie mogą być kształtowane ani postanowieniami regulaminu wynagrodzeń, ani układami zbiorowymi pracy.

Regulaminu wynagradzania nie ustala się więc dla (art. 772§ 5 k.p.):

• członków korpusu służby cywilnej,

• pracowników urzędów państwowych zatrudnionych na podstawie mianowania i powołania,

• pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania w urzędach marszałkowskich, starostwach powiatowych, urzędach gminy, biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego, biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego,

• sędziów i prokuratorów (art. 239 § 3 w zw. z art. 772 § 5 k.p.), a także

• zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej (art. 773 k.p.).

Wynagrodzenie tych grup pracowników regulują akty wykonawcze do poszczególnych ustaw tzw. pragmatyk służbowych.

Regulamin wynagrodzeń nie może obejmować także osób zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy, gdyż warunki ich wynagradzania muszą wynikać z umowy. Brak takiego wyłączenia prowadziłby do sytuacji, w której osoba zarządzająca zakładem pracy, a więc reprezentująca pracodawcę, tworząc regulamin wynagradzania, sama określałaby zasady swojego wynagrodzenia.

Regulamin wynagrodzeń nie obejmuje także właścicieli firm prywatnych, którzy są pracodawcami, ponieważ nie pobierają oni wynagrodzenia, a rekompensatą za ich pracę jest zysk wypracowany przez firmę.

Oczywiście regulamin wynagrodzeń nie obejmuje osób zatrudnionych na innej podstawie niż stosunek pracy (np. umowa o dzieło czy umowa zlecenia).

Ewa Przedwojska

asystent sędziego Sądu Najwyższego

 

Podstawa prawna:

• art. 771, art. 772 § 1, art. 772 § 5, 773, art. 239 § 1, art. 239 § 3, art. 24126 § 2, art. 24127 Kodeksu pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

REKLAMA

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

REKLAMA

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

REKLAMA