REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć i wypłacić ekwiwalent za urlop wypoczynkowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Twardo
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu rozwiązania stosunku pracy pracodawca musi wypłacić pracownikowi ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Jego prawidłowe wyliczenie sprawia często kłopoty, zwłaszcza w sytuacji, gdy wynagrodzenie pracownika w poszczególnych miesiącach znacznie się różni.

Czy wymiar etatu ma znaczenie

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudniamy pracownika w niepełnym wymiarze czasu pracy, po cztery godziny dziennie od poniedziałku do piątku. W przyszłym tygodniu wygaśnie zawarta z tym pracownikiem umowa na czas określony i będziemy zobowiązani do wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Czy dla obliczenia ekwiwalentu istotne jest, w jakim wymiarze czasu pracownik pracuje?

Obliczając ekwiwalent za urlop wypoczynkowy dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy, należy mieć na uwadze konieczność modyfikacji ogólnych zasad ustalania jego wysokości. Według ogólnego schematu, aby obliczyć kwotę należnego pracownikowi ekwiwalentu, należy ustalić jego podstawę wymiaru, następnie dzieli się ją przez współczynnik, a otrzymany wynik przez osiem godzin. Na koniec otrzymaną stawkę ekwiwalentu za jedną godzinę urlopu mnoży się przez liczbę godzin niewykorzystanego urlopu.

Licząc ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy, trzeba jednak przyjąć założenie, iż przeciętna liczba dni roboczych w miesiącu, czyli wartość współczynnika, powinna być ustalana proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy, określonego w umowie o pracę (stanowisko Departamentu Prawa Pracy Ministerstwa Gospodarki i Pracy z maja 2004 r. nr PP III/79-338/JR/04). A zatem przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy dla pracownika zatrudnionego na 1/2 etatu należy zastosować współczynnik wynoszący 1/2 współczynnika przyjętego dla pełnego wymiaru czasu pracy.

REKLAMA

Natomiast bez względu na to, przez ile godzin na dobę niepełnoetatowiec świadczy pracę, kwotę ekwiwalentu za 1 dzień urlopu zawsze należy dzielić przez 8. Wyjątkiem są jedynie pracownicy niepełnosprawni i osoby wykonujące zawody medyczne, ich bowiem na podstawie przepisów szczególnych obowiązują inne dobowe normy czasu pracy (np. 7 godzin czy 7 godzin i 35 minut).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PODSTAWA PRAWNA

• Par. 18, par. 19 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. nr 2, poz. 14 z późn. zm.).

Czy ma znaczenie data wypłaty premii

Z końcem września zostanie rozwiązana z pracownikiem umowa o pracę. Z tego tytułu będziemy musieli wypłacić mu ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Pracownik otrzymuje wynagrodzenie stałe oraz zmienne premie miesięczne. Pensje płatne są do 10 dnia następnego po miesiącu, którego dotyczą. Czy w podstawie ekwiwalentu zmienne elementy pensji powinny być uwzględnione w wysokości wypłaconej w czerwcu, lipcu i sierpniu?

W podstawie ekwiwalentu zmienne składniki pensji przysługujące pracownikowi za okresy miesięczne uwzględnia się z trzech miesięcy poprzedzających nabycie prawa do ekwiwalentu. Jednak pod uwagę bierze się nie datę ich wypłaty, a okres, którego dotyczą. Tak więc w przypadku opisanym w pytaniu, licząc ekwiwalent za urlop wypoczynkowy, oprócz stałej pensji miesięcznej w wysokości należnej w miesiącu nabycia prawa do ekwiwalentu, tj. we wrześniu, należy uwzględnić również zmienne premie miesięczne przysługujące za trzy miesiące poprzedzające wrzesień, tj. za czerwiec, lipiec i sierpień, a wypłacone odpowiednio w lipcu, sierpniu i we wrześniu.

PODSTAWA PRAWNA

• Par. 14-16 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. nr 2, poz. 14 z późn. zm.).

Czy uwzględnia się koszty uzyskania przychodów

Z pracownikiem 29 sierpnia 2008 r. rozwiązaliśmy umowę o pracę. W tym też terminie pracownik otrzymał należną mu pensję za sierpień, natomiast 1 września wypłaciliśmy mu ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Czy przy wypłacie ekwiwalentu powinniśmy byli zastosować koszty uzyskania przychodów?

Tak. Koszty uzyskania przychodu z tytułu stosunku pracy uwzględnia się, jeśli pracownikowi wypłacany jest jakikolwiek składnik wynagrodzenia. O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy, decyduje okoliczność, że jest ono związane z zatrudnieniem pracownika. Bez znaczenia natomiast pozostaje fakt, że uzyskujący to świadczenie w momencie jego otrzymania nie jest już zatrudniony u pracodawcy.

A zatem mimo że ekwiwalent za urlop wypłacony został pracownikowi już po ustaniu stosunku pracy, przysługiwał one właśnie z racji wcześniejszego statusu pracownika, w związku z czym był przychodem ze stosunku pracy podlegającym opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla wynagrodzenia. I dlatego też przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, wypłaconego we wrześniu, należało uwzględnić koszty uzyskania przychodów.

Gdyby jednak wypłata ekwiwalentu miała miejsce w tym samym miesiącu, co wypłata wynagrodzenia za pracę, ale nie razem z tym wynagrodzeniem, tylko np. w innym terminie, wówczas przy obliczaniu zaliczki na podatek nie należałoby stosować kosztów uzyskania przychodów. W przypadku bowiem dokonywania kilku różnych wypłat świadczeń ze stosunku pracy w jednym miesiącu koszty potrąca się tylko raz.

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 12, art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 26 lipca 1991 r. (Dz.U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Czy pracownik może domagać się odsetek

Z pracownikiem 30 czerwca 2008 r. rozwiązaliśmy umowę o pracę. Pensję za czerwiec wypłaciliśmy mu zgodnie z przepisami zakładowymi o wynagradzaniu 28 czerwca, natomiast ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy - 31 lipca. Pracownik wystąpił do nas z żądaniem wypłaty odsetek za 31 dni. Czy ma on do tego podstawę prawną?

Pracodawca powinien rozliczyć się z odchodzącym pracownikiem w ostatnim dniu trwania umowy o pracę. Z chwilą rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy stają się wymagalne wszystkie należności ze stosunku pracy, takie jak: wynagrodzenie za pracę i ekwiwalent za urlop wypoczynkowy.

Z dniem ustania stosunku pracy prawo pracownika do urlopu wypoczynkowego w naturze przekształca się bowiem w prawo do ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop. W tym też dniu rozpoczyna bieg termin przedawnienia roszczenia o ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany w naturze, a nieprzedawniony urlop wypoczynkowy. Późniejsza wypłata ekwiwalentu uprawnia pracownika do żądania od pracodawcy wypłaty odsetek ustawowych za opóźnienie. Niezależnie od odsetek za zwłokę pracownik może również żądać od pracodawcy odszkodowania, wykazując rozmiar szkody i związek przyczynowy między opóźnieniem wypłaty a poniesioną szkodą.

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 94 pkt 5, art. 282 par. 1 pkt 1, art. 291 par. 1 ustawy z 26 czerwca 1974r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

• Art. 471, art. 481 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Czy od ekwiwalentu trzeba zapłacić składki

Z pracownikiem rozwiązaliśmy umowę o pracę. W związku z niewykorzystaniem przez niego przysługującego mu urlopu wypoczynkowego zobowiązani jesteśmy do wypłaty mu z tego tytułu ekwiwalentu. Czy kwotę ekwiwalentu należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz opodatkować?

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop, jako przychód ze stosunku pracy, stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Należy uwzględnić go również w podstawie opodatkowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z tytułu stosunku pracy są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze lub ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń. W szczególności jest to wynagrodzenie zasadnicze, płaca za godziny nadliczbowe, nagrody, różnego rodzaju dodatki, ekwiwalent za niewykorzystany urlop.

Ponieważ żadne przepisy nie zwalniają ze składek ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, podlega on uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Ekwiwalent za niewykorzystany urlop jako przychód ze stosunku pracy nie wyłączony z podatku na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega też uwzględnieniu w podstawie opodatkowania.

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 12, art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 26 lipca 1991 r. (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z poźn. zm.).

• Rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. nr 161, poz. 1106 z późn. zm.).

• Ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. nr 210, poz. 2135 z późn. zm.).

DOROTA TWARDO

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA