REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za co pracodawca może ukarać pracownika

Danuta Klucz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca może udzielić pracownikowi upomnienia lub wymierzyć karę nagany, jeżeli nie przestrzega on reguł porządkowych obowiązujących w zakładzie pracy. Może również wymierzyć karę pieniężną. Decyzja o ukaraniu pracownika należy do pracodawcy.

Jeżeli pracownik naruszył obowiązki pracownicze, wówczas pracodawca ma prawo do zastosowania wobec niego jednej z kar określonych w kodeksie pracy. Katalog kar porządkowych jest wyczerpujący. Oznacza to, że pracodawca nie może zastosować innej kary niż wymieniona w kodeksie pracy. W przeciwnym razie poniesie odpowiedzialność na podstawie art. 281 k.p.

REKLAMA

Rodzaje kar

REKLAMA

Pracodawca ma możliwość wyboru kary porządkowej odpowiedniej do przewinienia pracownika. Może on zastosować karę upomnienia, nagany lub karę pieniężną. Stosowanie innego rodzaju kar i ich modyfikowanie jest niedopuszczalne. Warto podkreślić, że pracodawca nie ma obowiązku stosowania gradacji kar porządkowych, czyli nie musi najpierw upomnieć pracownika, a dopiero w następnej kolejności udzielić mu nagany czy kary pieniężnej.

Pracownik może być zatem od razu ukarany naganą, mimo że dotychczas w ogóle nie naraził się na odpowiedzialność porządkową. Niewątpliwie jednak kolejność sankcji porządkowych przyjęta w kodeksie pracy nie jest przypadkowa. Pracodawca powinien stosować upomnienia przy najlżejszych przewinieniach, a nagany i kary pieniężne przy cięższych przekroczeniach obowiązków pracowniczych.

Decyzja w sprawie ukarania pracownika należy do pracodawcy. W jego gestii pozostaje bowiem, czy w ogóle nałożyć na pracownika sankcje porządkowe i jaka to ma być kara. Pracodawca powinien jednak uwzględnić stopień winy pracownika, rodzaj naruszonego przez niego obowiązku pracowniczego oraz jego ogólny stosunek do powinności pracowniczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przekroczenia porządkowe

REKLAMA

Kara porządkowa może być wymierzona pracownikowi, który mówiąc najogólniej nie przestrzega reguł porządkowych ustalonych w zakładzie pracy. Kodeks pracy precyzuje, że chodzi tu o nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych. Poza tym odpowiedzialności porządkowej podlega pracownik, który postępuje wbrew przyjętym zasadom potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności. Kara porządkowa może być także wymierzona pracownikowi, który opuszcza pracę bez usprawiedliwienia, przychodzi do pracy nietrzeźwy lub spożywa alkohol w czasie pracy.

Zachowanie pracownika kwalifikowane jako naruszenie ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy lub sprzeczne z powinnościami wynikającymi z przepisów bhp i przeciwpożarowych można ogólnie określić mianem przekroczenia porządkowego. Pojęcie to jest o tyle istotne, że kary porządkowe nie są sposobem oddziaływania na wszelkie przejawy zachowań pracowniczych, lecz środkiem reagowania na naruszenia obowiązków o charakterze porządkowym.

Pracodawca może ukarać pracownika za:

• nieprzestrzeganie ustalonych reguł czasu pracy,

• nieprzestrzeganie porządku w procesie pracy i ustalonej organizacji pracy,

• łamanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeciwpożarowych,

• opuszczania pracy bez usprawiedliwienia,

• stawianie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w pracy.

Rozszerzenie zakresu

W zasadzie nie powinno budzić zastrzeżeń, że konkretne przewinienia stanowiące podstawę odpowiedzialności porządkowej może określać regulamin pracy. Rozszerzenie zakresu tej odpowiedzialności powinno jednak polegać na opisaniu w akcie zakładowym takich rodzajów zachowań pracowników, które stanowią bezprawne naruszenie organizacji lub porządku pracy a jednocześnie są istotne z punktu widzenia potrzeb pracodawcy.

W zależności od charakteru działalności prowadzonej przez pracodawcę i rodzaju pracy, w przepisach wewnątrzzakładowych mogą zostać określone przekroczenia porządkowe różnej treści. Wyznacznikiem są tu potrzeby wynikające z utrzymania sprawnej organizacji i niezakłóconego porządku pracy, pod warunkiem jednak, że nie dojdzie do naruszenia ogólnych granic odpowiedzialności porządkowej.

PRZYKŁAD

BEZ NARUSZENIA

Pracodawca nie jest zadowolony z wyników pracy pracownika. Za uzyskanie w ostatnich miesiącach najmniejszej liczby zleceń ukarał go karą nagany. Kary porządkowe mogą być stosowane za naruszenie reguł porządkowych, a nie wszelkich powinności składających się na obowiązek sumiennego i starannego wykonywania pracy. Takiej karze nie może podlegać brak dostatecznej inicjatywy po stronie pracownika i niska wydajność jego pracy. Nienależyte wykonanie obowiązków związanych z powierzoną pracą lub niespełnienie oczekiwań pracodawcy nie stanowi generalnie naruszenia reguł porządkowych, co nie oznacza jednak, że nie spotka się to z ujemną oceną pracodawcy. Uzyskanie niewielu zleceń czy zbyt małej liczby klientów, może oznaczać dla mało aktywnego lub niewydajnego pracownika innego rodzaju konsekwencje. Pracodawca może brać to pod uwagę przy decyzjach płacowych, a w ostateczności rozważyć potrzebę dalszego zatrudniania takiego pracownika.

DANUTA KLUCZ

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Art. 108 par. 1 i 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA