REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ZUS wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek przez kontrahenta

Iwona Wielgopolanin
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych. Jedna z firm w okolicy sprzedaje ciągnik siodłowy, który zamierzam kupić. W urzędzie skarbowym dowiedziałem się, że na wypadek, gdyby sprzedający miał zaległości z tytułu podatków, aby nie ponosić odpowiedzialności, muszę żądać wydania przez urząd skarbowy zaświadczenia o wysokości jego zaległości. Chciałem również uzyskać takie zaświadczenie z ZUS, ale odmówiono mi jego wystawienia. Czy ZUS miał rację?

RADA

REKLAMA

Zaświadczenia o wysokości zaległości kontrahenta mogą wydawać tylko urzędy skarbowe za zgodą zbywającego. ZUS może wydać zaświadczenie o ewentualnych zaległościach w opłacaniu składek sprzedającego, ale tylko na wniosek strony, czyli Pana kontrahenta.

UZASADNIENIE

Urzędy skarbowe mają prawo wydawać zaświadczenia nabywcy za zgodą zbywającego na podstawie art. 306g Ordynacji podatkowej. Przepis ten nie ma zastosowania do należności z tytułu składek opłaconych w ZUS.

REKLAMA

Niestosowanie art. 306g Ordynacji podatkowej do należności z tytułu składek jest pewnym utrudnieniem, jednak nabywca może zażądać od zbywającego, aby przedłożył zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek wydane przez ZUS na jego wniosek na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nie ma żadnych uregulowań dotyczących wydawania zaświadczeń. Na podstawie art. 123 ustawy odpowiednie zastosowanie mają tu przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego regulujące wydawanie zaświadczeń.

Jeżeli nabywca otrzyma z ZUS zaświadczenie o niezaleganiu wystawione płatnikowi składek, który sprzedaje określony składnik majątku, czyli:

• przedsiębiorstwo,

• jego zorganizowaną część,

• aktywa trwałe o wartości przekraczającej 15 800 zł,

REKLAMA

powinien zwrócić uwagę, że ZUS wprowadził jednolity wzór zaświadczenia o niezaleganiu w celu ujednolicenia wydawanych przez oddziały ZUS zaświadczeń. Wszystkie terenowe jednostki organizacyjne ZUS posługują się tym samym wzorem zaświadczenia. ZUS nie może wydać takiego zaświadczenia nabywcy, ponieważ zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych dane zgromadzone na koncie ubezpieczonego i na koncie płatnika składek mogą być udostępniane na wniosek osób fizycznych i płatników składek, których dotyczą informacje zawarte na kontach. Ponadto ZUS może udostępniać te dane sądom, prokuratorom, organom kontroli skarbowej, organom podatkowym, komornikom sądowym, ośrodkom pomocy społecznej, powiatowym centrom pomocy rodzinie oraz Komisji Nadzoru Finansowego - z uwzględnieniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.

Wydawane przez ZUS zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu należności z tytułu składek jest urzędowym stwierdzeniem faktów. Zaświadczenie to spełnia taką samą rolę jak zaświadczenie wydane przez organy podatkowe na podstawie art. 306g Ordynacji podatkowej.

Różnice między tymi zaświadczeniami sprowadzają się głównie do podstawy prawnej ich wydania oraz do tego, że zaświadczenie z art. 306g jest wydawane nabywcy, a nie zbywającemu. Innych zasadniczych różnic między tymi zaświadczeniami od strony formalnej nie ma. Jednak przepis art. 306g Ordynacji podatkowej nie został rozciągnięty na należności z tytułu składek i jako przepis kompetencyjny nie może być w drodze wykładni rozszerzającej stosowany także do należności z tytułu składek. Dlatego podejmując decyzję o zakupie ciągnika należy zwrócić się do zbywcy (płatnika składek), aby wystąpił z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu należności z tytułu składek na ubezpieczenia.

Po otrzymaniu takiego zaświadczenia umowa sprzedaży powinna być zawarta w ciągu 3 dni, gdy jej przedmiotem są aktywa trwałe (np. ciągnik), lub 30 dni - gdy chodzi o przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część.

Nabywca powinien przechowywać otrzymane przez płatnika zaświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek do upływu terminu, w którym może być wydana decyzja o jego odpowiedzialności, czyli przez okres 5 lat od końca roku, w którym dokonano nabycia. Gdyby ZUS, mimo wydania zbywającemu zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, wydał decyzję o odpowiedzialności nabywcy, to od takiej decyzji należy wnieść odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych.

• art. 112, art. 306 g ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (DzU z 2005 nr 8, poz. 60 ze zm.),

• art. 31, art. 50 ust. 3, art. 83, art. 123 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 nr 11, poz. 74 ze zm.),

• art. 217 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Iwona Wielgopolanin

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA