REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracodawca może kontrolować pracownika

Katarzyna Dulewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są dopuszczalne granice kontroli pracownika przez pracodawcę? Czy można monitorować służbową pocztę pracownika? Czy trzeba o tym pracowników uprzedzić? Co grozi pracodawcy, gdy przekroczy swoje uprawnienia?

Kontrola pracowników przez pracodawcę nie jest wprost uregulowana w żadnych przepisach. Zasady te wywodzi się z przepisów o ochronie dóbr osobistych oraz prawie każdego człowieka do ochrony tajemnicy korespondencji.

REKLAMA

Z jednej strony uzasadnione potrzeby pracodawcy pozwalają na ingerencję w wykonywanie przez pracownika obowiązków służbowych. Oznacza to możliwość kontrolowania użycia przez pracownika wszelkich przekazanych mu narzędzi pracy. Dotyczy to poczty służbowej, internetu i mienia pracodawcy. Z drugiej strony pracodawca powinien przestrzegać prawa do prywatności pracownika i nie ma prawa dostępu do jego prywatnej korespondencji. Oznacza to, że pracodawca może przeglądać wiadomości wysyłane i otrzymywane przez pracownika, o ile nie będą one zawierały treści prywatnych. W praktyce rozróżnienie rodzaju wiadomości nasuwa problemy i naraża pracodawcę na odpowiedzialność. W regulacjach wewnątrzzakładowych można wprowadzić zasadę, że pracownik ma obowiązek oznaczać w określony wiadomości wysyłane jako prywatne. Można też zakazać całkowicie używania poczty elektronicznej dla celów prywatnych, choć to rozwiązanie nie wydaje się racjonalne. Należy pamiętać, iż przed rozpoczęciem jakiejkolwiek kontroli wykorzystania przez pracownika narzędzi pracy należy go o tym uprzedzić. W praktyce rekomendowane jest wprowadzenie wewnętrznego regulaminu, który będzie wskazywał zasady postępowania i dopuszczalne granice kontroli.

Co grozi pracodawcy, który monitoruje prywatną pocztę pracownika?

Pracodawca może ponosić odpowiedzialność za naruszenie dóbr osobistych pracownika. Pracownik może żądać zaniechania takich działań. Innym roszczeniem jest żądanie złożenia przez pracodawcę oświadczenia określonej treści. Pracownik może też żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty określonej sumy na wskazany cel społeczny. Jeżeli pracownik jest w stanie wykazać szkodę, będzie uprawniony do dochodzenia odszkodowania od pracodawcy. Jest to jedyna w tym przypadku odpowiedzialność oparta na zasadzie winy. W sytuacji gdy pracodawca uprzedzi pracownika o konieczności oznaczania korespondencji jako prywatnej lub zakaże w ogóle jej prowadzenia przy użyciu narzędzi pracy, może się zwolnić z odpowiedzialności za przypadkowy dostęp, jeżeli nie ponosi w tym wypadku winy.


Dalszy ciąg materiału pod wideo

Katarzyna Dulewicz

radca prawny i partner CMS Cameron McKenna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA