REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Załoga musi być poinformowana o zmianie pracodawcy

Danuta Klucz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

O zmianie pracodawcy pracownicy muszą być poinformowani z odpowiednim wyprzedzeniem. Obowiązek taki spoczywa na dotychczasowym i nowym pracodawcy.


Zmiany podmiotowe zachodzące po stronie pracodawcy nie należą do rzadkości w praktyce zakładowej. Z uwagi zaś na to, że proces przekształceń własnościowych po stronie pracodawców na ogół rodzi także określone konsekwencje dla pracowników, procedura postępowania w takich przypadkach została szczegółowo uregulowana w kodeksie pracy. Podobnie jak obowiązki spoczywające na dotychczasowym i nowym pracodawcy. Jednym z takich obowiązków jest uprzednie informowanie pracowników o skutkach zamierzonych przekształceń własnościowych.

REKLAMA


Adresaci informacji


To, że pracownik powinien musi być uprzedzony o przejściu zakładu na innego pracodawcę, nie budzi wątpliwości. Istotne są jednak zasady realizacji tego obowiązku. Kodeks pracy czyni zobowiązanym do tego dotychczasowego i nowego pracodawcę, jednak tylko w sytuacji, gdy u żadnego z nich nie działa organizacja związkowa. Inaczej jest w przypadku, gdy taki związek funkcjonuje u pracodawców. Wówczas mają zastosowanie przepisy ustawy o związkach zawodowych, które adresatem informacji o terminie i przyczynach przekształceń oraz skutkach tych zmian dla pracowników czynią organizację związkową (art. 261 ustawy o związkach zawodowych).


W jakim terminie zawiadomienie


Obowiązek poinformowania pracowników o zamierzonych zmianach własnościowych został również obwarowany określonym terminem. Pracodawca ma obowiązek zawiadomić pracowników o tym fakcie na co najmniej 30 dni przed przewidywanym terminem przejścia zakładu lub jego części na innego pracodawcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Na nowym pracodawcy spoczywa jeszcze jedna powinność. Powinien on najpóźniej w dniu dokonania przejęcia całości lub części zakładu zaproponować osobom wykonującym pracę na innej podstawie niż umowa o pracę nowe warunki pracy. Na podjęcie decyzji o przyjęciu lub odrzuceniu proponowanych warunków zainteresowane osoby powinny mieć co najmniej siedem dni.


Natomiast pracownik ma dwa miesiące od przejścia zakładu pracy na podjęcie decyzji, czy chce kontynuować zatrudnienie u nowego pracodawcy. Dodajmy bowiem, że w tym czasie może on za siedmiodniowym uprzedzeniem zrezygnować z zatrudnienia u nowego pracodawcy, przy czym jego decyzja wywoła skutki, jakie prawo wiąże z rozwiązaniem stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.


TREŚĆ ZAWIADOMIENIA

W pisemnym zawiadomieniu adresowanym do pracowników należy określić:

• przewidywany termin przejścia zakładu lub jego części,

• przyczyny tych przekształceń,

• prawne, ekonomiczne oraz socjalne skutki dla pracowników,

• zamierzone działania dotyczące warunków zatrudnienia, w tym w szczególności warunków pracy, płacy i przekwalifikowania.


DANUTA KLUCZ

gp@infor.pl


Podstawa prawna

• Art. 231 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21 poz. 94 z późn. zm.).

• Art. 261 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz. 854 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA