REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić rodzaj pracy w umowie o pracę

Katarzyna Kosińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Oznaczenie rodzaju pracy uznawane jest za element konieczny, który decyduje o skuteczności prawnej zawartej umowy o pracę, tak więc bardzo ważne z punktu widzenia zarówno pracodawcy, jak i pracownika jest jego prawidłowe określenie. W art. 29 k.p. określony został katalog wymagań, które powinny być zamieszczone w umowie o pracę.


REKLAMA

REKLAMA

Według ustawodawcy każda umowa o pracę musi określić strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, a w szczególności:

- rodzaj pracy,

- miejsce wykonywania pracy,

REKLAMA

- wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wymiar czasu pracy,

- termin rozpoczęcia pracy.


Elementy przedmiotowo istotne


Elementami przedmiotowo istotnymi (essentialia negotii) umowy o pracę jest rodzaj pracy, wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy oraz miejsce wykonywania pracy. Brak któregokolwiek z tych elementów powodowałby, że dany dokument nie mógłby być uznany za umowę o pracę. Pozostałe postanowienia umowy wymienione w art. 29 § 1 k.p. uznawane są za elementy istotne dokumentu, które jednak nie są essentialia negotii czynności prawnej, jaką jest zawarcie umowy o pracę.


Określenie w umowie rodzaju wykonywanej przez pracownika pracy stanowi dla pracodawcy ważną informację, na podstawie której może wymagać od pracownika wykonywania ściśle określonych czynności. Z kolei pracownik w momencie zawierania umowy o pracę ma jasno sprecyzowane wymagania i oczekiwania pracodawcy dotyczące jego pracy. Jest zatem oczywiste, że bez tego elementu obie strony stosunku pracy znajdowałyby się w bardzo niekorzystnej sytuacji z punktu widzenia formalnego - pracownik nie wiedziałby, jaką pracę ma wykonywać i za co ponosić odpowiedzialność, a pracodawca nie miałby podstaw, aby wymagać od pracownika wykonywania określonych obowiązków.


Jeśli z umowy o pracę nie wynika rodzaj pracy i nie można ustalić go na podstawie całokształtu okoliczności towarzyszących zawarciu umowy, należy uznać, że nie doszło do zawarcia umowy o pracę.


Pracodawca może w umowie o pracę określić więcej niż jeden rodzaj pracy. W razie wykonywania na rzecz pracodawcy kilku rodzajów pracy podporządkowanej należy domniemywać, że strony łączy jeden stosunek pracy (wyrok Sądu Najwyższego z 14 lutego 2002 r., I PKN 876/00, OSNP 2004/4/60).


Przykład

Pracownica została zatrudniona w przedsiębiorstwie państwowym X podległym wojewodzie, na stanowisku głównego księgowego. Nad przedsiębiorstwem decyzją wojewody został ustanowiony zarząd komisaryczny, a pracownicę wyznaczono zarządcą komisarycznym. Pracownica nie dostała żadnego dokumentu stwierdzającego jej odwołanie ze stanowiska głównego księgowego. Nadal pobierała wynagrodzenie przysługujące jej na tym stanowisku. W sytuacji powołania zarządu komisarycznego nad przedsiębiorstwem należy uznać, że stosunek pracy uległ przekształceniu w zakresie zajmowanego przez pracownicę stanowiska, poprzez powołanie jej na zarządcę komisarycznego. Nie doszło tu do nawiązania drugiego stosunku pracy z pracodawcą.


Określenie rodzaju pracy


Określenie rodzaju pracy w umowie o pracę może odbyć się nie tylko przez określenie stanowiska pracy. Możliwe jest również wskazanie w umowie zawodu, funkcji, specjalności, charakteru pracy lub czynności, które ma wykonywać pracownik.


Zakres zadań wynikających z zajmowania określonego w umowie o pracę stanowiska może być konkretyzowany nie tylko przez przedstawienie pracownikowi pisemnego zakresu czynności, ale również w drodze poleceń pracodawcy.


Polecenia pracodawcy muszą jednak mieścić się w granicach zakreślonych rodzajem pracy ustalonym w umowie (zajmowanym stanowiskiem). Niestosowanie się pracownika do poleceń pracodawcy dotyczących pracy jest naruszeniem obowiązku pracowniczego i stanowi uzasadnioną podstawę wypowiedzenia umowy o pracę.


Przykład

Pracodawca w umowie o pracę z pracownikiem zawartej 15 września określił zajmowane przez niego stanowisko jako „młodszy pracownik biurowy”. Stanowisko to było wyodrębnione pod tą nazwą w strukturze organizacyjnej pracodawcy do 10 września. Z uwagi na zmiany organizacyjne u pracodawcy (zmiany w regulaminie organizacyjnym i regulaminie wynagradzania) zostało ono po tej dacie zastąpione stanowiskiem „pracownik administracyjno-biurowy”. Pracodawca powinien określić w umowie o pracę rodzaj pracy poprzez wskazanie aktualnego, wyodrębnionego w strukturze organizacyjnej stanowiska.


Należy zauważyć, że pracodawca już na etapie zawierania umowy o pracę przydziela pracownikowi konkretne zadanie do wykonania. Sformułowanie „określona praca” to nic innego jak konkretne zadanie, które mieści się w zakresie rodzajowo wskazanych w umowie o pracę czynności. Jego treść pozostaje przedmiotem polecenia pracodawcy.


Rodzaj pracy a zakres obowiązków


Pracodawca może w momencie zawierania z pracownikiem umowy o pracę włączyć do niej zakres obowiązków pracownika. Wówczas będą one stanowiły doprecyzowanie rodzaju wykonywanej przez pracownika pracy przez obie strony umowy o pracę. Tak skonkretyzowany rodzaj pracy wiąże pracodawcę i wyznacza jednocześnie granice podporządkowania pracownika. Pracodawca nie może zatem żądać od pracownika wykonywania wszelkich swoich poleceń, a jedynie tych, które zostały przez strony określone w umowie. Aby zmienić rodzaj pracy określony w ten sposób, potrzebna jest zgodna wola obu stron stosunku pracy (porozumienie stron).


Zmiana przez pracodawcę zakresu czynności pracownika nie stanowi istotnej zmiany warunków pracy wymagającej wypowiedzenia, jeśli czynności, które ma wykonywać pracownik, nie wykraczają poza obowiązki związane z pełnioną przez niego funkcją (wyrok Sądu Najwyższego z 7 listopada 1974 r., I PR 332/74, OSNC 1975/6/103).


Pracodawca może również wręczyć pracownikowi zakres obowiązków już po zawarciu z nim umowy o pracę. Nie będzie on wówczas integralną częścią umowy o pracę, tak jak to ma miejsce w pierwszej opisanej sytuacji. Jednak i w tym przypadku pracodawca nie może wydawać pracownikowi poleceń, które stałyby w sprzeczności z określonym przez strony w umowie o pracę rodzajem pracy.


Pracodawca może jednostronnie modyfikować zakres obowiązków pracownika, jeśli nie wykroczy on poza ustalony w umowie o pracę rodzaj czynności. Zakres obowiązków pracownika będzie tu zatem stanowił konkretyzację ogólnego obowiązku wykonywania pracy umówionego rodzaju.


Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że popularne wpisywanie przez pracodawców do zakresu obowiązków pracowników „wykonywania wszelkich innych czynności wskazanych przez pracodawcę” nie oznacza pełnej dowolności dla pracodawcy w zlecaniu zadań pracownikowi. Muszą być one związane z określoną w umowie pracą (rodzajem pracy).

 
Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA